۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
خشکسالی تهدیدی برای کشاورزی دره شهر| الگوی کشت بین کشاورزان تغییر کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

خشکسالی تهدیدی برای کشاورزی دره شهر| الگوی کشت بین کشاورزان تغییر کرد

ایلام- خشکسالی همچنان به عنوان یک تهدید جدی برای کشاورزی شهرستان دره شهر به شمار می‌رود، بر همین اساس تعدادی از کشاورزان الگوی کشت خود را به سمت محصولات کم آب تغییر داده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها:  شهرستان دره شهر دارای اراضی مستعد برای کشت انواع محصولات کشاورزی است، در طول سال معمولاً محصولات مختلفی در این شهرستان کشت و برداشت می‌شود.

در فصل پاییز کشت گندم شروع و بعد از برداشت گندم در تابستان‌ها معمولاً محصولات کشاورزی نظیر ماش، لوبیا و به خصوص کنجد کشت می‌شود.

در چند سال اخیر خشکسالی و کاهش بارندگی کشاورزان شهرستان را با مشکل کم آبی مواجه کرده است، ساده‌ترین راه برای برون رفت از این بحران کشت محصولات زراعی کم آب است.

کشاورزان دره شهری با کشت انواع حبوبات در مزارع، کشت محصولات به صورت گلخانه‌ای و تغییر الگوی کشت در حال عبور از بحران خشکسالی هستند.

کنجد یکی از کشت‌های جایگزین در بین کشاورزان دره شهر است، این محصول نیاز آبی کمی دارد و مصرف آبی آن ۲۰ درصد کمتر از محصولی مثل خیار است و بر همین اساس امسال نزدیک به یک هزار هکتار از مزارع شهرستان به کشت کنجد اختصاص یافته است.

کنجد یکی از قدیمی ترین گیاهان روغنی جهان است که در زمان‌های قدیم در ایران هم کشت شده و به عنوان کشت دوم بعد از برداشت غلات بسیار موردتوجه کشاورزان منطقه قرار گرفته است.

استقبال کشاورزان از کشت کنجد
یکی از کشاورزان دره شهری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی‌های پی درپی از محصولات کشت‌های با مصرف بالای آب خودداری کرده‌ایم.

حسین زمانی بیان کرد: مزارع شهرستان دره شهر قبلاً به زیرکشت صیفی جات اختصاص پیدا می‌کرد که بیشتر آن محصول خیار بود و هزینه بر و نیاز آبی زیادی را داشت، طی چندسال گذشته با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی دره شهر و استقبال کشاورزان به کشت‌های جایگزین از جمله کنجد و حبوبات روی آورده‌ایم.

متاسفانه ارزش افزوده این محصول نیز در اختیار کشاورزان قرار ندارد چراکه یک کارگاه تولیدی فرآوری کنجد در شهرستان وجود ندارد و محصول به صورت خام از شهرستان خارج می‌شود

وی افزود: یکی از محصولات کشت شده کشاورزان دره شهر کنجد است، کاربرد روزافزون استحصالی از این گیاه در صنعت‌های مختلف موجب افزایش تقاضا برای افزایش سطح زیرکشت شده است.

خشکسالی تهدیدی برای کشاورزی دره شهر| الگوی کشت بین کشاورزان تغییر کرد

این کشاورز دره شهری بیان کرد: این محصول هم در بعد دارویی، غذایی و نیز در بعد صنعتی از آن استفاده می‌شود.

مشکلات کشاورزان برای کشت کنجد
وی عنوان کرد: امسال ۱۰ هکتار از اراضی خود را به زیرکشت کنجد برده‌ام و پیش بینی می‌شود حدود ۱۵ تن کنجد برداشت کنیم، درآمدزایی بالا و مصرف آب کم باعث شده سطح زیرکشت این محصول در منطقه افزایش پیدا کند.

زمانی ادامه داد: در حال حاضر کشاورزان از بذرهای نه چندان مرغوب استفاده می‌کنند و بذر خوب در اختیار کشاورزان فعلاً قرار نگرفته است، از دیگر مشکلات کشاورزان نبود مکانیزاسیون برای کشت و برداشت کنجد است.

وی گفت: برداشت کنجد در شهرستان به صورت دستی است که نیازمند تراکتور و ادوات مخصوص هستیم که در زمان برداشت بتوانیم به راحتی محصول خود را برداشت کنیم.

زمانی تصریح کرد: این محصول هر اندازه بیشتر در داخل زمین بماند میزان ریزش بذر آن بسیار زیاد است.

یک کارگاه تولیدی فرآوری کنجد در شهرستان وجود ندارد
وی گفت: متاسفانه ارزش افزوده این محصول نیز در اختیار کشاورزان قرار ندارد چراکه یک کارگاه تولیدی فرآوری کنجد در شهرستان وجود ندارد و محصول به صورت خام از شهرستان خارج می‌شود.

این کشاورز دره شهر اضافه کرد: می‌توان با ایجاد کارگاه‌های تولیدی و فرآوری کنجد در شهرستان هم اشتغالزایی را بالا ببریم و هم ارزش افزوده محصول نصیب خود کشاورزان شود.

 با توجه به تولید انبوه کنجد در شهرستان دره شهر و به منظور اشتغالزایی جوانان روستایی، آمادگی کامل برای صدور پروانه کارخانه روغن کشی در جهاد کشاورزی شهرستان وجود دارد

وی گفت: از تفاله کنجد نیز می‌توان برای خوراک دام استفاده کرد، می‌طلبد که مسئولان جهاد کشاورزی زمینه ایجاد کارگاه‌های فرآوری را در منطقه فراهم کنند.

افزایش ۳ برابری کشت کنجد در دره شهر
مدیر جهاد کشاورزی دره شهر درگفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال حدود یک هزار هکتار از اراضی شهرستان دره شهر به کشت کنجد اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

خشکسالی تهدیدی برای کشاورزی دره شهر| الگوی کشت بین کشاورزان تغییر کرد

طیار فیلی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که یک هزار و ۲۰۰ تن تا یک هزار و ۵۰۰ تن محصول کنجد در هر هکتار برداشت شود.

وی افزود: با توجه به استقبال خوب کشاورزان از کشت محصول کنجد و همچنین اهمیتی که دانه‌های روغنی برای کشور دارد، برای توسعه کشت کنجد افزایش امکانات مکانیزاسیون در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر اضافه کرد: برای افزایش برداشت این محصول در سال‌های آینده، این محصول به صورت مکانیزه برداشت می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به تولید انبوه کنجد در شهرستان دره شهر و به منظور اشتغالزایی جوانان روستایی، آمادگی کامل برای صدور پروانه کارخانه روغن کشی در جهاد کشاورزی شهرستان وجود دارد.

فیلی اضافه کرد: برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری تسهیلات لازم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه شهرستان دره شهر از قطب‌های اصلی کشاورزی در استان ایلام نیاز است از کشت محصولات کم آب حمایت شود، خشکسالی در سال‌های اخیر ضربات سختی بر پیکره کشاورزی شهرستان وارد کرده است.

کد خبر: ۱۲۳٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha