۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲
صادرات خدمات فنی و مهندسی مازندران در ایستگاه وعده‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

صادرات خدمات فنی و مهندسی مازندران در ایستگاه وعده‌ها

ساری- مازندران به رغم داشتن ظرفیت های بالا در صادرات خدمات فنی و مهندسی همچنان در این حوزه در ایستگاه و پایه اول است و موانع جدی فراروی آن وجود دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی از صادرات خدمات فنی و مهندسی و صدور علم، تجربه و دانش به عنوان مرز بقای اقتصادی کشورها یاد می‌شود که سهم استان مازندران در این زمینه چندان مطلوب نیست.

صدور خدمات فنی و مهندسی نیازمند تدوین استراتژی، ایجاد و راه اندازی هلدینگ و تقویت نیروی انسانی، آموزش، رفع موانع و چالش‌های فراروی است.

محمد الهی کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به اینکه رهایی از اقتصاد تک محصولی نیازمند تنوع در اقلام صادرات کالا و خدمات است، افزود: صادرات خدمات فنی و مهندسی بسیاری از چالش‌های صادرات کالا را درپی ندارد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیازمند آینده نگری و برنامه ریزی است، افزود: باید با تقویت نیروی انسانی و آموزش در این راه گام برداریم.

سهم مازندران در صادرات خدمات فنی ناچیز است
وی با عنوان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی سال‌ها ذهن جامعه و اقتصاد بین المللی را به خود مشغول کرده است، سهم کشور و استان را در این میان ناچیز دانست و گفت: با آنکه آئین نامه مقررات حمایتی دولت برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در ادوار مختلف تدوین شده است، اما به روز رسانی این قوانین امری ضروری است.

وی ادامه داد: ورود شرکت‌های نابالغ به این حوزه، عدم امکان سنجی و بهره نگرفتن از فناوری‌های نوین بازاریابی بین المللی از جمله چالش‌های فراروی است و بهره گیری از تجربه‌های موفق کشورهای همسایه می‌تواند راهنمای خوبی برای شرکت‌های استانی برای کسب موفقیت در صادرات خدمات فنی و مهندسی باشد.

صادرات خدمات فنی و مهندسی مازندران در ایستگاه وعده‌ها

ایجاد هلدینگ، تقویت نیروی انسانی، ساز و کار بازار، آموزش، موانع و راهکارهای عقد قرارداد، بازار هدف، و چگونگی موفقیت در مناقصات لازمه حضور و فعالیت در حوزه رقابت و صادرات خدمات فنی و مهندسی به شمار می‌رود.

راه اندازی هلدینگ تخصصی ضروری است
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به توانمندی و ظرفیت بالای استان در زمینه فنی و مهندسی، راه اندازی تشکل و هلدینگ فنی و مهندسی برای رقابت پذیری با دیگر کشورها را امری مهم و قابل توجه دانست و گفت: تا زمانی که تشکل قوی نداشته باشیم نمی‌توانیم در این حوزه حضوری قوی داشته باشیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تشکل‌ها و هلدینگ ها بهتر می‌توانند در بازارهای داخلی و خارجی حضور و رقابت داشته باشند، افزود: طی سال‌های قبل شرکت‌های برای ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه معرفی شدند ولی به دلیل نداشتن هلدینگ و تشکل قوی نتوانستیم کارها را پیش ببریم.

وی با اظهار اینکه شرکت‌های فنی و مهندسی سفیران اقتصادی مازندران هستند، اظهار داشت: اتاق بازرگانی از این شرکت‌ها برای صدور خدمات حمایت خواهد کرد.

سهم پایین مازندران از صادرات خدمات فنی و مهندسی در حالی است که کشورهای همسایه و پیرامون نظیر عراق، حاشیه خزر و غیره، نیازمند خدمات فنی هستند و مازندران می‌تواند با تشکیل و تقویت هلدینگ ها سهم خود را در اقتصاد این کشورها بالا برد.

سهم پایین مازندران از صادرات خدمات فنی و مهندسی در حالی است که کشورهای همسایه و پیرامون نظیر عراق، حاشیه خزر و غیره، نیازمند خدمات فنی هستند و مازندران می‌تواند با تشکیل و تقویت هلدینگ ها سهم خود را در اقتصاد این کشورها بالا برد

رمضان نصراله تبار عضو اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در مازندران با بیان اینکه تعامل و ارتباط خوبی از نظر صدور خدمات فنی و مهندسی با کشورهای دیگر نداریم، افزود: مازندران ظرفیت‌های مغفول مانده‌ای از جمله نیروی انسانی و ماهر دارد و باید از آن برای صدور خدمات فنی و مهندسی بهره گیری شود.

صادرات خدمات فنی و مهندسی مازندران در ایستگاه وعده‌ها

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ایجاد هلدینگ و حمایت دولت و اتاق بازرگانی را از اتحادیه خدمات فنی و مهندسی مهم برشمرد و گفت: در حال حاضر در حوزه صدور خدمات به کشورهای مختلف ضعیف هستیم و باید با ایجاد ساز و کار و رفع موانع در این زمینه گام برداریم.

غلامرضا میرزایی رئیس اتحادیه صادرات خدمات فنی و مهندسی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قابلیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای مختلف را دارا هستیم، افزود: بسیاری از کشورهای حاشیه و همسایه نیاز به خدمات فنی و مهندسی دارند و باید از این ظرفیت بهره گرفت.

وی با اظهار اینکه مازندران از نظر دانش انسانی و فنی در حدی است که می‌تواند خدمات را به کشورهای مختلف صادر کند، شمار اعضای تحت پوشش اتحادیه را ۶۰ شرکت ذکر کرد و گفت: متأسفانه به دلیل تحریم با توقف کار روبرو شدیم.

وی داشتن ضمانت نامه‌های بانکی را از جمله نیازمندی‌های صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ذکر کرد و گفت: باید بسترهای موردنیاز برای صدور این ضمانت نامه ها فراهم شود.

میرزایی ادامه داد: کشورهای همسایه از جمله عراق، روسیه و ازبکستان نیازمند خدمات فنی و مهندسی ما هستند و باید بستر را برای صادرات این خدمات فراهم کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مازندران تقویت شرکت‌های خدمات و فنی و مهندسی برای صدور خدمات را از سوی دولت الزامی برشمرد.

مازندران برای ورود به صادرات خدمات فنی و مهندسی اتحادیه‌ای را با ۶۰ شرکت متشکل از مشاوران، پیمانکاران و انبوه سازان تأسیس و راه اندازی کرده است، اما این اتحادیه و هلدینگ برای تداوم کار با موانعی از جمله نبود ضمانت نامه های بانکی روبرو و سرانجام کار آنها متوقف شده است.

کد خبر: ۱۲۳٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha