۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
۶ دور مذاکرات قبلی، نیازمند بازنگری است| مشکلات اقتصادی را نباید به مذاکرات گره زد
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس"

۶ دور مذاکرات قبلی، نیازمند بازنگری است| مشکلات اقتصادی را نباید به مذاکرات گره زد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها و مسائل سیاسی و اقتصادی امروز ایران توضیح داد و گفت: شش دور مذاکرات قبلی، نیازمند بازنگری است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ابراهیم عزیزی در خصوص تعامل نمایندگان مجلس با رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی برای پاسخگویی به مردم، گفت: پرسشگری حق مردم و پاسخگویی وظیفه نمایندگان است. همه مسئولین باید پاسخگو باشند و مجلس هم در کنار پاسخگویی، سایرین ارگان‌ها را به پاسخگویی سوق می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این پاسخگویی موجب ارتقای سلامت اداری، رفع شبهات، اعتماد مردم و زمینه‌ساز تحول در سیستم اداری و حاکمیتی است، افزود: از ابتدای شکل‌گیری مجلس یازدهم رویکرد ما تعامل بوده است و تمام تلاش این بوده که حتی با دولت قبل هم رفت‌وآمدها خوب و گفت‌وشنودها کامل باشد، و از طرح موضوعاتی که مفید نیست، پرهیز شود. شاید در دولت قبل تا حدودی این اتفاق افتاد، اما در حال حاضر شاهد ارتباط خوب دولت سیزدهم با مجلس یازدهم هستیم.

وی با مروری بر نتایج جلسه این کمیسیون با مسئولان وزارت خارجه، جدی بودن ایران در مذاکرات اخیر را مهمترین مسئله دانست و تصریح کرد: برخی از رسانه‌های بیگانه و حتی جریان‌های سیاسی داخلی این‌طور القا می‌کنند که ایران در مذاکرات جدی نیست. اما کاملاً برعکس؛ کشوری که منطق دارد، گفتمان قوی بلد است، و ملتی که از یک عقبه فکری مبتنی بر دین برخوردار است، ابایی از مذاکره ندارد، به شرط آنکه مذاکره داری چهارچوب فکری، منسجم، منضبط، تضامین اجرایی و تأمین‌کننده منافع ملی باشد.

نماینده مردمشیراز در مجلس یازدهم با بیان اینکه شِش دور مذاکرات قبلی قابل احترام، اما نیازمند بازنگری است. دولت جدید با دیدگاه‌های جدید و کامل‌تر مذاکرات را مدیریت می‌کند. ضمن اینکه در ۶ دوره قبلی آقای عراقچی در کمیسیون امنیت ملی توضیح دادند که طرف مقابل، تمام خواسته‌های ما را نپذیرفته است و از ۱۵۰۰ تحریم اعمالی علیه ایران، لغو قریب به ۱۰۰۰ تحریم را با شرط و شروط پذیرفته بودند. قطعاً در این دوره، حفظ ساختار و سازمان تحریم‌ها در دستور کار مذاکره‌کنندگان است.

عزیزی با اشاره به تدوین نظرات مجلس در قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، تأکید کرد: در نهم آذر سال ۹۹، قانون نُه ماده‌ای لغو تحریم‌ها تصویب و ابلاغ شد. مجلس چهارچوب‌های خود را در این قانون مشخص کرده که برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است و مذاکره‌کنندگان هم از آن تبعیت می‌کنند. ما نه تعجیل برای مذاکره داریم و نه تأخیر بیش از حد را می‌پذیریم. در این دوره تیم ۸۰ نفره آمریکایی‌ها هم در نقطه دیگری از وین مستقر شده بود تا وارد مذاکره شود، اما شرط ما برای ورود آنها وفای به عهد است. آمریکایی‌ها در طول سالیان مختلف ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند. مشکل کشورهای اروپایی هم این است که گوش به فرمان سیاست آمریکا هستند. در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۴+۱ مذاکره می‌کند و ما مذاکره‌ای با آمریکا نداریم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، استقلال را یکی از بندهای گفتمان انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: این استقلال در همه زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تعریف می‌شود. اینکه دشمن ناجوانمردانه فشار می‌آورد. برخی از سازمان‌های بین‌المللی در اختیارات نظام سلطه هستند، و ما برای رسیدن به استقلال اقتصادی، باید تکیه بر داشته‌ها را در اولویت قرار دهیم.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت با بیان اینکه نباید تمام مشکلات اقتصادی را به مذاکرات گره زد، افزود: راه برون‌رفت از این مشکلات، رونق تولید و توجه به ظرفیت‌های داخلی است. امروز هم دولت به دنبال حل معیشت مردم است.

عزیزی در پایان برنامه در پاسخ به سؤال مجری «سلام تهران» در خصوص چرایی به تأخیر افتادن طرح شفافیت در مجلس، گفت: نمایندگان مجلس یازدهم جزء شفاف‌ترین‌ها هستند. تمام مذاکرات نمایندگان از ابتدای جلسه رسمی پخش می‌شود، و اعتقاد داریم که این شفافیت باید جامع‌تر باشد. به نظر می‌رسد این طرح در سال جاری دوباره در صحن علنی مطرح خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۳٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha