۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
سرانجام نامعلوم پروژه اتصال راه آهن به شهرک صنعتی شماره یک زنجان
بازار گزارش می‌دهد؛

سرانجام نامعلوم پروژه اتصال راه آهن به شهرک صنعتی شماره یک زنجان

زنجان- پروژه اتصال راه آهن به شهرک صنعتی شماره یک زنجان از سال ۸۲کلید خورده اما به دلیل عدم همکاری بین دستگاه‌های اجرایی این پروژه هنوز تکمیل نشده و بعد از ۱۸ سال زمان بهره برداری آن نامعلوم است.

بازار؛ گروه استان ها: حمل و نقل ریلی همواره به عنوان یکی امن‌ترین و باصرفه‌ترین ظرفیت‌ها برای جایه جایی مسافر و حمل و نقل کالا است، بنابراین می طلبد به توسعه ریلی در استان زنجان ویژه توجه شود.

بدون شک راه به عنوان مولفه و شاخصه توسعه‌یافتگی هر کشوری است، بنابراین می‌طلبد به توسعه زیرساخت‌های راه توجه شود و در این خصوص باید متولیان برنامه ریزی و مدیریت لازم را داشته باشند.

زنجان با قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی شمال‌غرب کشور، بیشترین تردد در جاده‌ها را به خود اختصاص داده و محورهای مواصلاتی استان زنجان با قرار گرفتن در کریدور شمال‌غرب، همواره مورد توجه مسئولان بوده و در این میان جدای از جاده‌ها، مسیر ریلی استان هم باید توسعه پیدا کند.

دولت‌ها سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای در بخش راه انجام می‌دهند و هر روز شاهد به‌روزرسانی در این بخش هستیم، طرح دو خطه کردن راه آهن زنجان - تهران در چهار قطعه اجرا می‌شود که قطعه‌های دو، سه و چهار در استان زنجان قرار دارد، طول خط ریلی دو خطه کردن راه‌آهن زنجان - تهران ۱۷۱ کیلومتر بوده و اجرای این طرح منجر به ارتقای کیفیت خدمات به کاربران از خطوط ریلی این مسیر می شود.

سرانجام نامعلوم پروژه اتصال راه آهن به شهرک صنعتی شماره یک زنجان

دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران با توجه به مشکلات تردد در جاده‌ها، بحث صرفه‌جویی در سوخت و مقرون به صرفه بودن حمل و نقل ریلی، همواره طی سال‌های اخیر بحثی است که بر روی کاغذ مطرح می‌شود.

مهرماه سال ۹۳ با سفر رئیس‌جمهور دولت یازدهم به استان زنجان، پروژه‌های دو خطه شدن راه‌آهن تهران به زنجان و دو خطه شدن راه‌آهن زنجان به تهران به عنوان مصوبه دولت مطرح و به تصویب رسید که قرار شد برای اجرای آن ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود.

یکی از مهم‌ترین مصوبات دولت یازدهم در سفر به زنجان، دو خطه شدن مسیر ریلی تهران به زنجان بود که با ادامه این مسیر و ارتباط آن با شمال‌غرب کشور، از حجم ترافیک این مسیر و تصادفات و خسارت‌های وارده کم می شود.

پروژه اتصال راه آهن به شهرک صنعتی شماره یک زنجان هم از سال ۸۲ کلید خورده اما به دلیل عدم همکاری بین دستگاههای اجرایی این پروژه هنوز تکمیل نشده و هنوز بعد از ۱۸ سال زمان بهره برداری آن نامعلوم است و هدف از اجرای این طرح تسهیل بخشی به صادرات، افزایش فروش و افزایش تولید است.

برای اجرای این پروژه در بخش رو سازی در کل ۸۵ میلیارد تومان اعتبار و سرمایه گذاری نیاز است و شهرک صنعتی استان که قرار بود بخش زیر سازی پروژه را انجام دهد از سال ۹۷ پروژه را استارت زد و امسال آن را به مرحله بهره برداری خواهد رساند.

حالا گوی و میدان در اختیار راه آهن شالغرب کشور است و در سفر هیئت دولت به استان هم هیچ مصوبه ای به آن اختصاص نیافت.

حدود ۵۰۰ هزار تن پیشنهاد بار برای جابه جایی از شبکه ریلی در زنجان داریم
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شرکت شهرکهای صنعتی طی سالهای گذشته تصمیم گرفت تا شبکه ریلی شهرک صنعتی یک زنجان را به راه آهن متصل کند ولی با مشکلاتی مواجه شده بود، افزود: با عزمی که انجام دادیم در مدت یک سال تمام زیر ساختها آماده شد و ۹ کیلومتر از شهرک صنعتی تا ایستگاه آماده شده و در این راستا مدت یک هفته تحویل راه آهن می شود.

محسن عباس ابراز داشت: شرکت راه آهن قول داده هر چه سریع تر تامین اعتبار کند تا خط ریلی شهرک صنعتی به راه آهن اتصال پیدا کند تا واحدهای صنعتی بارهای خود را از طریق این شبکه ریلی جا به جا کنند.

وی گفت: حدود ۵۰۰ هزار تن پیشنهاد بار برای جا به جایی از شبکه ریلی در زنجان داریم و پتانسیل خوبی برای استان است.

بیشتر حمل و نقل واحدهای صنعتی و تولیدی استان زنجان از طریق راه آهن انجام می‌شود و شهرک صنعتی استان به تعهدات خود در اجرای این پروژه عمل کرده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی زنجان، ابراز داشت: اگر این پروژه به اتمام برسد حجم تردد خودروهای سنگین در جاده های استان زنجان کاهش خواهد یافت و اتمام این پروژه برای واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار مهم است.

عباسی با بیان اینکه بیشتر حمل و نقل واحدهای صنعتی و تولیدی استان زنجان از طریق راه آهن انجام می‌شود، افزود: شهرک صنعتی استان به تعهدات خود در اجرای این پروژه عمل کرده و راه آهن شمالغرب باید نسبت به اتمام این پروژه مدیریت لازم را داشته باشد.

اجرای ۹ کیلومتر مسیر روسازی (ریل گذاری) این پروژه به ۶۳ میلیارد تومان نیاز دارد
رسول صفری در گفتگو با خبرنگار بازار به پروژه خط اتصال شهرک صنعتی شماره یک زنجان به خط راه آهن اشاره کرد و گفت: اجرای ۹ کیلومتر مسیر روسازی (ریل گذاری) این پروژه به بیش از ۶۳ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه این پروژه از مصوبات سال ۸۲ بود که توسط شهرک صنعتی زنجان و راه آهن شمالغرب اجرا می شود، ابراز داشت: ادوات این پروژه از قبیل سوزن به اعتبارات زیادی دارد چرا که هزینه هر سوزن بیش از ۴.۵ میلیارد تومان است.

مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور با بیان اینکه زیر سازی این پروژه توسط شهرک صنعتی استان انجام می شود، گفت: تنها برای اجرای این پروژه در بخش روسازی در کل بیش از ۸۵ میلیارد تومان اعتبار و سرمایه گذاری نیاز است.

صفری ادامه داد: اتمام این پروژه برای واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شماره یک زنجان بسیار موثر است و با اتمام این پروژه از بار ترافیکی در جاده ها هم کاسته می شود.

وی گفت: خط اتصال شهرک صنعتی شماره یک زنجان به راه آهن برای دو شهرک صنعتی راشا کاسپین و سرجین بافت از نظر اقتصادی بسیار موثر است و زیر سازی این پروژه بر عهده شهرک صنعتی استان بوده و تاکنون پیشرفت کار خوب بوده است و در این میان کار روزسازی این پروژه بر عهده ناوگان ریلی شمالغرب کشور است.

سرانجام نامعلوم پروژه اتصال راه آهن به شهرک صنعتی شماره یک زنجان

اتصال خط ریلی شهرک صنعتی شماره زنجان به خط آهن سراسری، طرح تقاضامحور است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اتصال خط ریلی شهرک صنعتی شماره یک زنجان به خط آهن سراسری، طرح تقاضامحور است، بیان داشت: تضمین و تعهد میزان باری که در سال ۹۳ از سوی واحدهای این شهرک نسبت به انتقال به خط آهن داده شده عملیاتی خواهد شد.

ناصر فغفوری گفت: اکنون میزان انتقال بار، خیلی بیشتر و بهتر از زمان انجام تعهد شده و این ضمانت برای انتقال بار و توجیه‌پذیر بودن تکمیل طرح وجود دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به پیشرفت مطلوب پروژه، این امکان وجود دارد که راه‌آهن شمال‌غرب و شرکت شهرک‌های صنعتی استان برنامه عملیاتی و دارای زمانبندی برای تکمیل آن ارائه دهند، ابراز کرد: جذب اعتبار و سرمایه‌گذاری از طریق راه‌آهن کشور باید پیگیری شود.

باید زیر ساخت ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل ریلی ایجاد شود
رئیس کمیسیون حمل و نقل بیمه اتاق بازرگانی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار بر لزوم توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای در استان زنجان تاکید کرد و گفت: سالانه حجم بالایی از مسافر و بار از طریق این استان به دیگر مناطق کشور از جمله مناطق شمالی صورت می گیرد.

محسن عطائیان با بیان اینکه استان زنجان در محور توسعه جدید با اهداف چند منظوره می تواند کریدور اصلی جابجایی بار و مسافر از شمال به شمال غرب و بلعکس باشد، گفت: توجه به توسعه حمل و نقل ریلی رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

باید زیر ساخت ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل ریلی در استان زنجان ایجاد شود تا بخش خصوصی بتواند از این ظرفیت استفاده کند

وی با بیان اینکه در استان زنجان باید زیر ساخت ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل ریلی ایجاد شود تا بخش خصوصی بتواند از این ظرفیت استفاده کند، ادامه داد: ایجاد و توسعه راه‌‎های جدید از زنجان به شمال کشور باعث کاهش ۱۸۶ کیلومتری مسیر می شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل بیمه اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه توسعه ایستگاه ریلی می‌تواند در آینده موجب افزایش ظرفیت حمل و نقل استان و افزایش میزان جابجایی بار از مبدا استان زنجان شود، افزود: ظرفیت بالایی برای توسعه ظرفیت های حمل و نقل ریلی و جاده ای در استان زنجان وجود دارد و باید از این فرصت به نحو احسن استفاده شود.

محسن عطائیان بیان داشت: مسئولان برای بهره برداری هر چه زودتر شهرک صنعتی شماره یک زنجان به راه آهن همکاری کنند و در جذب اعتبار و تعریف پروژه‌های جدید توسعه‌ای در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه های حمل و نقل تلاش جدی مد نظر قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زنجان در بخش حمل و نقل وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: این استان در خصوص موسسات ترخیص، تعداد انبارها و باسکول نسبت به میانگین کشوری شرایط خوبی ندارد.

علی یگانه فرد بر لزوم توسعه حمل و نقل ریلی در استان تاکید کرد و گفت: باید صادرات کالا از طریق ناوگان ریلی در استان تقویت شود و برای تحقق این مهم مسئولین همکاری کنند.

وی با بیان اینکه زنجان وضعیت خوبی در سطح کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی دارد، تاکید کرد: برای جذب سرمایه گذار به استان باید زیر ساخت های لازم مهیا شده و مشکلات حوزه حمل و نقل ریلی حل شود.

حجم عمده‌ای از واردات مواد اولیه صنایع استان زنجان از طریق حمل و نقل ریلی انجام می‌شود
رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه استان زنجان در حوزه حمل و نقل ظرفیت زیادی برای کار دارد، گفت: در خصوص استقرار مرکز آماد و پشتیبانی شمال‌غرب کشور، مصوبه هیئت وزیران را داریم اما متاسفانه این موضوع محقق نشده، این در حالی است که اگر این مهم عملیاتی شود، خیر و ثمره آن به استان می رسد، چرا که در این مرکز همه موارد دیده شده است.

سرانجام نامعلوم پروژه اتصال راه آهن به شهرک صنعتی شماره یک زنجان

نباید از موضوع مهم حمل و نقل ریلی غافل بود و این یک واقعیت است چرا که نقشی که راه‌آهن می‌تواند در حمل و نقل کالا به لحاظ حجم بار ایفا کند بسیار مهم است

مهدی رنگ رونا با تاکید بر اینکه معتقدیم یکی از کارهایی که امروز می‌توان انجام داد، شروع به کار مرکز آماد و پشتیبانی شمال‌غرب کشور در زنجان است، بیان کرد: بی‌تردید با راه‌اندازی این مرکز می‌توان بخش عمده‌ای از مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه نباید از موضوع مهم حمل و نقل ریلی غافل بود، گفت: این یک واقعیت است که نقشی که راه‌آهن می‌تواند در حمل و نقل کالا به لحاظ حجم بار ایفا کند، نقش بسیار خوب و پررنگی است.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان ادامه داد: در حوزه صادرات شاهد این هستیم که حجم عمده‌ای از واردات مواد اولیه صنایع استان از طریق حمل و نقل ریلی انجام می‌شود.

بی شک توسعه به حمل و نقل ریلی توسعه اقتصادی و صادرات کالا در استان را به دنبال دارد و در این میان می طلبد حمل و نقل ریلی تقویت شود.

کد خبر: ۱۲۲٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha