۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
ردپای مافیای آب در موضوع «حق‌آبه» | تیر خلاص بر پیکره بی‌جان کشاورزی لرستان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ردپای مافیای آب در موضوع «حق‌آبه» | تیر خلاص بر پیکره بی‌جان کشاورزی لرستان

لرستان- سبزواری، کارشناس حوزه آب گفت: انتقال مجدد آب لرستان به استان‌های کویری تیر خلاصی بر پیکره بی‌جان کشاورزی است و لرستانی‌ها اجازه تکرار پروژه‌هایی‌ مانند قمرود را نخواهند داد.

مصطفی سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه حق‌آبه به معنی حق برداشت از یک حوزه آبریز است و در یک حوزه، بالادست و پایین دست با رعایت اولویت، حق برداشت دارند، اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد آبهای جاری لرستان در حوزه کرخه و دز است.

وی افزود: سالانه ۱۲ تا ۱۳ میلیارد مترمکعب آب در لرستان تولید می‌شود که در صورت به بهره‌برداری رسیدن سدهای در حال ساخت استان، فقط ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب آن یعنی دو تا سه درصد در استان لرستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آب با بیان اینکه لرستان هم در بالادست و هم در پایین دست مورد ظلم واقع شده است، عنوان کرد: انتقال آب بین‌حوزه‌ای در تمام دنیا غیرقانونی است ولی ما می‌بینیم که به‌راحتی پروژه‌ای تحت عنوان «قمرود» در الیگودرز اجرا می‌شود و با انتقال آب آن به استانهای اصفهان، مرکزی و قم، بسیاری از زمین‌های آبی این شهرستان به دیم تبدیل می‌شود و مردم با مشکل کمبود آب شرب مواجه می‌شوند.

 انتقال آب بین‌حوزه‌ای در تمام دنیا غیرقانونی است
وی تصریح کرد: با وجود اینکه لرستان سومین استان پربارش کشور است اما فقط ۲۳ درصد زمین‌های آن آبی است درحالیکه میانگین کشوری ۴۵ درصد است در مقابل بیش از ۸۵ درصد زمین‌های کشاورزی اصفهان، آبی است که این وضعیت نتیجه مدیریت اشتباه، توسعه نامتوازن و بخشی‌نگری است.

سبزواری بیان کرد: در برخی از نقاط استان خوزستان مثل دشت عباس که زمین‌های آن شوره‌زار بوده و هیچ‌گاه کشتی در آن انجام نشده، حدود ۱۵ سال پیش از طریق اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری برای احیای این اراضی لم‌یزرع و تبدیل آن به زمین کشاورزی حاصلخیز در هر هکتار، ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شد که تاکنون در فاز اول حدود ۳۵۰ هزار هکتار آن اجرا شده و مردم خوزستان منتظر اجرای فاز دوم آن هستند.

وی ادامه داد: منابع آبی که برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در نظر گرفته‌اند از حوزه دز و کرخه است یعنی باید تمام آب لرستان را بدهیم تا اراضی خوزستان، حاصلخیز و قابل کشت شود؛ سؤال اینجاست چرا تا این حد روی منابع آبی لرستان حساب باز کرده‌اند پس تکلیف حق‌آبه لرستان چه می‌شود؛ وقتی حجم عظیم اراضی دیم لرستان می‌تواند بدون هزینه آبی شود چرا این کار انجام نمی‌شود.

پرآب‌ترین استان کشور بیشترین زمین‌های دیم را دارد
استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آب گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته مدیریت کشور در سطح کلان یک مدیریت هوشمند نبوده که براساس آمایش سرزمینی و ظرفیت‌های هر استان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کند بلکه یک مدیریت بخشی‌نگر و مبتنی بر لابی‌های قدرت بوده است.

وی اذعان کرد: از مجموع ۲۳ درصد اراضی آبی لرستان فقط پنج درصد آن توسط دولت انجام شده مابقی به صورت خدادادی، آبی بوده است در صورتیکه به‌جای صرف هزینه‌های کلان در خوزستان و اصفهان می‌توانستند بدون هزینه این استان مستعد در حوزه کشاورزی را توسعه دهند.

سبزواری با بیان اینکه زاینده رود همواره در طول تاریخ یک رودخانه فصلی بوده است، افزود: در حوزه زاینده‌رود صنعت فولاد که آب‌دوست‌ترین صنعت دنیاست ایجاد شده و همچنین ۵۰۰ هزار هکتار کشاورزی سنتی در آن انجام می‌شود که این حجم، بیشتر از توان این استان است اما می‌بینیم که مدیرعامل فولادمبارکه از توسعه این صنعت برای ایجاد ۲۰۰ هزار شغل مستقیم و ۵۰ هزار شغل غیرمستقیم در اصفهان ایجاد می‌شود آیا انتقال صنعت به استانهایی که آب کافی در اختیار دارند کم‌هزینه‌تر از انتقال آب به کویر نیست؟

کد خبر: ۱۲۳٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha