نقاط ‌محروم برای نسخه‌نویسی الکترونیک «برق و اینترنت» ندارند
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تهران:

نقاط ‌محروم برای نسخه‌نویسی الکترونیک «برق و اینترنت» ندارند

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تهران درحالی به عدم پذیرش نسخ کاغذی از ابتدای دیماه ازسوی بیمه‌ها اشاره کرد که زیر ساخت برق و اینترنت برای نسخه‌نویسی الکترونیک در کل کشور مهیا نیست.

به گزارش بازار، علی دباغ، با اشاره به قانون برنامه توسعه وزارت بهداشت که باید از سال۹۶ تا پایان سال ۹۸ مبادرت به اجرای نسخه نویسی الکترونیک کند، گفت: ما همواره عادت داریم تکالیف را به روزهای آخر موکول کنیم و در این رابطه هیچ جدول زمانی نداریم.

وی یادآور شد: در هفته گذشته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نامه‌ای به شخص وزیر نوشت و تاکید کرد کلیه اقدامات به منظور نسخه نویسی الکترونیک در سامانه‌ها تکمیل نشده و لذا امکان استفاده از پرونده الکترونیک سلامت وجود ندارد.

دباغ همچنین وجود کدهای چندگانه دارو را موجب درج دستی کدها توسط کاربران داروخانه‌ها دانست و افزود: از دیگر سو سامانه‌های مذکور را فاقد امنیت لازم اعلام کرده‌اند.

رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش شورای عالی نظام پزشکی، نسخه الکترونیک را یکی از اجزای متعدد نظام جامع سلامت الکترونیک عنوان کرد و گفت: استفاده از فضای مجازی معمولا منجر به تسهیل امور می‌شود ولی به این مهم توجه نکرده‌ایم تا اینکه امروز به یک معضل تبدیل شده است.

دباغ یادآور شد: دولت قبلی حتی یک قدم برای اجرای این طرح بر نداشته است. مجلس نیز به درستی ادعا دارد که بودجه نسخه الکترونیک از محل بودجه عمومی تامین می‌شود و کسی نمی‌تواند به راحتی در آن دخل و تصرف کند.

مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیکی برای بیماران کرونایی
بهروز خوش خبر شبستری، عضو انجمن پزشکان عمومی معتقد است اجرای نسخه الکترونیک بدون دریافت گواهی امنیتی، مشکلاتی را پدید می‌آورد.

وی ضمن پر اهمیت دانستن سامانه نسخه نویسی الکترونیکی، گفت: اگر کسی به این سامانه دسترسی داشته باشد به راحتی می‌تواند به نسخه نویسی ورود کرده و حتی داروها را دستکاری کند که جان مردم ر به خطر انداخته و اعتبار پزشکان را خدشه دار می‌کند.

شبستری همچنین تاکید کرد بیمه‌ها از اول دیماه هیچگونه نسخه کاغذی را نخواهند پذیرفت و لذا پول نسخ کاغذی به پزشکان پرداخت نمی‌شود. این در حالی است که بسیاری زیر ساخت‌ها تامین نشده و در این رابطه صرفا نباید تهران را در نظر گرفت چون بسیاری پزشکان در مناطق محروم به برق و اینترنت دسترسی ندارند.

وی یادآور شد: طرح نسخه نویسی الکترونیک به سرعت و کامل پیاده نشده است و گاه تا نیم ساعت برای به روز رسانی سامانه زمان صرف می‌شود که در این مدت با کندی رو به رو شده و غیر قابل استفاده می‌گردد.

در چنین شرایطی وقتی سایت برای نوشتن نسخه، در دسترس پزشک نباشد، بیماران با مشکل رو به می‌شوند و مجددا پزشکان مجبور به تجویز داروهای کاغذی خواهند شد.

شبستری همچنین کد داروها را در برخی موارد متفاوت دانست که موجب اجبار داروخانه برای ورودِ دستیِ کدها شده و اتلاف وقت و هزینه بیشتر را دامن می‌زند.

وی در عین حال از دیگر مشکلات نسخه نویسی الکترونیکی به صورت فعلی را در طولانی شدن ویزیت بیماران کرونایی عنوان کرد که پزشک و سایر بیماران را با خطر رو به رو می‌سازد.

کد خبر: ۱۲۲٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha