۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
سود تولید بادام در جیب دلالان| یکه تازی تاجران هندی در چهارمحال و بختیاری
گزارش بازار؛

سود تولید بادام در جیب دلالان| یکه تازی تاجران هندی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- چهارمحال و بختیاری مرکز تولید بادام کشور است که در حال حاضر سود بسیار کمی از تولید این محصول مهم عاید باغداران این استان می شود.

بازار؛  گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری قطب تولید بادام کشور به شمار می رود. این استان با تولید سالانه بیش از ۲۴ هزار تن بادام توانسته رتبه اول تولید کشور را به خود اختصاص دهد.

 بیش از ۱۷ هزار هکتار سطح زیر کشت بادام در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که هم اکنون اشتغال بسیاری از مردم این استان وابسته به تولید بادام است.

شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری به عنوان مهمترین مرکز تولید بادام به شمار می رود که باغات گسترده بادام در این منطقه وجود دارند و رونق بادامکاری و تولید بادام در این منطقه موجب افزایش اشتغال بخش کشاورزی شده است.

نبود صنایع تبدیلی در بخش بادام سبب شده است که این محصول به صورت خام از استان خارج شود و سود بسیار کمی عاید کشاورزان و باغداران در این استان شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شرایط آب هوایی چهارمحال و بختیاری مناسب توسعه باغات بادام است، گفت: توسعه باغات بادام طی سال های گذشته در این استان موجب شده است که این استان به قطب تولید بادام کشور تبدیل شود.

ابراهیم شیرانی بیان کرد: در حال حاضر ۱۶ هزار هکتار از مساحت استان زیر کشت بادام آبی و یک هزار هکتار نیز زیر کشت بادام دیم قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، افزود: عمده ارقام تولیدی بادام در استان رقم‌های مامایی، ربیع، سفید، سنگی و شاهرودی است.

سود تولید بادام در جیب دلالان| یکه تازی تاجران هندی در چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بادام تولیدی در چهارمحال و بختیاری به علت کیفیت بسیار بالا صادر می شود، گفت: هم اکنون بیشترین میزان بادام تولیدی این استان به هندوستان صادر می شود.

وی گفت: نبود صنایع تبدیلی در بخش بادام سبب شده است که این محصول به صورت خام از استان خارج شود و سود بسیار کمی عاید کشاورزان و باغداران در این این استان شود.

باغداران با تمام توان در مسیر تولید بادام حرکت می کنند اما به علت نبود صنایع تبدیلی شاهد این هستیم که سود بسیار کمی عاید باغداران منطقه می شود و بادام به صورت خام توسط دلالان از منطقه خارج می شود

فرماندار شهرستان سامان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بیشترین باغات بادام چهارمحال و بختیاری در شهرستان سامان قرار دارد، ادامه داد: ۱۸ هزار هکتار باغ میوه در شهرستان سامان وجود دارد که حدود ۹ هزار هکتار آن باغ بادام است.

کمال اکبریان بیان کرد: در حال حاضر باغداری در این منطقه موجب افزایش اشتغال و رونق اقتصادی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر باغداران با تمام توان در مسیر تولید بادام حرکت می کنند اما به علت نبود صنایع تبدیلی شاهد این هستیم که سود بسیار کمی عاید باغداران منطقه می شود و بادام به صورت خام توسط دلالان از منطقه خارج می شود.

فرماندارشهرستان سامان ادامه داد: تاجران هندی مهم ترین مشتری بادام تولیدی این منطقه هستند و بادام را با ریال خریداری می کنند و با صادرات به هندوستان با دلار می فروشند.

وی اظهار کرد: بیشترین سود تولید بادام در جیب دلالان می رود و این امر سبب شده است که سود بسیار کمی عاید باغداران شود.

وی با بیان اینکه توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی بادام در این استان مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: شهرک تخصصی فرآوری بادام در شهرستان سامان برای جلوگیری از خام فروشی احداث می شود و در تلاش هستیم با فراهم آوردن زیر ساخت ها زمینه ورود سرمایه گذاران را در این منطقه فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر این شهرک تخصصی فرآوری بادام در این شهرستان کلنگ زنی شده است و پیگیر فراهم آوردن زیر ساخت ها در این منطقه هستیم.

توسعه صنایع تبدیلی مهمترین راه‌کار جلوگیری خام‌فروشی
توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از راه‌های جلوگیری از خام‌فروشی محصولات تولیدی در حوزه کشاورزی و باغدارای محسوب می‌شود که این مهم نیازمند توجه جدی مسئولان در چهارمحال و بختیاری است.

توسعه شهرک تخصصی فرآوری بادام در شهرستان سامان می تواند نقش مهمی در حذف دلالان از بخش کشاورزی این استان داشته باشد و درآمد کشاورزان و باغداران را در این منطقه افزایش دهد.

رفع موانع احداث این شهرک تخصصی فرآوری محصولات کشاورزی از جمله بادام باید در اولویت مسئولان استان قرار گیرد تا زمینه ورود سرمایه گذار به استان افزایش یابد.

کد خبر: ۱۲۳٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha