۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
بازاریان گناوه بر سر دوراهی سلامت و معیشت
گزارش بازار؛

بازاریان گناوه بر سر دوراهی سلامت و معیشت

بوشهر - تعطیلی بازار در گناوه همچنان ادامه دارد ولی پیامد خانه نشینی فقر و شرمندگی و پایان خانه نشینی کرونا و عواقب معلوم این بیماری است.

 اسماعیل کشتکار- کرونا مهمان ناخوانده تا کی باید بدون دعوت در شهر و دیارمان جا خوش کند و زندگی انسانها را با اختلال روبرو سازد و به مخاطره بیاندازد.

هیولای کوچک به تنهایی توانسته است خسارات جبران ناپذیری را بر پیکره جهان وارد کند و مچ قدرتمندترین کشورهای جهان را بخواباند.

خیلی از کشورها در مقوله های مختلفی برای خود در جهان پادشاهی می کنند و به غول شکست ناپذیر تبدیل شده اند ولی کووید ۱۹ این هیولای کوچک به تنهایی، قطب های پزشکی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری جهان را به زانو درآورده است.

این وضعیت حاکم بر کشورها برای هیچکس روشن نیست تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود ولی آنچه که بسیار روشن و قابل رویت است از پا در آمدن جانی و مالی انسانهایی است که توان دفاع در مقابل کرونا و عواقب این ویروس را ندارند.

در همه کشورها قرنطینه خانگی بهترین راه پیشگیری از کرونا است در خیلی از کشورها جرایم سنگینی برای افراد در صورت خروج از خانه در نظر گرفته شده است ولی قطعاً برای این قرنطینه تمهیداتی در نظر گرفته شده است و حقوق و مزایایی به خانوارها داده خواهد شد.

ما هم می دانیم و اعتقاد داریم که بهترین راه مبارزه با هیولای کوچک خانه نشینی است اما در اینجا یک ولی به طور ناخوشایندی رشته افکارمان را پاره می کند.

بازارها تعطیل، خانه‌نشینی ها آغاز شد، تردد ها به شکل بی سابقه کاهش یافت، خیابان‌ها به طور ناباورانه خلوت شد، پارک ها، اماکن تفریحی و ساحل ها مسدود شد و همه به نوعی این موضوع را به خوبی پذیرفتند و می‌دانستند که پای سلامت و نفس کشیدن در میان است.

اما آن «ولی» که رشته افکار را پاره می کند این است که خیلی‌ها برای سیر کردن خود و خانواده نیازمند کار روزانه هستند کارگرانی که حقوق خود را به صورت روزمزد دریافت می‌کنند و چند صباحی است که کرونا این مزد را بر آنها حرام کرده است.

دست فروشانی که بهترین زمان فروش و درآمد خود را از دست داده اند و نمی‌توانند بساط امرار معاش خود را پهن کنند.

مغازه دارانی که با وام صورت خود را سرخ نگه داشته اند و اجاره بهای سنگین پرداخت می‌کنند آنها نیز نمی توانند زیر بار وام و خرجی خود کمر راست کنند.

این تنها بخش کوچکی از روایت این روزهای ماست که معلوم نیست چه کسی می خواهد پاسخگوی نیازهای روزمره آنها باشد.

دولتمردان باید به فکر مردمی باشند که برای سلامت حال هم از نان شب خود گذشتند؛ مردمی که همیشه پای کار بوده و هستند و مردانی را دریابند که این روزها برای اولین وظیفه خود یعنی تامین معیشت سرافکنده و شرمنده خانواده هستند.

ادامه خانه نشینی و تعطیلی کسب و کار پیامدهای خاص خود را دارد همانطور که پایان قرنطینه و باز شدن بازار تبعات بدتری را در بر خواهد داشت.

پیامد خانه نشینی فقر و شرمندگی است و پایان خانه نشینی کرونا و عواقب معلوم این هیولا را همراه خواهد داشت.

مردم در بین دو راهی کار و سلامت مانده اند و یکی باید با نوید روزهای روشن امید را در دل آنها زنده کند.

مردم دربرابر کووید ١٩ به شکلی مقاومت کردند که نمره اشان بیشتر از نمره ویروس شد و انتظار می‌رود نمره دولت و تدبیر دولت کمتر از آن نشود در بهترین شرایط مردم چشم به بیست بودن دارند یعنی پیامی از طرف دولتمردان که امید را در دل روشن و نویدبخش آینده ای بهتر باشد تا بتوانند زیر فشار و استرس کار و دستمزد روزانه خارج و فقط بفکر شکست ویروس باشند.

این مردم چشم انتظار تدابیر دولتمردان هستند تا شرایط عادی زندگی به آنها برگشت داده شود. آیا این چشم انتظاری به پایان می رسد؟

تعطیلی بازار گناوه ادامه دارد

سید فخرالدین حسینی رئیس اتاق اصناف گناوه اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل طرح فاصله گذاری اجتماعی کشور، تعطیلی بازار همچنان پابرجاست و شایعه بازگشایی این بازار که در فضای مجازی منتشر شده است کذب است.

رئیس اتاق اصناف گناوه افزود: هرگونه اطلاع رسانی در خصوص تعطیلی یا دایر بودن بازار گناوه از طریق کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا این شهرستان انجام خواهد شد.

بازار تجاری گناوه یکی از مهمترین بازارهای جنوب کشور محسوب می‌شود که در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، به منظور حفظ سلامت هموطنان و همشهریان به صورت خودجوش از سوی بازاریان و کسبه تعطیل شده است.

کد خبر: ۱۲٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha