۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
«انار» ناجی اقتصاد گلستان | توسعه باغات ارز به کشور می‌آورد
بازار گزارش می‌دهد؛

«انار» ناجی اقتصاد گلستان | توسعه باغات ارز به کشور می‌آورد

گرگان- در روزهایی که تداوم کشت محصولات آب بری نظیر هندوانه و مرکبات باعث نگرانی شده بود، کارشناسان کشت میوه انار و توسعه باغات این محصول را راه خروج باغداران از بحران اقتصادی و بی آبی گلستان می‌دانند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: در روزهایی که بسیاری از استان ها تلاش می کنند تا با قابلیت هایشان در حوزه اقتصاد خودی نشان دهند گلستان به واسطه برخورداری از اقلیم متنوع، ظرفیت توسعه یکی از محصولات باغی که قابلیت صادرات را دارد به منصه ظهور می گذارد. هر چند که پیش از این هم گلستان با تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم پتانسیل آب و خاک این منطقه را به رخ کشیده بود اما اینبار باغات انار صرف نظر از تامین نیاز داخل کشور ظرفیت صادارت به خارج از کشور را داراست. بنابراین کارشناسان ضمن شناسایی این ظرفیت تلاش می کنند تا با رفع برخی ایرادات این محصول در استان، باکیفیت ترین انار را برای صادرات آماده کنند.

توسعه باغات انار صادرات محور باشد
توجه این روزهای دولت به مقوله صادارات غیر نفتی اهمیت این محصولی که در خارج از کشور طرفداران زیادی دارد را دوچندان می کند این همان موضوعی است که نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران هم به آن تاکید می کند و می گوید: اگر در توسعه باغات انار و تولید آن صادرات محور حرکت کنیم درآمد قابل توجهی خواهیم داشت.

 امیر یوسفی در گفتگو با خبرنگار بازار می افزاید: یکی از مسایلی که دربخش کشاورزی به آن توجه نشده، حوزه باغداری است بنابراین رویکرد دولت در این بخش اهمیت به حوزه باغداری است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان با تاکید بر این مطلب که صادرات محصولات کشاورزی اولویت اول اتاق ایران است، اضافه می کند: در اتاق بازرگانی توسعه محصولاتی پیگیری می شود که ارزآوری بیشتری داشته باشند.

این فعال اقتصادی ادامه می دهد: محصولات باغی اناردر استان ازاین جهت حایز اهمیت است که متناسب با اقلیم استان بوده و کم آب بری آن، جوابگوی تنش خشکسالی استان است.

«انار» ناجی اقتصاد گلستان | توسعه باغات ارز به کشور می‌آورد

برخورداری استان از اقلیم متنوع کوهستانی، بیابانی و جنگلی باعث شده تا بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی در این منطقه حاصلخیز به خوبی پرورش یابد، موضوعی که سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی گلستان اقلیم استان هم  بر آن صحه گذاشته و از آن به عنوان فرصتی برای توسعه گلستان یاد می‌کند.

محصول انار استان ازاین جهت حایز اهمیت است که متناسب با اقلیم استان بوده و کم آب بری آن، جوابگوی تنش خشکسالی استان است

حجت اله ربانی نسب در گفتگو با خبرنگار بازار، می افزاید: ایران ذخیرگاه ژنتیکی انار در دنیاست، تنوع، رنگ و طعم انار ایران در خارج از کشور زبانزد است مشروط بر اینکه مانند زعفران و پسته به این محصول پرداخته نشود زیرا در این صورت سود حاصل از این محصول عاید افراد دیگری می شود.

این یک پژوهشگر و محقق حوزه کشاورزی متوسط تولید انار کشور را سالانه ۱۰ تن اعلام می کند و می گوید: این درحالی است که انارکار برتر گلستانی در یک سال ۱۲۰ تن انار تولید می کند این گواهی حاصلخیزی خاک این خطه و مستعدی آن در بخش توسعه باغات انار را می دهد.

اما مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم به مستعد بودن خاک این منطقه برای پرورش انار مرغوب تاکید می کند و می گوید: ۱۷ درصد تولید انار دنیا در ۹۰ هزار هکتار باغ انار کشور تولید می شود.

«انار» ناجی اقتصاد گلستان | توسعه باغات ارز به کشور می‌آورد

تامین یک و نیم درصد باغ انار کشور از استان
مهدی لطفی زاده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که ایران سومین تولید کننده انار دنیا است، می افزاید: حدود یک و نیم درصد باغ انار کشور در حدود یک هزار و۴۰۰ هکتار از باغات استان تولید می شود.
وی به توسعه صادارت این محصول تاکید می کند و می گوید: سال گذشته ۱۵ هزار تن از یک میلیون تن انار تولیدی کشور با ارز آوری ۲۱ میلیون دلار صادر شد.
به گفته او، همکاری اتاق بازرگانی استان در بخش کشاورزی و باغبانی به گسترش صادرات محصولات باغی گلستان از جمله انار کمک شایانی می کند.

لطفی زاده  دو مقوله بازرگانی و فروش را در بخش تولید دارای اهمیت می داند و می افزاید: وجود صنایع تبدیلی در کنار باغات می تواند کمکی به صادرات بیشترمحصولات باغی استان باشد.
او ایجاد باغ مادری انار را مهمترین نیاز استان می داند و معتقد است: باغ مادری انار یکی از نیازهای اساسی استان برای توسعه این محصول در این منطقه است براین اساس از وزارت خانه درخواست کردیم تا در آینده این مهم برای استان انجام شود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با وجود پتانسیلی که خاک این خطه در بخش کشاورزی دارد، نبود الگوی کشت مناسب تیشه به ریشه مرغوبیت خاک این منطقه زده و باعث بروز تنش های خشکسالی در این استان شده است.

دو مقوله بازرگانی و فروش در بخش تولید دارای اهمیت است در این صورت می توان با وجود صنایع تبدیلی در کنار باغ های انار به صادرات بیشتر محصولات استان کمک کرد

عدم تصمیم گیری در اصلاح الگوی کشت
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان فقدان تصمیم گیری قاطع در این بخش را پاشنه آشیل بروز مشکلاتی مانند خشکسالی ناشی از کشت نامناسبی مانند شالی می داند و می گوید: متاسفانه تاکنون تصمیم گیری قاطعی روی مباحثی مانند کشت برنج نداریم.

«انار» ناجی اقتصاد گلستان | توسعه باغات ارز به کشور می‌آورد

ابوالفضل فرجی در گفتگو با خبرنگار بازار می افزاید: انار جزو محصولاتی است که روی آن تصمیم جدی گرفتیم و خوشبختانه نتیجه داد.

وی با بیان این نکته که وقتی روی یک محصول برنامه بهینه نژادی داریم یعنی اولویت ما آن محصول است، ادامه می دهد: شاید تا چهار سال پیش کاری برای توسعه باغات انار در استان انجام نشد اما با توجه به سازگاری خوب منطقه با این محصول، باغ انار در این استان توسعه یافت.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با بیان این نکته که در استان یک سری محصوبات داریم که نتوانستیم تصمیم قاطع برای اجرای آن بگیریم، اضافه می کند: افزایش سطح زیر کشت برنج گواه عملیاتی نشدن همین سیاست است اما نیاز است تا در سیاست های جدید اصلاح الگوی کشت را در دستور کار قرار دهیم.

استفاده بی رویه  از چاه‌های آب برای محصولاتی مانند شالی، هندوانه و مرکبات و بسیاری از محصولات پرآب بر استان باعث خشکی این چاه ها و فرونشست زمین شده است، محصولاتی که حتی فروش حاصل از آنها کفاف خسارتی که به این منطقه وارد کرده را نمی دهد. بنابراین به نظر می رسد به محصولاتی که باعث رونق اقتصادی استان و ارزآوری کشور می شود بیش از گذشته توجه شود تا ضمن کاهش آسیب های ناشی از الگوی کشت نامناسب برای هم استانی هم صرفه اقتصادی داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۳٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha