۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
تنها مرکز تحقیقاتی نجوم و اختر فیزیک کشور در آستانه تعطیلی است

تنها مرکز تحقیقاتی نجوم و اختر فیزیک کشور در آستانه تعطیلی است

تبریز- فعالیت‌های مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه به علت الحاق با دانشگاه مراغه هرروز روبه افول است.

به گزارش بازار، مرکزی که به علت وجود رصد خانه تاریخی مراغه برای احیای تاریخ و گذشته غنی این شهر تاسیس شده بوده بود حالا دیگر آن شور و نشاط گذشته را ندارد.

این مرکز به عنوان تنها مرکز تحقیقاتی نجوم و اختر فیزیک کشور فعالیت علمی خود را از سال ۸۱ زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرده است.

نزدیک به ۲ سال است این مرکز علمی پژوهشی استقلال خود را از دست داده و در دولت قبل به دانشگاه مراغه الحاق شده و از آن روز عملکرد و فعالیت‌های آن هر روز رو به افول است.

در زمان رونق آن در سال صدها طرح پژوهشی، تحقیقاتی و مقاله isi به همت استادان این مرکز تولید و در مجلات بین المللی به چاپ می‌رسید که حالا این تعداد به کمترین میزان رسیده است.

استادان جوان و نخبه، با هزاران آرزو قدم در این مرکز علمی و پژوهشی گذاشته بودند، این روزها در تلاش هستند به دانشگاه‌های دیگر منتقل شوند.

با وجود کرونا در بسیاری از مراکز علمی سمینارها، کارگاه‌های آموزشی به صورت مجازی و یا حضوری برگزار می‌شود، اما از زمانی که مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه استقلال خود را از دست داده کارگاه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی آن نیز تعطیل شده است.

همه ساله با مدیریت مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه چندین همایش ملی برگزار می‌شد و ده‌ها استاد و محقق در این همایش‌ها شرکت می‌کردند، از زمانی که این مرکز استقلال خود را از دست داده دیگر از آن فعالیت‌ها علمی خبری نیست.

تلسکوپ ارزشمندی که در یکی از ساختمان‌های این مرکز در شهرکولی عصر نصب شده در حال خاک خوردن است.

براساس اخبار سال ۹۶ حدود ۱۰۰ طرح پژوهشی دراین مرکز اجرا شده که از این تعداد حدود ۶۸ مقاله در مجلات معتبر بین المللی ISI به چاپ رسیده بود که این فعالیت‌ها در زمان حاضر به کمترین میزان رسیده است.

طبق بررسی‌ها، مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه جز طرح آمایش نبوده و به علت بی تدبیری به این حال و روز دچار شده است.

بازگشت این مرکز به روزهای اوج خود و کسب استقلال تنها با پیگیری مسئولان دلسوز شهرستان و استان امکان پذیر است.

رئیس دانشگاه مراغه گفت: این دانشگاه هیچ نقشی در الحاق این مجموعه به دانشگاه نداشته و علاقمند حفظ استقلال آن مرکز، علی الخصوص حفظ ردیف بودجه مستقل آن مرکز علمی بوده است.

 لطف الهی افزود: دانشگاه مراغه در موضوع الحاق این مرکز مجری تصمیمات مراجع بالادستی از جمله وزارت علوم بوده است.

وی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته دانشگاه مراغه تلاش کرده، دستاوردهای ارزشمند این مجموعه حفظ، مشکلات آن مرتفع و بر غنای علمی آن افزوده شود.

به گفته رئیس دانشگاه مراغه، تاسیس رشته کارشناسی ارشد تاریخ علم نجوم، احیاء ۲ رشته کارشناسی ارشد راکد، رایزنی برای احیاء رشته دکتری و رفع مشکل پرداخت حقوق پژوهشگران تازه استخدام از جمله اقدامات انجام شده توسط دانشگاه مراغه است.

وی گفت: تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی مجموعه، الزام نگارش طرح تحقیقاتی موظفی و بالا بردن آمار طرح‌های تحقیقاتی، ارتقاء یکی از اعضای مجموعه به دانشیاری و بررسی ۲ پرونده ارتقاء در کمیته منتخب نیز انجام شده است.

 لطف الهی افزود: دانشگاه با تمام توان از این مجموعه حمایت نموده و بستر لازم برای رشد و ارتقاء این مجموعه و اعضای محترم هیات علمی آن را فراهم آورده است.

کد خبر: ۱۲۳٬۴۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha