۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
دانش بومی تولید محصول سالم را داریم| ضعف انتقال دانش به کشاورزان
بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور در گفتگو با بازار

دانش بومی تولید محصول سالم را داریم| ضعف انتقال دانش به کشاورزان

محمدی، بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور در واکنش به برگشت خوردن فلفل ایران از روسیه گفت: ما دانش بومی تولید محصول سالم را داریم لذا باید مکانیزمی باشد که کشاورز را ملزم به استفاده از این دانش کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی از جمله مسائل مهمی است که صنعت کشاورزی کشور بارها شاهد برگشت خوردن انواع محصولات کشاورزی از پسته گرفته تا انواع میوه و صیفی جات، از بازارهای صادراتی به واسطه وجود این سموم بوده است. اخیرا نیز محصول فلفل ایران از سوی کشور روسیه به دلیل وجود آلاینده ها برگشت خورد که این خود نه تنها برای کشور که برای تجار نیز تبعات منفی زیادی در پی دارد. برخی کارشناسان معتقدند: اینکه کشاورزان مجاز هستند به هر میزان و بدون هیچ برنامه ریزی و رصد شدنی از سوی سازمان های مربوطه همچون سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی از انواع سموم استفاده کنند خود منشا رخ دادن چنین اتفاقاتی است.

ضرورت الزام کشاورز به استفاده از دانش تولید محصولات کشاورزی سالم
کرم رضا محمدی بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ما دانش تولید محصول سالم را داریم، به فرایند اینکه بار و محصول کشت شده بیشتر شود آگاه هستیم و از سوی دیگر دانشی که موجب می شود محصولات تولیدی و خاک کشاورزی کشور هم سالم بماند را داریم و این دانش بومی است. اما مساله مهم این است که یا کشاورزان از کارشناسان امر در این راستا کمک نمی گیرند یا انتقال این دانش به درستی صورت نمی گیرد.

محمدی افزود: بنابراین به نظر بنده باید مکانیزمی وجود داشته باشد که منِ کشاورز را مجبور و ملزم به استفاده از این دانش بومی سازد.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید ما ۲ روش برای جلوگیری از آفات (قارچی یا حشره ای) داریم؛ یک روش پیشگیری است که دچار نشویم و در ادامه مجبور به استفاده از سموم نگردیم. راه بعدی هم زمانی است که محصول ما دچار آفات شده و لاجرم باید سم مصرف کنیم. با این وجود اصلی ترین روش همان پیشگیری است که این تا حدودی سخت است و نیاز به پیگیری هفتگی دارد  لذا غالب محصولات ما با مشکل باقی مانده سموم مواجه هستند.

وی ادامه داد: با این وجود مساله مهم این است که چون الان ارزان ترین و راحت ترین روش، استفاده از سموم است،  به کشاورزان باید آموزش داده شود که اگر قرار است سموم استفاده کنند، سمومی به کار ببرند که دوره پایداری آن کم باشد یا از آفت کش های بیولوژیک استفاده کنند.

تبعات عدم استقبال کشاورزان از روش مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری ها
محمدی تصریح کرد: اگرچه روشهای دیگری مانند مبارزه بیولوژیک نیز وجود دارد اما کشاورزان اصولا به این سمت نمی آیند چون راه استفاده از سموم راحت تر است و چون کنترلی صورت نمی گیرد هر محصولی با هر کیفیت از زارعان خریداری می شود و کشاورز خود را ملزم به رعایت یکسری مسائل نمی بیند.  

وی در پایان تاکید کرد: به همین دلیل است که ما معتقدیم پرقدرت ترین عامل برای جلوگیری از رخ دادن اتفاقاتی مانند بازگرداندن فلفل ایران از روسیه، این است که کشاورزان را به سمت و سوی استفاده از دانش بومی تولید محصولات سالم سوق بدهیم تا به این ترتیب استفاده از سموم به کمترین میزان ممکن برسد.

کد خبر: ۱۲۲٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha