۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
سهام املاک چین برای سومین روز متوالی سقوط کرد
بحران مسکن در چین بر سر اقتصاد جهان آوار می شود؟

سهام املاک چین برای سومین روز متوالی سقوط کرد

نشانه های خروج از رکود در برخی کشورها مشهود است اما بزرگترین اقتصادهای جهان با تورم های بی سابقه چند دهه اخیر خود مواجه هستند. آیا بحران مسکن چین جرقه رکود تورمی پسا کرونایی است؟

مهران ابراهیمیان؛ بازار: سهام بخش املاک و مستغلات چین برای سومین روز متوالی سقوط کرد و در در بحبوحه بحران نقدینگی که این صنعت با آن مواجه است به پایین ترین سطح خود از اوایل سال ۲۰۱۷ رسید تا همچون آواری بر سر سهام چین خراب شود. اما آیا این می تواند نشانه ای بر رکود ویا وقوع بحران جدیدی در چین و اقتصاد جهانی باشد در حالی که هند به عنوان  بزرگترین کشور از لحاظ جمعیتی و همجوار با چین بزرگترین تجربه گرانی در عمده فروشی را در ۳۰ سال اخیر تجربه می کند و آمریکا نیز رکورد ۴۰ ساله تورم خود را شکسته است؟

سهام چین در پایان معاملات روز سه‌شنبه به دلیل زیان در بخش خدمات مالی و املاک و در بحبوحه پیگیری آخرین تحولات در سلسله "امیکرون" کاهش یافت

سهام چین در پایان معاملات روز سه‌شنبه به دلیل زیان در بخش خدمات مالی و املاک و در بحبوحه پیگیری آخرین تحولات در سلسله "امیکرون" کاهش یافت.

«رویترز» در این باره نوشت: رگولاتورهای اوراق بهادار چین روز دوشنبه اعلام کردند که با توجه به آشفتگی در بازار املاک و مستغلات این کشورسهام چین ریزش کرده است، زیرا اخیراً تعدادی از شرکت ها در پرداخت ها نکول کرده اند

و بر اساس آنچه توسط CNN اعلام شده است، چین اولین عفونت با سویه جدید کرونا  یعنی اومیکرون"Omicron" را کشف کرد که ممکن است تهدیدی برای سیاست حفظ آسیب های "کرونا" در محدوده صفر باشد.

گفتنی است  شاخص «شانگهای کامپوزیت» با ۰.۵۳ درصد کاهش به ۳۶۶۱ واحد رسید و «شنژن» با ۰.۱۴ درصد کاهش در ۲۵۵۸ واحد و شاخص «CSI ۳۰۰» با ۰.۶۷ درصد کاهش به ۵۰۴۹ واحد رسید.

سهام املاک چین برای سومین روز متوالی سقوط کرد

سهام املاک چین برای سومین روز متوالی سقوط کرد
سهام بخش املاک و مستغلات چین برای سومین روز متوالی سقوط کرد و در در بحبوحه بحران نقدینگی که این صنعت با آن مواجه است به پایین ترین سطح خود از اوایل سال ۲۰۱۷ رسید.

سهام گروه شیمائو و واحد خدمات املاک و مستغلات آن از بزرگترین بازندگان هنگ کنگ در معاملات روز سه شنبه بودند و شاخص سهام املاک "بلومبرگ" ۴.۱ درصد کاهش یافت.

 این اتفاق  پس از آن است که شرکت سازنده  املاک چینی شیمائو « Shimao Group » فروش دارایی‌های مدیریت املاک خود را به واحد خدمات خود به مبلغ ۱.۶۵ میلیارد یوان (۲۵۹ میلیون دلار) اعلام کرد، در حالی که جی پی مورگان «JPMorgan » زتبه اعتباری این شرکت را کاهش داده است.

شیمائو دلیل ریزش سهام را شایعات نامشخص درباره این فروش عنوان کرده است اما اظهارنظرهای عمومی در مورد سلامت مالی این شرکت این گمانه زنی را افزایش داده است که این شرکت با فشار جدی کمبود نقدینگی مواجه است.

سهام "شیمائو" معاملات روز سه شنبه را با ۱۹.۹ درصد کاهش وبا قیمت  ۵.۶۷ دلار هنگ کنگ بست. سهام "Shimao Services Holdings" نیز با ۳۲.۰۲ درصد کاهش به ۴.۸۴ دلار هنگ کنگ رسید.

۵ معضل پیش روی اقتصاد چین
آنطور که ساوت چاینا مورنینگ پست نوشته است، اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال جاری ۴.۹ درصد رشد کرد که نسبت به سه ماهه دوم که در آن نرخ رشد اقتصادی به ۷.۹ درصد رسید کاهش یافته است و پیش بینی می شود رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم کند شود و سیاست گذاران باید برای رسیدن به ثبات اقتصادی در سال آینده تلاش کنند.

 چین احتمالاً پس از سرکوب آموزش، املاک، فناوری و مصرف زغال سنگ، تمرکز خود را به سمت حمایت از رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ تغییر خواهد داد. با این حال ۵ معضل پیش روی اقتصاد چین قرار دارد می توان آنها را به شرح زیر برشمرد:

۱- استراتژی «کووید صفر»
استراتژی "صفر کوئید" چین به مهار شیوع ویروس کرونا کمک کرد، اما از آنجایی که بسیاری از کشورها ایده زندگی با این بیماری همه گیر را دارند، هزینه حفظ رویکرد "کووید صفر" برای چین بسیار گران شده است و  اخیرا با ورود او میکرون سویه جدید کرونا به چین و  به رقم این که همه کشورها به نوعی این را امیدوار کننده و کم خطر تر می دانند اما احتمالا برای چینی ها پر هزینه خواهد بود. بخش خدمات یکی از بخش هایی است که در نتیجه محدودیت های سفر، اقدامات تعطیلی و اعتماد ضعیف مصرف کننده، تحت تأثیر این استراتژی قرار می گیرد.

همچنین تحلیلگران انتظار دارند که رشد صادرات چین به دلیل تغییر مصرف خارجی از کالاهای بادوام به خدمات به سرعت کاهش یابد، در حالی که کشورهای بیشتری به سمت همزیستی با ویروس کرونا حرکت می کنند.

۲- کاهش سرعت در استخدام
طبق گزارش شرکت ملی مالی و توسعه، نرخ بیکاری - در بین افراد بین ۲۰ تا ۲۴ سال با تحصیلات پیشرفته - امسال از مرز ۲۰ درصد فراتر رفته است. به باور کارشناسان، انتظار می رود روند چین برای کاهش مصرف کربن در صنایع سنگین، علاوه بر اخراج، بحران بیکاری جوانان را تشدید کند.

۳- بحران انرژی
افزایش قیمت زغال سنگ و کاهش ذخایر منجر به بحران انرژی عظیم در چین شده است که باعث قطع برق کارخانه ها و خانه ها شده است.

چین تلاش کرده است تا این بحران را با افزایش تولید زغال سنگ و آزادسازی قیمت برق تولید شده از زغال سنگ حل کند. تحلیلگران معتقدند که چین ممکن است برای سال های آینده به زغال سنگ متکی.

۴- کاهش بدهی در بخش املاک
روند کاهش بدهی در بخش املاک و مستغلات در سال جاری رشد اقتصادی چین را کاهش داده و باعث کاهش فروش و به طور کلی قیمت مسکن شده است و این مشکل می تواند با اجرای آزمایشی مالیات بر املاک در برخی مناطق تشدید شود. از هم اکنون همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شده پس لرزه های بازار مسکن در بازار سهام نیز رویت شده است.

 قیمت‌های عمده فروشی در هند  ۱۴.۲ درصد افزایش یافت و انتظارات ۱۲ درصدی را پشت سر گذاشت و به بالاترین سطح خود از دسامبر ۱۹۹۱ رسید

۵- تنش های تجاری بین چین و ایالات متحده آمریکا
مدل اقتصادی چین همیشه عامل اصلی تنش بین این کشور و ایالات متحده آمریکا بوده است و اگرچه درخواست چین برای پیوستن به شراکت ترانس پاسیفیک قرار است فرصت های برابر بین شرکت های دولتی و رقبای بخش خصوصی را ارتقا دهد، اما چین بعید است به این زودی تغییرات اساسی در این زمینه ایجاد شود.

تحلیلگران انتظار دارند چین گام های بیشتری در جهت کاهش تعرفه ها بردارد و اجازه دهد سرمایه گذاری خارجی بیشتری وارد شود، اما در نهایت با وجود درخواست های آمریکا و اروپا برای کاهش حمایت های دولت، مدل اقتصادی خود را حفظ خواهد کرد. تحلیلگران همچنین انتظار دارند که ایالات متحده به سیاست خود در محدود کردن دسترسی چین به فناوری های پیشرفته ادامه دهد.

نشان هایی از خروج رکود کرونایی در برخی کشورها مانند کره جنوبی به مدد  افزایش صادرات خودرو و ریز تراشه ها  مشهود است، نشانه های جدی ای نیز در  اقتصادهای بزرگ وسنتی جهان در حال وقوع است که موج های آن می تواند روند خروج از رکود را کند و یا آن را تبدیل به رکود تورمی کند

رکورد ۳۰ ساله گرانی  در عمده فروشی هند
اما در سوی دیگر قیمت های عمده فروشی در هند به بالاترین سطح خود در سه دهه اخیر رسید که دلیل آن هزینه های بالای نهاده در نتیجه قیمت های بالاتر کالاها و محدودیت های عرضه بود.

بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی که روز سه‌شنبه منتشر شد، قیمت‌های عمده فروشی در هند  ۱۴.۲ درصد افزایش یافت و انتظارات ۱۲ درصدی را پشت سر گذاشت و به بالاترین سطح خود از دسامبر ۱۹۹۱ رسید.

قیمت مواد غذایی ۴.۹ درصد، سوخت و انرژی ۳۹.۸ درصد و محصولات تولیدی ۱۱.۹ درصد افزایش یافت.

بنا به آنچه گفته شد  به نظر می رسد  جهان در آستانه پوست اندازی و تحول  پسا کرونا هم زمان با آغاز سال جدید میلادی قرار گرفته وهمان طور که نشان هایی از خروج از رکود کرونایی در برخی کشورها مانند کره جنوبی به مدد  افزایش صادرات خدرو و ریز تراشه ها  مشهود است، نشانه های جدی ای نیز در  اقتصادهای بزرگ وسنتی جهان در حال وقوع است که موج های آن می تواند روند خروج از رکود را کند و یا آن را تبدیل به رکود تورمی کند.

بازارهای سهام جهان از آنجایی که معمولا ارزش گذاری هایشان بر مبنای آینده است و اصطلاحا آینده را پیش خور می کنند، روزهای قابل تاملی را پشت سر می گذارند و شاید مشکل و معضل شرکت های املاک چینی بار دیگر زخم های کهنه اقتصاد جهانی را باز کند.

کد خبر: ۱۲۳٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha