۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
چالش های پیش روی صنایع فولاد آذربایجان شرقی به دلیل قطع گاز
در شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی آذربایجان شرقی عنوان شد

چالش های پیش روی صنایع فولاد آذربایجان شرقی به دلیل قطع گاز

تبریز- هفتاد و نهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی برگزار و چالش های پیش روی صنایع فولاد آذربایجان شرقی به دلیل قطع گاز بررسی شد.

به گزارش خبرنگار بازار، هفتاد و نهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی شامگاه شنبه با حضور مسئولان دولتی، قضائی، بخش خصوصی و جمعی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در محل اتاق تبریز برگزار شد.

این جلسه با دو پیش از دستور «ارائه گزارش عملکرد شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی در شش ماهه نخست سال جاری» و «ارائه گزارش مدیرکل امور مالیاتی استان در خصوص مصوبه موضوع بررسی مصادیق مزایای رفاهی و انگیزشی مشمولین قانون کار و معافیت این مزایا و حق بیمه سهم حقوق بگیران از موضوع ماده ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم» همراه بود.

چالش های پیش روی صنایع فولاد آذربایجان شرقی به دلیل قطع گاز

«بررسی چالش‌های پیش روی صنایع فولاد استان به دلیل برنامه اولویت بندی قطع گاز شرکت‌های فولادی توسط وزارت نفت»، «بررسی چالش‌های اخذ کارت بازرگانی و پروانه بهره برداری شرکت‌های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری» و همچنین «بررسی دلایل عدم اجرای ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون مذکور موضوع الزام استفاده از خدمات سازندگان ذیصلاح در احداث تمامی ساختمان ها» سه دستورجلسه این نشست بود.

«درخواست مشارکت واحدهای صنعتی در مدیریت مصرف برق در فصل زمستان ۱۴۰۰ از سوی شرکت توزیع برق تبریز»، «ایجاد خط اعتباری واردات نهاده‌های کشاورزی توسط رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز» و «طرح موضوع مرتبط با حوزه گردشگری استان توسط رئیس انجمن رستوران‌های بین راهی و مراکز رفاهی استان» نیز دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بودند.

شورای گفت‌وگو قرارگاه جذب سرمایه و مانع‌زدایی از تولید باشد
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه شورای گفت‌وگو باید به قرارگاه جذب سرمایه و مانع‌زدایی از تولید و صادرات تبدیل شود، گفت: دولت در این راه پرچالش، همراه و همیار تولیدکنندگان و بازرگانان است و بسترها را برای فعالیت قانونی آنها تسهیل خواهد کرد.

چالش های پیش روی صنایع فولاد آذربایجان شرقی به دلیل قطع گاز

عابدین خرّم اظهار داشت: کارآفرینان برای پیشرفت و رفع چالش‌های اقتصادی، چاره‌ای جز اتکا به دیدگاه امیدوارانه و روحیه با نشاط ندارند که تک‌تک مسئولان در این زمینه نقش بسزایی را عهده‌دار هستند.

وی با اشاره به اینکه نیازمند پالایش جدی در عرصه فرهنگ عمومی اقتصاد کشور هستیم، افزود: همراهی مردم با تصمیمات اقتصادی جزو ضروریات است و اتاق بازرگانی باید در برآورد صحیح و امیدآفرین از شرایط ملی و استانی و ارائه آن به افکارعمومی، مشارکت داشته باشد.

خرّم همچنین انسجام کارکرد و نظم‌دهی به اهداف مشترک را نیاز ضروری بخش خصوصی دانست و گفت: تدوین نقشه راه و ارائه طرح‌های راهگشا، می‌تواند یکی از وظایف کارگروه‌های تخصصی شورای گفت‌وگو قلمداد شود.

 استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای ایجاد رقابت در عرصه‌های مختلف، سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه ضروری است، افزود: اگر دانش و فناوری در فرآیند تولید از سهم بسزایی برخوردار باشد، بسیاری از چالش‌های صادرات به‌دلیل کیفیت برتر مرتفع خواهند شد و این موضوع، ستون تحریم‌های ظالمانه را بی‌اثر می‌کند.

وی به نقش اثرگذار بخش خصوصی در شناسایی نخبگان و استعدادها نیز اشاره کرد و گفت: بنا بر سیاست‌های علم و فناوری، سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی تا سال ۱۴۰۴ باید به ۴ درصد افزایش یابد که تحقق این هدف، همکاری مستمر و روش‌مند تولیدکنندگان با این شرکت‌ها و حمایت مادی و معنوی از فرآیند تبدیل ایده به محصول، قابل دست‌یابی است.

خرّم از کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی خواست تا با جرأت و جسارت و با بهره‌گیری از فرصت‌های موجود، وارد عرصه اقتصاد مرزی، منطقه‌ای و بین‌المللی شوند و با شناسایی زمینه‌های مناسب همکاری، بستر مناسبی برای حضور موثر در اقتصاد جهانی فراهم کنند.

چالش های پیش روی صنایع فولاد آذربایجان شرقی به دلیل قطع گاز

برگزاری ۶ جلسه گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی طی ۶ ماه
ابوالفتح ابراهیمی در بررسی گزارش عملکرد شورای گفتگوی استان در شش ماهه نخست سال جاری گفت: در طول این شش ماه، ۶ جلسه با ۳۰ دستور برگزار شده که در مجموع ۲۱ پیشنهاد ملی، ۴۷ مصوبه استانی و ۱۳ مصوبه اجرا شده به همراه داشته است.

نائب رییس اتاق تبریز ادامه داد: از بین موضوعات بررسی شده، سهم بخش تولید و کسب و کار هر کدام ۱۸ درصد، کشاورزی و شهرک های صنعتی هر کدام ۱۵ درصد، تجارت خارجی ۱۲، مالیات و زیرساخت ها هر کدام هفت درصد، کار و تامین اجتماعی و امور بانکی هر کدام چهار درصد بوده است.

چالش های پیش روی صنایع فولاد آذربایجان شرقی به دلیل قطع گاز

نباید شاهد وجود ناعدالتی در تخصیص سهمیه گاز به صنایع استان باشیم
موسی خلیل الهی، رئیس کل دادگستری استان نیز در این جلسه در خصوص محدودیت سهمیه گاز صنایع استان گفت: نباید شاهد وجود ناعدالتی در تخصیص این سهمیه باشیم که این مورد باید توسط دستگاه های مذکور پیگیری شود.

روح الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: مشکل کمبود گاز و مصرف بالای آن برای کاهش سهمیه گاز صنایع مطرح می شود اما آن چه مورد اعتراض بوده، تبعیض در اعطای این سهمیه ها است. 

وی از طرح این موضوع توسط هیات نمایندگان استان با مسئولان مربوطه خبر داد.

در این جلسه همچنین مدیران برخی از دستگاه‌های اجرایی و فعالان عرصه‌های مختلف از جمله گردشگری، دامپروری و کشاورزی درباره موانع تولیدی، بانکی و خدماتی به ارائه گزارش پرداختند که بنا شد مشکلات مطرح‌شده در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن به صحن شورای گفت‌وگو ارجاع شود.

کد خبر: ۱۲۲٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha