۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
تاکید علی اف و پاشینیان در نشست اتحادیه اروپا بر راه اندازی مجدد خطوط راه آهن

تاکید علی اف و پاشینیان در نشست اتحادیه اروپا بر راه اندازی مجدد خطوط راه آهن

آذربایجان و ارمنستان بر قصد خود برای اجرای توافق نوامبر ۲۰۲۰ و راه اندازی مجدد خطوط راه آهن تاکید کردند.

به گزارش بازار، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان پس از دیدار با الهام علی اف، در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل به میزبانی چارلز میشل رئیس شورای اروپا، گفت: جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر قصد خود برای اجرای توافق نوامبر ۲۰۲۰ و راه اندازی مجدد خطوط راه آهن تاکید کردند.

پاشینیان در یک پست توییتری نوشت: در دیدار سه جانبه با میشل و الهام علی اف، دو رهبر بر توافق برای راه اندازی مجدد راه آهن بر اساس مرزهای پذیرفته شده بین المللی و مقررات گمرکی متقابل تاکید کردند.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای کتبی اعلام کرد که میشل بر اهمیت بازسازی زیرساخت های ارتباطی بین ارمنستان و آذربایجان به ویژه قفقاز جنوبی به طور گسترده تر تأکید کرد.

وی ادامه داد: موافقت شد که بر اساس اصل عمل متقابل نسبت به احیای خطوط ریلی با تمهیدات مناسب برای کنترل مرزی و گمرکی اقدام شود. اتحادیه اروپا آماده حمایت از توسعه پیوندهای اتصال، در راستای برنامه اقتصادی و سرمایه گذاری خود است.

اتحادیه اروپا تاکید کرد، دو رهبر همچنین توافق کردند که برای پیگیری و حفظ ارتباط با یکدیگر ملاقات کنند.

علاوه بر این، بر اساس این بیانیه، اتحادیه اروپا در صدد راه اندازی یک پلت فرم مشاوره اقتصادی برای ایجاد اعتماد، کمک به همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد همکاری اقتصادی در منطقه است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان درگیر مناقشه ای چند دهه ای بر سر قره باغ کوهستانی هستند، منطقه ای که در داخل آذربایجان قرار دارد اما از زمان پایان جنگ در آنجا در سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای ارمنی قومی تحت حمایت ارمنستان قرار داشت.

ارتش جمهوری آذربایجان نیروهای ارمنستان را در ۴۴ روز نبرد شدید در پاییز ۲۰۲۰ شکست داد، که با توافق صلح با میانجیگری روسیه به پایان رسید و آذربایجان بخش قابل توجهی از قره باغ را آزاد کرد.

روسیه نزدیک به ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح را برای حداقل پنج سال برای نظارت بر توافق صلح مستقر کرده است.

قرارداد صلح در آذربایجان به عنوان یک پیروزی جشن گرفته شد، اما مخالفان ارمنستان آن را خیانت کردند. پاشینیان از آن به عنوان تنها راه جلوگیری از از دست دادن کنترل نیروهای ارمنی بر کل منطقه قره باغ دفاع کرد.

قرارداد ۲۰۲۰ یک کریدور حمل‌ و نقل از طریق ارمنستان را پیش‌بینی می‌کرد که جمهوری آذربایجان را به منطقه نخجوان متصل می‌کرد، طرحی که مخالفان ارمنستان از آن رنجیده بودند و همچنین می‌ترسند که منافع ارمنستان با تعیین مرز برنامه‌ریزی شده به خطر بیفتد.

کد خبر: ۱۲۳٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha