۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
کاهش ردیف بودجه‌ای و پنهان سازی در پستوها| تورم ۴۴درصدی با افزایش حقوق ۱۰درصدی همخوانی ندارد
در گفتگو با بازار عنوان شد:

کاهش ردیف بودجه‌ای و پنهان سازی در پستوها| تورم ۴۴درصدی با افزایش حقوق ۱۰درصدی همخوانی ندارد

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ روز گذشته در حالی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که برخی بندهای این لایحه انتقاد بخش های مختلف جامعه بالاخص حقوق بگیران و پیرو آن تعدادی از نمایندگان مجلس را برانگیخته است.

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به مولفه و شاخص های لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان داشت: دولت در واقع در بودجه ۱۰۴۱ به دنبال این هدف گذاری بوده که درآمدهای پایدارش افزایش پیدا کند و وقتی این درآمدها افزایش پیدا کرد، کسری تراز عملیاتی بودجه کاهش پیدا کند.

وی افزود: همچنین دولت در لایحه بودجه از فروش اوراق مالی به سمت درآمدهای بیشتر مالیاتی و گمرکی حرکت کرده است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مبحث وابستگی بودجه سال ۱۴۰۱ به نفت اظهار داشت: وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه۱۴۰۰، ۲۰درصد بود اما در لایحه ۱۴۰۱ این رقم به ۲۸ درصد رسیده است لذا ادعای دولت این است که می تواند در بحث فروش نفت و یا برگشت درآمدهای نفتی و دور زدن تحریم ها و آزادسازی پول های بلوکه شده، در این بخش خوب تر عمل کند.

وی تاکید کرد: البته اگر وابستگی بودجه به نفت بیشتر شود، زمانی که ما با مشکلاتی در زمینه برگشت پول مواجه شویم، کسری بودجه ما از قبلِ این ۲۸ درصد بیشتر خواهد شد.

اگر مابه التفاوت ارز ترجیحی بر روی کالاها به درستی توزیع نشود، هم نارضایتی اجتماعی را به همراه خواهد داشت و هم تورم افسار گسیخته تر خواهد شد

این نماینده مجلس با اشاره به حذف ۸ میلیارد دلار منابع ارز ترجیحی در بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید کرد: ۸ میلیارد دلار منابع ارز ترجیحی در بودجه حذف شده و رقم ناچیزی  برای چند کالا باقی مانده است. با این حال اگر منابع یارانه ای در این بخش به درستی مدیریت نشود و اگر مابه التفاوت ارز ترجیحی بر روی کالاها به درستی توزیع نشود، هم نارضایتی اجتماعی را به همراه خواهد داشت و هم تورم افسار گسیخته تر خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: در این لایحه اعلام شده بود که ردیف‌های بودجه کاهش پیدا کرده اما این کاهش ردیف ها الزاماً به معنای کاهش هزینه ها در بودجه نیست به عنوان مثال وقتی من به حوزه منابع علوم پزشکی نگاهی انداختم دیدم که دولت آمده و ردیف‌های دانشگاه های شهرستان ها را حذف کرده اما بودجه دانشگاه‌های شهرستان حذف نشده و این بودجه به بودجه دانشگاه مرکز استان ها اضافه شده است. لذا باید گفت در این بخش تنها صورت مسئله پاک شده و اما کاهش هزینه اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: بنده معتقدم این کار، کار درستی نیست یعنی اتفاقاً اگر برای موضوعی ردیف بودجه ای وجود دارد باید بگذاریم این ردیف باقی بماند و مدیریت کنیم که شفافیت رخ دهد لذا با این حرکت ما حتی کاری کردیم که شفافیت در این بخش کمتر شود چراکه از این طریق بودجه ها در پستوها قرار می گیرد که مشخص نیست در آینده چه اتفاقی برای آن رخ خواهد داد و این مسئله خلاف شعار تمرکززدایی است که دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ داده است.

ارکانی با بیان اینکه دولت نرخ ارز را ۲۳ هزار تومان در بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین کرده است، بیان داشت: این رقم از این جهت نوید این را می دهد که دولت برنامه ریزی خواهد کرد تا نرخ دلار کاهش پیدا کند، اما اگر دولت در این مسیر موفق نشود مابه التفاوت نرخ ارز رسمی و ارز بازار می تواند مشکل زا شود.

بنده نمی‌دانم آقایان از لحاظ واقعیات چقدر شرایط کشور را متفاوت از سالهای گذشته می بینند که می خواهند رشد ۸ درصدی را محقق کنند چرا که رشد اقتصادی ما منفی یک درصد است لذا این مسئله حداقل برای بنده قابل هضم نیست

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بودجه ۱۴۰۱ به چه میزان مشکلات معیشتی مردم را برطرف خواهد کرد، بیان داشت: صحبت هایی که روز گذشته آقای میرکاظمی و آقای رئیس‌جمهور داشتند از این قرار بود  که هدف گیری بودجه به سمت رشد اقتصادی ۸ درصدی و توجه بیشتر به اشتغالزایی و حل مشکلات معیشتی است اما بحث این است که توجه بیشتر به اشتغالزایی و رشد اقتصادی ۸ درصدی جدای از شعار مقداری نیاز به دیدن واقعیت‌ها دارد؛ بنده نمی‌دانم آقایان از لحاظ واقعیات چقدر شرایط کشور را متفاوت از سالهای گذشته می بینند که می خواهند رشد ۸ درصدی را محقق کنند چرا که رشد اقتصادی ما منفی یک درصد است لذا این مسئله حداقل برای بنده قابل هضم نیست و توضیحات آقایان هم در این بخش خیلی بنده را قانع نکرد چرا که این هدف گذاری و برنامه ریزی تنها روی کاغذ است و ما می توانیم روی کاغذ ۸ درصد را تا ۸۰ درصد هم بگذاریم اما اینکه چقدر از منابع درآمدی محقق شود که ما بتوانیم به آن اهداف برسیم، ملاک است.

ارکانی تاکید کرد: البته بنده امیدوارم به این هدف برسیم اما معتقدم در یک الی دو ماه آینده بودجه باید در کمیسیون های تلفیق و کمیسیون های تخصصی به درستی مورد چکش‌کاری قرار گیرد تا ابعاد پنهان بودجه مقداری شفاف تر شود.

وی با بیان اینکه بعید است مجلس مخالفتی با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ داشته باشد، بیان داشت: اما قطعاً در جزئیات و ردیف ها و جداول اصلاحات زیادی خواهیم داشت. 

کاهش ردیف بودجه‌ای و پنهان سازی در پستوها| تورم ۴۴درصدی با افزایش حقوق ۱۰درصدی همخوانی ندارد

در همین زمینه سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به مولفه های بودجه سال ۱۴۰۱ بیان داشت: بودجه سال ۱۴۰۱ در کل یک بودجه انقباضی است.

وی تصریح کرد: در این بودجه هدف این است که ما یک بستری ایجاد کنیم تا خیلی بودجه و دخل و خرج کشور به برجام گره نخورد لذا از این حیث به بودجه سال ۱۴۰۱ نگاه شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: البته قاعدتا باید برای انجام و اجرایی شدن این بودجه در کشور مقداری تحمل کنیم تا این اصلاح ساختار اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: نشانه‌های این مسئله هم این است که ما به هر حال از فروش ۲ میلیون بشکه نفت در بودجه ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده ایم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در این حالت هم شاهد چسبندگی و اتکای نفت به بودجه هستیم، اظهار داشت: از این رو درست است که رقم صادرات روزانه نفت کم شده، اما افزایش قیمت فروش نفت کاملاً  در این بخش مشهود است بنابراین اتکای نفت به بودجه تغییری نکرده است.

افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان در بودجه سال ۱۴۰۱ مقداری محل بحث است چرا که  تورم ۴۴ درصدی در کشور با درآمد و این افزایش حقوق همخوانی ندارد لذا حتما این مسئله در مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت

وی با بیان اینکه ما در بودجه سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۷۷ درصدی مباحث مالیاتی و پایه های درآمدی جدید هستیم، بیان داشت: این درآمدها از خانه های لوکس ،خانه های بالای ۱۰ میلیارد تومان قیمت و  خودروهای بالای یک میلیارد، تامین خواهد شد لذا به هر حال این موارد منابع جدید درآمدی هستند و در کنار این مسئله درآمدهای گمرکی هم مد نظر قرار گرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلاف قیمت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: ما فقط در این بودجه برای گندم و دارو این ارز را نگه داشته ایم و  اختلاف قیمت بین ۱۷ هزار و پانصد تومان و سی هزار تومان امسال، یک اختلاف قیمتی است و قاعدتاً این مسئله باید جهت دهی شود تا برای شرایط بهینه مردم مورد استفاده قرار گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان در بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: این مسئله مقداری محل بحث است چرا که  تورم ۴۴ درصدی در کشور با درآمد و این افزایش حقوق همخوانی ندارد لذا حتما این مسئله در مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: افزایش ۱۰ درصدی حقوق در بودجه سال ۱۴۰۱ قاعدتاً کارمندان دولت را در راستای برطرف کردن امور معیشتی با مشکل مواجه خواهد کرد.

حسینی با اشاره به مبحث رتبه‌بندی معلمان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بیان داشت: منابع لایحه رتبه‌بندی معلمان در بودجه سال ۱۴۰۱ دیده شده است و به عبارتی در بودجه گفته شده که این منابع ۱۲ هزار میلیارد است ولی ۲۵ هزار میلیارد مورد توافق مجلس و دولت بوده است و این مورد ظاهرا در بودجه دیده شده است.

با روندی که در ساختار بودجه در پیش داریم به نظر می رسد سال سختی را در پیش داشته باشیم که امیدواریم جامعه کمک کند تا این ساختار بودجه را به نوعی به ثبات برسانیم

وی تاکید کرد: منابع درآمدی بودجه سال ۱۴۰۱ به نوعی بینابینی دیده شده است چراکه ما قیمت فروش نفت را در بودجه ۶۰ دلار دیده ایم و این بدین معناست که ما امیدهایی در بحث گشایش برجام داریم و از سوی دیگر ما بحث منابع درآمدی پایدار را در حوزه مالیات گنجانده ایم و این نشان می دهد که ما بودجه مان را مقداری فارغ از موضوعات برجامی مدنظر داریم و این تصمیم درستی است.

این نماینده مجلس بیان داشت: با روندی که در ساختار بودجه در پیش داریم به نظر می رسد سال سختی را در پیش داشته باشیم که امیدواریم جامعه کمک کند تا این ساختار بودجه را به نوعی به ثبات برسانیم.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ کسری دارد، بیان داشت: فکر می کنم در بودجه سال ۱۴۰۱ ما بیش از ۲۵۰  الی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم که باید ببینیم این ناترازی به کدام بخش از بودجه اصابت خواهد کرد.

کد خبر: ۱۲۳٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عبداله صباغ IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      0 3
      چرا اینقدر عصبانی هستید جیرتان قطع شده است چقدر پیش داوری صبر کنید آقای رئیسی انشالله این کشتی شکسته رو سالم به مقصد خواهد رساند
      • احمد FR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
        0 0
        فکر کنم امثال شما تا وقتی سرشون نیاد وضع مردم رو نمیبینند