۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در اردبیل| انتقال بین حوزه‌ای پیگیری می‌شود
مدیر عامل آب منطقه‌ای اردبیل خبر داد؛

کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در اردبیل| انتقال بین حوزه‌ای پیگیری می‌شود

اردبیل- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در سه ماه پائیز ۱۴۰۰ بارش‌ها ۵۰ درصد کاهش داشته است و اگر الگوی کشت مناسب و مصرف بهینه را مدنظر قرار ندهیم دغدغه‌ها در این حوزه بیشتر خواهد شد.

علی حیدری در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: هم راستا با برنامه های مدیریت پایدار منابع آب با اولویت شرب در استان اردبیل نیز برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را در نظر گرفتیم تا مدیریت منابع آب را به درستی انجام دهیم.

وی برنامه کوتاه مدت را تکمیل زون های شهری، ارتقای کیفی آب شرب و افزایش ذخیره سازی منابع آب اعلام و خاطرنشان کرد: در برنامه میان مدت احدث چهار سد در دشت اردبیل پیش بینی شده که در سال آینده اجرای این پروژه ها را آغاز خواهیم کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل برنامه بلندمدت شرکت آب منطقه ای را انتقال بین حوزه ای از ارس، بالهارود و قزل اوزن اعلام کرد و گفت: امیدواریم با برنامه ریزی دقیق از هر سه حوزه حقابه استان منتقل شود تا ما بتوانیم در همه مناطق استان برای تامین اولویت دار آب شرب و بخش کشاورزی برنامه ریزی درستی را داشته باشیم.

۸۰ درصد آب پشت سدهای استان خالی است
حیدری افزود: به هیچ وجه در این انتقال سهم شهرستان خلخال نادیده گرفته نمی شود بلکه از نظر فنی سعی مان بر این خواهد بود تا با اولویت جنوب استان منابع آب را تامین و شرایط پایداری را در تامین آب جنوب استان شاهد باشیم.

وی از رسانه ها خواست؛ بدون دامن زدن به مسایل سیاسی و یا اجتماعی اجازه دهند تا مدیریت منابع آب به شکل فنی و تخصصی انجام شده و همه استان از انتقال بین حوزه ای بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در ادامه به کاهش ۵۰ درصدی بارش ها در سه ماه پائیز اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد آب پشت سدهای استان خالی است و ما در شرایط گذر از وضعیت بحرانی تامین آب شرب قرار داریم و اگر الگوی کشت مناسب و مصرف بهینه را مدنظر قرار ندهیم دغدغه ها در این حوزه بیشتر خواهد شد.

اضافه برداشت ۷۸۰ میلیون مترمکعبی از آبخوان دشت اردبیل
حیدری در مورد وضعیت آبخوان دشت اردبیل نیز بیان کرد: اضافه برداشت ۷۸۰ میلیون مترمکعبی از این دشت وضعیت بحرانی را در دشت اردبیل رقم زده که سالانه نیز ۱۵ میلیون مترمکعب کسری به این میزان افزوده می شود.

وی شوری و غلظت بالای آب زیرزمینی را در دشت اردبیل عامل اصلی بی کیفیت شدن اراضی کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: ما نتوانستیم از سد یامچی حقابه کشاورزان را تامین کنیم و در این زمینه گله مندی کشاورزان به جاست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل اظهار کرد: با توجه به برداشت آب از سطوح پائین سد یامچی ما در برخی از روزها با کیفیت پائین آب مصرفی روبرو بودیم که البته به صورت مستمر آزمایش از آب مصرفی اردبیل انجام می شود که همچنان سلامت آن مورد تاکید و توجه است.

حیدری گفت: در جنوب استان از ظرفیت سد بفراجرد به میزان ۲۸۰ لیتر در ثانیه برای تامین آب شرب این شهر استفاده می شود و در گرمی و مشگین شهر نیز مشکلی در تامین آب از طریق ظرفیت بالای تصفیه خانه ها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: چهار کشور همسایه براساس پروتکل امضا شده حقابه خود را از ارس برمی دارند و در داخل کشور نیز سه استان سهم مشخصی از این آب دارند که ما نیز تلاش می کنیم در دشت مغان از این حقابه برای تامین آب شرب و کشاورزی استفاده کنیم که ظرفیت تامین آب اراضی ۳۲۰ هزار هکتار است.

کد خبر: ۱۲۳٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha