۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
شیرینی ها از کرونا جان به‌در بردند از بی‌ثباتی بازار نه!
تولیدکننده شیرینی های سنتی مطرح کرد؛

شیرینی ها از کرونا جان به‌در بردند از بی‌ثباتی بازار نه!

کیانی تولید کننده شیرینی سنتی گفت: با توسعه بازارهای صادراتی و تغییر سبک بسته بندی محصولاتمان توانستیم با پاندمی کرونا مبارزه کنیم وآن را شکست دهیم اما بی‌ثباتی قیمت ها در بازار نفسمان را بریده است.

بازار؛ گروه اصناف بازرگانی: پاندمی کرونا خسارت سنگینی را به بسیاری ازکسب و کارها وارد کرد. بسیاری تعطیل شدند و بسیاری هم خسارت سنگینی را متحمل شدند. اما در این شرایط بودند تولیدکنندگانی که برای کاهش زیان ناشی از رکود بازارها به دنبال راه حلی تازه بودند. علی کیانی تولید کننده شیرینی های سنتی در کشور می گوید بعد از همه گیری پاندمی سعی کردیم تا افزایش صادرات و رشد درآمدهای ارزی شرایط بهتری را برای خود رقم بزنیم. هم زمان با برنامه ریزی برای صادرات، در تلاش  برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری هم بودیم.

او می گوید حالا چیزی حدود ۱۵ درصد از تولیداتمان را به بازارهای هدف صادر می کنیم؛ از کشورهای همسایه گرفته تا آلمان و انگلستان.   کیانی ادامه می دهد: برای پاندمی کرونا راه علاج وجود دارد و تولیدکننده برای مقابله با آن در نهایت راه حلی پیدا می کند. آنچه که چاره ای برای آن وجود ندارد بی ثباتی بازار است. متن گفتگوی بازار با علی کیانی تولیدکننده و صادرکننده شیرینی های سنتی را در ادامه می خوانید:

*چند سال است که در صنعت شیرینی و شکلات فعالیت می کنید؟
حدود ۱۸ سال است که در صنعت شیرینی و شکلات فعالیت می کنم. البته حدود ۱۲ سال است که به صورت تخصصی مشغول تولید شیرینی های سنتی ایران مثل نخودچی و شیرینی های آردی هستیم. در گذشته این شیرینی ها به صورت دستی تولید می شد اما حالا با همکاری شرکت های دانش بنیان به صورت صنعتی این کار را انجام می دهیم  و پروانه های ساخت این شیرینی ها از معاونت غذا و دارو دریافت کرده ایم.

شیرینی های سنتی ایرانی از نظر کیفیت  و طعم محبوبیت بالایی را در بازارهای جهانی دارند. البته باید بگویم که به دلیل عدم تبلغیات کافی هم اکنون مشتریان ما معمولا ایرانی های مقیم خارج کشور هستند.   ما هم اکنون به کشورهای همسایه، اروپایی مثل انگلستان، آلمان، کانادا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان تولیدات خود را صادر می کنیم

*بسیاری از فعالین صنعت شیرینی و شکلات در دو سال گذشته ورشکسته شدند و بسیاری هم تعطیل.  اوضاع فروش  شما چطور بود؟
این بیماری آسیب زیادی را به قنادی ها که بازارهای اصلی هدف ما بودند، وارد کرد. بسیاری از آنها تعطیل شدند. ولی ما در همان سال سعی کردیم تا با رشد صادرات بخشی از زیانی که رکود بازار داخل به ما وارد کرده بود  را جبران کنیم. جدای از این سعی کردیم که  تا با کاهش هرینه های خود، افزایش بهره وری و توسعه سیستم فروش خیلی سریع وضعیت فروش در داخل را سامان دهی کنیم.

*هم اکنون شیرینی های سنتی ایران به کدام کشورها صادر می کنید؟
شیرینی های سنتی ایرانی از نظر کیفیت  و طعم محبوبیت بالایی را در بازارهای جهانی دارند. البته باید بگویم که به دلیل عدم تبلغیات کافی هم اکنون مشتریان ما معمولا ایرانی های مقیم خارج کشور هستند. به همین دلیل هرجا که ایرانی باشد شرینی سنتی ما هم در آنجا هست. در حال حاضر ما به کشورهای همسایه، اروپایی مثل انگلستان، آلمان، کانادا و بسیاری دیگر از کشورها تولیدات خود را صادر می کنیم. خوشبختانه ما توانسته ایم نمره قابل قبولی را هم در رابطه با رضایت مشتری دریافت کنیم. اما تا رسیدن به جایگاه واقعی خود هنوز فاصله زیادی داریم.

*چند درصد تولیدات خود را صادر می کنید؟
حدود ۱۵ درصد تولیداتمان به بازارهای هدف صادر می شود  و ۸۵ درصد دیگر هم در بازار داخلی مصرف می شود.

*آیا شیرینی های سنتی ایران قدرت رقابت با شیرینی های سنتی ترک را دارید؟
شیرینی های سنتی ایرانی در ترکیه وجود ندارد. تولیدات ما متفاوت با آنها بوده و از این جهت مشکلی نداریم. هرچند که کیفیت تولیدات ما دست کمی از آنها ندارد وحتی در بسیاری موارد بهتر است. اما مشکلات دیگری باعث شده که سهم ما از بازارهای جهانی به اندازه توانمان نباشد.

با توسعه بازارهای صادراتی و تغییر سبک بسته بندی محصولاتمان توانستیم با پاندمی کرونا مبارزه کنیم وآن را شکست دهیم اما بی‌ثباتی قیمت ها که یک مشکل داخلی است، در بازار نفسمان را بریده

*مهم ترین چالش هایی که با آن مواجه هستید بفرمایید؟
ما در حال حاضر با دو مشکل اصلی مواجه هستیم. چالش اول پاندمی کروناست که امیدواریم هرچه سریع تر به صورت کامل برطرف شود. اما چالش بعدی بی ثباتی  قیمت ها در بازار است. خیلی از مشکلات  همچون پاندمی کروناقابل حل است. به عنوان مثال با بسته بندی های جدی توانستیم اعتماد مشتری را جلب کنیم و با توسعه بازارهای صادراتی کاهش فروش خود را جبران کنیم. اما  تولیدکننده برای بی ثباتی بازار نمی تواند چاره ای پیدا کند. رشد قیمت ها که یک مشکل داخلی است، نفس تولید کننده را بریده است. جدای از این دولت باید مشکلات بروکراسی و هزینه های دور زدن تحریم را حل کند تا تولید کنندگان ایران بتوانند حتی در قیمت تمام شده برابر با دیگر تولید کنندگان  دنیا، رقابت داشته باشد؛ این موارد  را باید دولت رفع کند؛ ناکارآمدی دولت در این ارتباط دامان تولید کنندگان را نیز می‌گیرد.

کد خبر: ۱۲۳٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha