۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
سند آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی برمبنای بایدها و نبایدها
سرپرست مرکز پژوهش‌های سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد

سند آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی برمبنای بایدها و نبایدها

پاک ذات، سرپرست مرکز پژوهش‌ها و توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تا سال ۱۴۲۴ آمایش سرزمین در کشور به طور کامل اجرایی و برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای نیازهای هر مکان انجام می‌شود.

به گزارش بازار، مهدی پاک ذات سرپرست مرکز پژوهش‌ها و توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست خبری که امروز برگزار شد افزود: آمایش به معنای آشتی با سرزمین مادری، ایجاد تعادل در منابع و مصارف، عدالت سرزمینی و پرهیز از نگاه بخشی، جناحی و سیاسی است.

وی ادامه داد: در دهه ۵۰، بر روی این سند مطالعات جامعی انجام و درقالب ۱۵ جلد منتشر شد، بعد از مطالعات فراوان، در دهه ۹۰ نیز این مطالعات در بیش از هزار و ۱۰۰ جلد گزارش برای ۳۱ استان منتشر شد.

پاک‌ذات افزود: در اسفند سال ۹۹ سند آمایش به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسید و به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که ۲۲ دستگاه دولتی در سطح کارشناسی تا کلان با وجود تعارض منافع بر محتوای سند صحه گذاشته و امضا کردند.

پاک ذات گفت: انجام مطالعات آینده نگری، دفاعی، امنیتی، فرهنگی، سرمایه اجتماعی، جمعیت شناسی با تاکید بر بومی شدن مطالعات و استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی از مهمترین ویژگی سند ملی آمایش است.

سرپرست مرکز پژوهش‌ها و توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه آمایش سرزمین قطب نمای آینده و زندگی ما و فرزندانمان است گفت: آمایش سرزمین با توجه به ظرفیت‌ها به ما می‌گوید در چه مکان‌هایی چه فعالیت‌هایی باید انجام داد و یا اینکه در چه مکان‌هایی باید سکونت‌گاه جدید ایجاد کرد و در چه مکان‌هایی نباید سکونت‌گاه جدید ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه در صیانت از سند ملی آمایش، باید نمایندگان مجلس همراه شوند و مانع از انحرافات منویات سند شوند افزود: تا سال ۱۴۲۴ آمایش سرزمین در کشور به طور کامل اجرایی و برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای نیازهای هر مکان انجام می‌شود.

پاک‌ذات با بیان اینکه اولین ضمانت اجرایی این سند آگاهی همگانی و عمومی است تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه مسئولیت رصد اجرای سند آمایش سرزمین را بر عهده دارد و با تعارض منافع‌ها به طور تخصصی برخورد خواهد کرد و ما نیز درباره اقدامات خلاف سند آمایش هشدار می‌دهیم. بطور مثال در کویر کارخانه‌های پتروشیمی و فولاد احداث شد، این اقدامات با آمایش سرزمین در تضاد است، زیرا این کارخانه‌ها باید در کنار آب تاسیس می‌شد.

وی با بیان اینکه احتمالا برنامه ششم توسعه تا مهرماه سال آینده تمدید خواهد شد بیان کرد: تدوین برنامه هفتم توسعه در مرحله آسیب شناسی و تطبیق مطالعات است که برای نهایی سازی برنامه هفتم توسعه در انتظار ابلاغیه سیاست‌های کلی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم. بعد از آن با در نظر گرفتن سند آمایش سرزمین آن را بررسی و نهایی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: نگاه ما به مسئله آب یک نگاه سازه‌ای است و در برنامه‌ریزی سند آمایش الگوی کشت باید مبنای کار قرار بگیرد.

پاک ذات گفت: مرکز پژوهش‌ها و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه علاوه بر آسیب شناسی، به مواردی نظیر اجرای آن در چهار یا پنج سال نیز پرداخته است. این سند دوره بازنگری ۵ ساله دارد و بعد از ۵ سال اصلاحات را مجددا بررسی و اطلاعات را به روز می‌کنیم.

کد خبر: ۱۲۲٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha