۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
 بودجه عمرانی را به زیرساختهای بخش کشاورزی هم اختصاص دهید
بررسی نکات مثبت و منفی بودجه ۱۴۰۱ در بخش کشاورزی

بودجه عمرانی را به زیرساختهای بخش کشاورزی هم اختصاص دهید

الوندی فعال کشاورزی با بیان اینکه برای اولین بار بودجه مناسبی برای صندوق بیمه کشاورزی در نظر گرفته شده گفت: انتظار داریم بخشی از افزایش ۴۲درصدی بودجه عمرانی به سمت زیرساختهای بخش کشاورزی هدایت شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حالی ارائه شد است که بودجه پیشنهادی برای بخش کشاورزی ۱۸.۵ هزار میلیارد تومان است و نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. با این وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند پاسخگوی نیاز کشاورزان نخواهد بود و مستلزم این است که مجلسی ها نگاه دقیق تری به آن داشته باشند. این در حالی است که برخی کارشناسان نیز عقیده دارند قطعا این بودجه بر مبنای منابع موجود نوشته شده است و اگرچه در برخی بخش ها متناسب با نیازها نیست اما باید شرایط دولت و منابع مالی را نیز مد نظر قرار داد.

اگر بودجه ۷هزار میلیارد تومانی صندوق بیمه کشاورزی تصویب شود برای اولین بار حداقل اطمینان خاطری برای کشاورزانی که تولید با ریسک بالا دارند ایجاد می شود

نگاه ویژه به صندوق بیمه محصولات کشاورزی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ امید بخش و دوراندیشانه  است
 علیرضا الوندی رئیس سازمان مردم نهاد هکا در این خصوص به خبرنگار بازار گفت:  لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بخش کشاورزی یکسری نکات مثبت و منفی دارد که از جمله نکات مثبت می‌توان به افزایش بودجه بخش کشاورزی اشاره کرد که مبلغ قابل توجهی است.

الوندی افزود: از دیگر نقاط مثبت که مهمتر از بقیه است این است که نگاه ویژه ای به صندوق بیمه محصولات کشاورزی شده است؛ به طوری که ۷ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات صندوق در نظر گرفته شده است که ما امید داریم مجلس نیز این نگاه مثبت و دوراندیشانه ای که در نوشتن بودجه ۱۴۰۱ به این بخش شده است را  تصویب کند. تا به این ترتیب بعد از سالها بودجه‌ای نسبتا متناسب با بخش کشاورزی در اختیار صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد این رویه برای سال های آینده هم قطعا پیگیری خواهد شد و از این طریق می توان حداقل اطمینان خاطری برای  کشاورزانی که کشت محصولاتی با ریسک پذیری بالا دارند، با بیمه کردن محصولات شان ایجاد شود.

انتظار داریم بخشی از افزایش در بودجه عمرانی خرج زیرساخت بخش کشاورزی شود چون تجربه نشان داده هر وقت نفت، فرآورده های نفتی و صنعت تحریم شده بخش کشاورزی جبران  کرده است

بخش از بودجه عمران را به سمت ساخت زیرساخت های بخش کشاورزی سوق بدهید
الوندی با بیان اینکه در بخش عمرانی بودجه افزایشی ۴۲ درصدی را شاهد هستیم افزود: جا دارد مجلس روی آن کار کند و بخشی از این بودجه را به سمت عمران و ساخت زیرساخت برای بخش کشاورزی سوق بدهند.

وی خاطر نشان کرد: ما از نمایندگان انتظار داریم بخشی از افزایش در بودجه عمرانی خرج زیرساخت بخش کشاورزی شود چون وقتی کشاورزی را به عنوان محور اقتصاد مقاومتی شناسانده ایم و می دانیم که وقتی به ما سخت گرفته می شود بخش کشاورزی است که اقتصاد را نجات می دهد باید به آن بیشتر توجه کنیم.

این فعال صنعت کشاورزی تاکید کرد: به عبارت دیگر  تجربه نشان داده هر وقت نفت، فرآورده های نفتی و صنعت ما تحریم شده بخش کشاورزی جبران مافات کرده و به عنوان محور اقتصاد مقاومتی شناخته شده است. پس جا  دارد به این بخش بیشتر بها داده شود؛ مخصوصا در زمینه زیرساخت و عمران در این بخش باید هزینه کنیم.

 تولید کشاورزان خبره ما با عموم  کشاورزان حدود ۱۰ برابر فاصله دارد،   با این وجود شاهد قطع شدن بودجه مراکز پژوهشی در لایجه بودجه هستیم!

تصویب قطع شدن بودجه مراکز پژوهشی بخش کشاورزی در لایجه بودجه ۱۴۰۱، ضربات جبران ناپذیری به بخش وارد می کند
رئیس سازمان مردم نهاد هکا گفت: از دیگر مواردی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بخش کشاورزی ضعف داریم این است که علیرغم اینکه ۱۸ و نیم هزار میلیارد تومان برای بودجه بخش کشاورزی  در نظر گرفته شده، یکسری از بودجه مراکز  پژوهشی را کم کرده اند و این بسیار آزار دهنده و آسیب زا است.

وی ادامه داد: وقتی تولید کشاورزان خبره ما با  کشاورزان عادی حدود ۱۰ برابر فاصله دارد، نشان می دهد که ترویج و پژوهش را نتوانسته ایم به سطح مزارع ببریم و آن را همگانی کنیم. پس ما احتیاج داریم که به این بخش نگاه ویژه ای داشته باشیم.

الوندی تصریح کرد: در واقع در این شرایطی که نیاز است پژوهشگر ما برای بالا بردن بهره وری در مزارع تحقیق کند، بودجه این مراکز که برخی از آنها نیز بسیار حیاتی هستند مثل بخش «پژوهشی اصلاح بذور و گیاهان»، را قطع می کنند و لذا عملا دست خود را از نزدیک شدن عموم کشاورزان  به کشاورزان خبره کوتاه می کنیم.

وی افزود: به عبارت ساده تر  وقتی مراکز پژوهشی بودجه نداشته باشد ضربات جدی به بخش کشاورزی وارد می شود آن هم در حالی که می دانیم با توجه به بزرگی بخش کشاورزی حدود ۲۳ درصد اشتغال در سطح کشور دارد و حدود ۲۰درصد درآمدهای کشور از این طریق به دست می آید و  لذا باید نگاه تخصصی تر به آن بشود.

بهتر است ابتدا طرح خودکفایی تولید علوفه دامی ظرف ۳ سال اجرا شود و پس از آن دولت اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کند تا سفره مردم بر اثر وقوع تورم شدید به خطر نیفتد

 دولت مشخص کند برای کنترل تورم شدید حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و وارد شدن علوفه دامی با ارز آزاد چه برنامه ای دارد؟ | سفره مردم نباید به خطر بیفتد
این فعال صنعت در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که در لایحه بودجه ذکر شده است نیز گفت: وقتی در بودجه صحبت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می شود، حرف بزرگی است و به این معنا است دلاری که برای واردات علوفه ای اختصاص داده می شود؛   آن هم علوفه ای که پایه و اساس تولید شیر، گوشت، مرغ و تخم‌ مرغ است، وقتی حذف شود در آینده تورم شدیدی را در تولید این محصولات خواهیم داشت و این تورم اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد:  مگر اینکه زیرساخت‌ های لازم را برای تولید این نوع علوفه در کشور مهیا کنیم و پس از آن اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این بخش کنیم. در غیر این صورت نتیجه این نوع بودجه ریزی و حذف ارز، تورم است. به عبارت دیگر اصلا مشخص نیست که دولت برای تورمی که در اثر ورود این اقلام با دلارهای آزاد و  غیر ترجیحی حادث می شود چه برنامه ای دارد.

الوندی گفت: بهتر این بود که بخشی از ۴۲ درصد افزایشی که در بخش عمرانی داریم را برای ایجاد زیرساخت تولید علوفه دامی در نظر بگیرند و در ابتدا «طرح خودکفایی تولید علوفه» که توسط سازمان همبستگی کشاورزی ایران ارائه شده و در نوبت اجرا است، اجرایی کنند تا  ظرف ۳ سال با ایجاد زیرساختهای تولید این نوع علوفه، به خودکفایی برسیم بعد نسبت به حذف ارز ترجیجی اقدام کنند.

وی در پایان تاکید کرد: مجلسی ها باید روی بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کار کنند و در خصوص عواقبی که اعمال آن پیش از فراهم ساختن زیرساخت ها، در جامعه در پی خواهد داشت تذکراتی بدهند و آن را موشکافانه بررسی کنند. چون بحث سفره مردم امر مهمی است و نمی توان به راحتی آن را به خطر انداخت.

کد خبر: ۱۲۳٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha