۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
احیاء زندگی در بافت تاریخی گرگان| خانه باقری اقامتگاه گردشگران می شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

احیاء زندگی در بافت تاریخی گرگان| خانه باقری اقامتگاه گردشگران می شود

گرگان- تبدیل بنای ۱۵۰ ساله خانه باقری گرگان به بوتیک هتل توسط بخش خصوصی، بار دیگر زندگی و پویایی را به این بنا و همچنین بافت تاریخی گرگان بازگرداند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: هفت پیکر نام نوین مجموعه خانه باقری گرگان است که سرمایه گذاری خوش ذوق با مرمت و تبدیل این سازه تاریخی به بوتیک هتل این عنوان را برای آن انتخاب کرده است. انگیزه دیگر بخش خصوصی از نامگذاری هفت پیکر بر این مجموعه تاریخی که هفت حیاط تو در تو را در بنایی به مساحت دو هزار و پانصد مترمربع در خود جای داده، اشاره به کتاب هفت پیکر اثری از شاعر و داستان‌سرای ایرانی حکیم نظامی است که این روزها تلاش های بین المللی بر آن است تا در مجامع عمومی به عنوانی شاعری غیر ایرانی معرفی شود.

درهفت پیکر یا همان بنای قاجاری  خانه باقری گرگان این روزها زندگی به جریان افتاده چراکه تیمی متشکل از معماران و مرمت گران به همراه یک سرمایه گذار هنردوست از این بنا را که رفته رفته به اثر تاریخی فاقد پویایی تبدیل شده بود به مکانی برای اقامت با بالاترین استانداردهای بین المللی تبدیل کرده اند.

انتخاب ظروف و مبلمان این سازه با حساسیت بالایی صورت گرفته چرا که اگر کسی، خارج از جغرافیای فرهنگی ایران وارد این مجموعه شود به واسطه صرف غذایی در آن با فرهنگ ایرانی آشنا خواهد شد و می تواند در حوزه تجربه غذایی و نوشیدنی ایرانی، ظرافت در هنر و سلیقه مردم کهن این سرزمین را به واسطه ظروف و مبلمان و همچنین مواجه با مزه های اصیل آن ببینند. برای توضیح بیشتر در این بخش گفتگویی با «مهدیار نظام» مدیر مجموعه هفت پیکر داشتیم.

* درباره میزان سرمایه گذاری و چگونگی انتخاب مجموعه باقری گرگان برایمان بگوئید؟
برای این مجموعه ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شد زیرا صحبت از یک پروژه محرک توسعه است، پروژه ای که از روز اول هدفش ارتقا کیفیت های متعدد زندگی در شهر تاریخی گرگان بود. به هر حال این اولین تجربه تیم در تعریف پروژه های محرک توسعه نبود و پیش از یک دهه فعالیت در تعریف پروژه های محرک توسعه در نواحی مختلفی از ایران از جمله غرب کشور و مرکز تاریخی شهر تهران را همراه خود داشته است.

هدف ما در پروژه محرک توسعه هفت پیکر یا خانه باقری گرگان این بود تا اقداماتی در جهت ارتقای کیفیت زندگی در درون بافت تاریخی گرگان انجام شود

هدف ما در پروژه محرک توسعه هفت پیکر یا خانه باقری گرگان این بود تا اقداماتی برای ارتقا کیفیت زندگی در درون بافت تاریخی گرگان انجام شود. از این رو برای اولین بار رویکرد آکادمیک بوتیک هتل را مطرح کردیم که این رویکرد دو محور اساسی دارد؛ نخست اینکه تمام کیفیت های زیستی در بافت تاریخی گرگان از جمله کیفیت صنعت مهمان نوازی در این شهر تاریخی ارتقا داده شود.

موضوع بعدی اینکه تمام محتوا و مواجه این مجموعه برای مخاطبان ملی و بین المللی بر اساس اطلاعات صحیح و مستندات تاریخی تهیه شود. این تاکید از آن روست که تبادل اطلاعات بدون پشتوانه پژوهشی در فضای گردشگری و اثرات آن در دراز مدت مسأله ای قابل توجه است.

به نمایش گذاشتن آداب و رسوم کهن مردم ایران از دریچه بوتیک هتل هفت پیکر به سایر فرهنگ ها از دیگر مواردی است که ما در گشایش این بوتیک هتل آن را دنبال می کنیم. به عنوان مثال استفاده از ظروف برنجی اعیانی به ۴۰۰ سال پیش بر می‌گردد که در نقاشی های چهل ستون اصفهان هم دیده می شود، با اینحال مجموعه هفت پیکر پس از ۴۰۰ سال دوباره این تجربه مهمان نوازی را احیا کرده است.

احیاء زندگی در بافت تاریخی گرگان| خانه باقری اقامتگاه گردشگران می شود

* چرا نام هفت پیکر برای این مجموعه انتخاب شد؟
اساس بوتیک هتل تجربه های متفاوت است. این تجربه ها نیاز به یک طرح مفهومی کلی دارند و در خانه باقری گرگان که بنای ارزشمندی است و توانایی قرارگیری در لیست ثبت موقت بناهایی با ارزش جهانی را داراست بهره گیری از طرح مفهومی هفت پیکر که بر پایه مفهوم صلح جهانیست، تشکیل دهنده شعار ما در صنعت گردشگری خواهد بود. انتخاب این گزینه در جهانی با جنگ های متعدد علیه بشریت، بسیار پرمعناست.

از طرفی امسال در جهان، نظامی را به عنوان شاعری غیر ایرانی معرفی می کنند و باعث افتخارماست که مجموعه ما به صنعت گردشکری معرفی می شود و می تواند یک پیامی را برای دنیا داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر ابیات مبین ایرانی بودن نظامی در نسخ بین المللی حذف و به نظر می رسد که یک جعل در مقیاس انبوه در حال برنامه ریزی است و خوشحالیم که در این زمینه کار می کنیم.

از طرفی برای ارتباط مخاطب با داستان هفت پیکر شیوه نمایش سنتی ایرانی یعنی نقالی را انتخاب کردیم که امیدواریم در یک افتتاحیه درخور با میهمانانی که از جنس فرهنگ هستند بتوانیم طومار نقالی هفت پیکر را رونمایی کنیم.

برای ایجاد پویایی این سازه تاریخی از جامعه محلی استفاده شده و به آنها آموزش های داده شد. آموزش به نیروی انسانی و استفاده از جامعه محلی یکی از تعهدهای ما در این پروژه محرک توسعه بود که خوشبختانه به خوبی انجام گرفت

* انتخاب مجموعه باقری ها  برای مرمت و احیا و استفاده علت خاصی دارد؟
پیشینه این پروژه ریشه در سه دهه تفکر دارد زیرا اندیشه شکل گیری کاربری جدید در خانه باقری در دهه ۷۰ جرقه خورده است. همان زمانیکه طرح پردیسان در میراث فرهنگی مطرح شد که در نهایت اواسط دهه ۹۰ تیم ما با مجموعه درگیر شد. برای مرمت و احیای این مجموعه تیمی متشکل از کارشناس ارشد معماری، کارشناس ارشد و دکترای مرمت به اضافه یک دکترای مدیریت ریسک که به عنوان سرمایه گذار در این پروژه حضور یافت، تلاش به احیای این مجموعه نمودند.

رسالت ما این است که یک بنا زنده شود و تنها در این صورت شان ورود ما در این پروژه معنی پیدا می کند. موضوعی که فقدان آن در اغلب بناهای تاریخی مرمت شده ایران بسیار به چشم می خورد، زیرا حیات مجدد بنا همیشه چالش گروه های حفاظتی بوده است.

برای ایجاد پویایی این سازه تاریخی از جامعه محلی استفاده شده و به آنها آموزش های داده شد. آموزش به نیروی انسانی و استفاده از جامعه محلی یکی از تعهدهای ما در این پروژه محرک توسعه بود که خوشبختانه به خوبی انجام گرفت. تا جاییکه برای تامین کالاها و محصولات هتل و بخش پذیرایی، از بازار تاریخی نعلبندان گرگان استفاده می شود.

به عبارتی شعار مزرعه تا بازار برای این مجموعه اتفاق افتاده است. همین امر باعث ارتباط هر چه بیشتر با جامعه محلی شده است. امری که برای تیم ما بسیار ارزشمند است.

کد خبر: ۱۲۲٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha