۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
انقلاب دیجیتال و اقتصاد تولید در ترکیه بر پایه تفکر اردوغان
دیلی صباح ترکیه بررسی کرد؛

انقلاب دیجیتال و اقتصاد تولید در ترکیه بر پایه تفکر اردوغان

نشریه دیلی صباح ترکیه با انتشار گزارشی با عنوان انقاب دیجیتال و اقتصاد تولید در ترکیه، به بررسی بخشی از مدل فکری اردوغان برای آینده اقتصادی این کشور پرداخت.

به گزارش بازار، در پی افزایش تورم بی رویه در ترکیه و کاهش روز افزون ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار که منجر به شکل گیری اعتراضات گسترده در میان مردم، نخبگان سیاسی و همچنین فعالان مدنی ترکیه شد، رسانه های نزدیک به دولت در این کشور، کوشیده اند تا مدل اقتصادی جدید رجب طیب اردوغان و آینده ترسیم شده توسط وی برا یاقتصاد ترکیه را تبیین کنند؛ مدلی که البته بسیاری از فعالان مدنی و کنشگران اقتصادی ترکیه، همچنان دید خوب ینسبت به آن نداشته و معتقدند هیچ یک از شعارهای اردوغان عملیاتی نخواهد شد.

در همین راستا، «احسان آکتاش» روزنامه نگار خبرگزاری دیلی صباح ترکیه نیز سلسله مطالبی در راستای تبیین آینده اقتصادی ترکیه بر سااس مدل فکری اردوغان به رشته تحریر در آورده که در ادامه متن این یادداشت را مرور خواهیم کرد:

در هفته‌های اخیر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که قصد دارد مسیر اقتصاد ترکیه را به سمت تولید تغییر دهد. با نزدیک شدن به بیست و یکمین سالگرد تأسیس حزب حاکم عدالت و توسعه (AK Party)، در مقاله قبلی در مورد آینده حزب عدالت و توسعه نوشتم. پس از تاکید بر اهمیت روزافزون اقتصاد دیجیتال، من استدلال کردم که آینده جوانان ترکیه ارتباط نزدیکی با توانایی ترکیه برای همسویی با انقلاب دیجیتالی در حال انجام دارد.

یادداشت های کلیدی اجتماعی
اخیراً مسائل مربوط به جوانان به عنوان منبع ناامیدی اجتماعی در دستور کار سیاسی قرار گرفته است. اگرچه در دوران قدرت سیاسی حزب عدالت و توسعه، که شاهد بزرگ شدن طبقه متوسط ​​بود، رونق اجتماعی به شدت افزایش یافته است، همه‌گیری ویروس کرونا نه تنها آسیب‌های روانی بلکه اجتماعی نیز به بار آورد.

همه‌گیری ویروس کرونا منجر به از دست دادن شغل و عدم اجتماعی شدن به دلیل محدودیت‌های ماندن در خانه، تعطیلی مدارس و محل کار، لغو رویدادها و اجتماعات عمومی و محدودیت سفرهای داخلی و خارجی شد. هزینه های زندگی افزایش یافته است در حالی که کسب درآمد به یک مبارزه دشوار تبدیل شده است. جوانان در سراسر جهان عواقب این همه گیری را شدیدتر از سایر بخش های جامعه احساس کردند.

«بولنت توران» نایب رئیس گروه حزب عدالت و توسعه، بحث عمومی را در مورد شکوفایی آینده و عدالت بین نسلی آغاز کرد که هدف آن رفع مشکلاتی است که جوانان با آن با وضع قوانین لازم مواجه هستند. چنین اراده سیاسی برای حل مسائل جوانان برای ترکیه در مبارزه اش برای غلبه بر مشکلات بیماری همه گیر بسیار مهم است.

نقش محوری برای رشد
از این نظر، انقلاب دیجیتالی جاری که تولید صنعتی از طریق فناوری اطلاعات را به شدت افزایش می‌دهد، می‌تواند نقشی اساسی در حمایت از رشد اقتصادی ترکیه ایفا کند. سوال واضح است: آیا ترکیه می تواند به مرکزی منطقه ای و حتی جهانی برای جوانان برای تولید فناوری و تجاری سازی آن در بازار بین المللی تبدیل شود؟

ترکیه در دو قرن اخیر بخشی از تمدن غرب بوده است. ترکیه به لطف صنعت تثبیت شده، زیرساخت های آموزشی قوی، جمعیت جوان و بخش خصوصی رو به رشد در فناوری اطلاعات، پتانسیل تبدیل شدن به بخشی از انقلاب دیجیتالی جاری را دارد.

موفقیت ترکیه در صنعت دفاعی که الهام بخش کشورهای سراسر جهان است، ممکن است به عنوان الگویی برای تحول دیجیتالی اقتصاد این کشور مورد استفاده قرار گیرد. موسسات دولتی، دانشگاه ها و شرکت های خصوصی باید با یکدیگر همکاری کنند تا دیجیتالی شدن بخش های دولتی و خصوصی را محقق سازند که این امر، ظرفیت ترکیه را برای صادرات فناوری اطلاعات در بازار جهانی تحریک می کند. حتی امروزه، برنامه های دولت الکترونیک ترکیه به عنوان الگو توسط کشورهای بالکان و خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفته است.

جوانان ترکیه که در محاصره فناوری های جدید بزرگ شده اند، به عنوان یکی از فعال ترین کاربران رسانه های اجتماعی در خط مقدم بازار دیجیتال جهانی قرار می گیرند. مردم ترکیه به عنوان یک ملت سرباز به خوبی می دانند که چگونه در شرایط اضطراری خود را بسیج کنند. از طریق بسیج ملی، دولت حزب عدالت و توسعه باید ابتکار عمل را در بازار رو به رشد دیجیتال با تاج گذاری بر اقتصاد تولید ترکیه با انقلاب دیجیتال به دست گیرد.

کد خبر: ۱۲۲٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha