۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
طلای سبز کهکشانی شد| حذف آجیل از سفره شب یلدا
پسته دهان بسته ۲۰۰ هزار تومان!

طلای سبز کهکشانی شد| حذف آجیل از سفره شب یلدا

کرمان- هر چند استان کرمان قطب تولید پسته است اما افزایش ناگهانی قیمت این کالا در آستانه شب یلدا موجب شد مردم این کالا را از سبد مصرفی به ناچار حذف کنند.

بازار؛ گروه استان ها: سال گذشته بود که مردم در شهر کرمان با هزینه ۴۰ هزار تومان می توانستند یک کیلو پسته فندقی مرغوب تهیه کنند. اما اگر امسال سری به راسته بازار پسته فروشان کرمان بزنید هر کیلو پسته حداقل ۲۷۰ هزار تومان قیمت دارد!

این وضعیت به خصوص در آستانه شب یلدا نشان از رها شدن بازار دارد و اینکه نظارت و جدیتی در کنترل قیمت ها حداقل در شهر کرمان وجود ندارد.

در کنار پسته سایر آجیل ها نیز قیمت های عجیبی دارند یک کیلو هلوی خشک شده ۱۵۰ هزار تومان، ترشک ۱۴۰ هزار تومان، تخمه آفتاب گردان ۱۲۰ هزار تومان و تخم کدو ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارند.

پسته دست چین فندقی ۲۳۵ هزار تومان، دست چین احمد آقایی ۲۸۰ هزار تومان، اکبری ۳۱۰ هزار تومان و پسته اکبری دهن بسته ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد

سری به بازار پسته شهر رفسنجان می زنیم، این کالا در بازار خیابان ۲۰ متری رفسنجان هم رشد صعودی دارد و بازار داغ داغ است اما خریداری در این بازار وجود ندارد.

پسته دست چین فندقی ۲۳۵ هزار تومان، دست چین احمد آقایی ۲۸۰ هزار تومان، اکبری ۳۱۰ هزار تومان و پسته اکبری دهن بسته ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

مردم دیگر توان خرید آجیل ندارند
ارزانترین قیمت پسته هم متعلق به پسته فندقی با کیفیت پایین است که ۱۹۰ هزار تومان قیمت دارد.

طلای سبز کهکشانی شد| حذف آجیل از سفر شب یلدا

در چنین بازاری عملا خوردن پسته حتی برای کارگران باغهای پسته استان کرمان نیز رویایی دست نیافتنی شده است و پسته داران و دلالان بازار هم برای بازار شب عید دور خیز کرده اند.

در این میان بازار میوه هم غوغا می کند؛ هر کیلو هندوانه ۷ هزار تومان، انار درجه یک ۳۰ هزار تومان، سیب ۲۵ هزار تومان و نارنگی ۲۵ هزار تومان قیمت دارد. ارزانترین میوه خیار است که ۱۵ هزار تومان به فروش می رود و پرتقال نیز به ۳۰ هزار تومان رسیده است.

در این میان مردم مات و مبهوت در انتظار نظارت بر بازار و مقابله با گرانیها هستند، مقابله ای که در حد شعار باقی مانده است و قیمتهایی که هر روز بیشتر می شود و سر به فلک می کشد

در این میان مردم مات و مبهوت در انتظار نظارت بر بازار و مقابله با گرانی ها هستند، مقابله ای که در حد شعار باقی مانده است و قیمت هایی که هر روز بیشتر می شود و سر به فلک می کشد.

محمد باقری یکی از فعالان پسته در رفسنجان در گفتگو با بازار اظهار کرد: در کنار کشش بازار در شب یلدا به دلیل افزایش تقاضایی که فروشندگان انتظار دارند، افزایش قیمت دلار در افزایش قیمت پسته بسیار موثر بوده است.

دلار پسته را کهکشانی کرده است
وی گفت: دلالان ۹۰ درصد از پسته را صادر می کنند و فقط دلالان خرده پا هستند که میزان محدودی پسته را برای سود در بازار داخلی عرضه می کنند و همین میزان پسته نیز دقیقا متناسب با اوضاع بازار ارز تغییر قیمت می دهد.

وی با اشاره به اینکه قیمت ارز در روزهای اخیر به بالای ۳۱ هزار تومان رسید، گفت: این نوسان قیمت روی قیمت پسته تاثیر مستقیم دارد چون پسته در واقع یک بازار صادراتی است.

دلالان در کمین بازار یلدا و نوروز
وی ادامه داد: پسته تر در زمان برداشت کیلویی ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان قیمت می خورد که پس از خشک شدن تا ۱۸۰ الی ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا می کرد اما جهش ناگهانی قیمت پسته فقط به کشش بازار و اوضاع نابسامان ارز بر می گردد.

حسن قربانی یکی دیگر از فعالان بازار پسته است که در گفتگو با بازار اظهار کرد: افزایش قیمت ها موجب کاهش میزان خرید متقاضیان شده است، بسیاری به بازار مراجعه می کنند اما با دیدن این قیمت ها از خرید منصرف می شوند.

وی گفت: دلال پسته فندقی را ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در زمان برداشت خریداری کرده و اگر پسته سال گذشته باشد قیمت خرید ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بوده اما حالا همان پسته را ۲۱۰ هزار تومان در بازار می فروشد.

قربانی در خصوص نظارت بر بازار نیز گفت: نظارت مشخصی وجود ندارد و قیمت ها را بازار مشخص می کند. در تهران نیز دلالان از قبل مقادیر زیادی پسته را خریداری و در انبارها نگه می دارند و دقیقا چند روز به شب یلدا روانه بازار می کنند اما هدف اصلی این دست افراد بازار نوروز است.

توان خرید مردم به شدت کاهش یافته چون حتی قیمت آجیل معمولی مانند تخم آفتاب گردان هم نجومی شده و برای دو کیلو تخمه معمولی ۲۲۰ هزار تومان باید هزینه شود که از توان بسیاری از مردم خارج شده است

وی ادامه داد: توان خرید مردم به شدت کاهش یافته چون حتی قیمت آجیل معمولی مانند تخم آفتاب گردان هم نجومی شده و برای دو کیلو تخمه معمولی ۲۲۰ هزار تومان باید هزینه شود که از توان بسیاری از مردم خارج شده است.

مردم تخلفات را گزارش دهند
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز از اجرای طرح های نظارتی بر بازار در شب یلدا خبر داد و به خبرنگار بازار گفت:  تیم های نظارتی با هر گونه گران فروشی به شدت برخورد می کنند.

ارسلان میری گفت: برای کنترل بازار گشت های نظارتی و فعال در بازار را بیشتر کرده ایم و با جدیدت روند قیمت گذاری در اصناف را کنترل و در صورت لزوم برخورد جدی می کنند.

وی افزود: بازرسی از تمامی واحدهای مرتبط با نیازهای مردم در این شهر مانند آجیل و میوه فروشی در دستور کار ویژه قرار دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان صیانت از حقوق شهروندان را امری مهم دانست و گفت: تعداد تیم های نظارتی نیز افزایش می یابد و با تخلفاتی مانند گرانفروشی، عرضه کالای قاچاق و همچنین عدم رعایت مسائل بهداشتی برخورد می شود.

وی از مردم هم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف دستگاه های مرتبط را در جریان قرار دهند.

وعده ها برای کنترل بازار در حالی داده می شود که روند افزایش قیمت ها در بازار کرمان به شدت صعودی شده و توان خرید و سفره مردم برای تهیه مایحتاج روزانه با با چالش جدی مواجه شده است.

این در حالیست که خبرنگار بازار تنها بخشی کوچک از کالاهای اساسی و ضروری مردم را در این گزارش بررسی کرده است و کالاهای دیگر از جمله لوازم خانگی، پوشاک و ... نیز چنان افزایش قیمتی را تجربه می کنند که مردم به استفاده از کالاهای دست دوم روی آورده اند.

کد خبر: ۱۲۲٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha