۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کاهش بارندگی در بام ایران/ مصرف آب مدیریت شود
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش بارندگی در بام ایران/ مصرف آب مدیریت شود

شهرکرد - بارندگی ها در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است و مشکلات خشک‌سالی و کم آبی همچنان در این استان ادامه دارد.

گروه استان‌ها: چهارمحال و بختیاری در ارتفاعات رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. این استان سرچشمه رودخانه های بزرگی همچون زاینده رود، کارون و دز است و در گذشته یکی از مهمترین مراکز پر بارش کشور به شمار می رفت که هم اکنون بارش ها در این استان هر سال نسبت به قبل کاهش می یابد.

بارش برف و باران امسال هم در این استان نسبت به سال های گذشته کاهش قابل توجهی داشته است و کمبود بارش ها در این استان بسیار جدی است.

بارش برف و باران در این استان در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است.

 بارندگی درچهارمحال و بختیاری ۴۰ درصد کاهش دارد

سرپرست هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین سال زراعی گذشته ۴۰ درصد کاهش دارد.

وی عنوان کرد: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین بلند مدت دوره مشابه ۱۱ درصد کاهش دارد.

سرپرست هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به سال زراعی کامل ۲۳درصد کاهش دارد.

وی تاکید کرد: میانگین وزنی بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری ۴۴۵ میلی متر گزارش شده است.

سرپرست هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف آب در این استان در سالجاری ضروری است، بیان کرد: کمبود بارش ها در این استان هنوز جبران نشده است و مشکلات کمبود آب در سطح استان وجود دارد.

بارش های سال زراعی جاری جبران کننده کمبود بارش ها نبوده است

معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری هم در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین بلندمدت کمبود بارش دارد.

مهرداد قطره عنوان کرد: بارش های سال زراعی جاری جبران کننده کمبود بارش ها نبوده است و حتی به خطر نرمال هم نرسیده ایم.

وی عنوان کرد: بارش موثر چندانی در سطح استان طی فصل بهار پیش بینی نشده است.

معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بهره گیری مناسب از منابع آب در سطح استان ضروری است و باید صرفه جویی در مصرف آب در سطح استان مورد توجه قرار گیرد.

بخش قابل توجهی از منابع آب به ویژه منابع آب زیر زمینی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری استفاده می شود.

کاهش بارش ها در استان چهارمحال و بختیاری طی ۱۰ سال گذشته خسارت های بسیاری در بخش کشاورزی استان وارد کرده است. بسیاری از دشت های این استان به علت خشک شدن چاه های آب از زیر کشت خارج شده اند و به زمین های بایر و رویشگاه های گیاهان وحشی تبدیل شده اند.

بهره گیری از روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی برای استفاده بهینه از آب ضروری است.

 توسعه تجیهزات آبیاری نوین در اراضی کشاورزی ضروری است

 کارشناس ارشد منابع آب در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: استان چهارمحال و بختیاری طی ۱۰ سال گذشته با کمبود بارش ها و خشکسالی مواجه شده است.

افشین مقدس بیان کرد: هم اکنون بارش برف در فصل زمستان در این استان بسیار کاهش یافته است.

کارشناس ارشد منابع آب در چهارمحال و بختیاری گفت: بارش برف در این استان برای تقویت منابع زیر زمینی از اهمیت خاصی برخوردار است و بارش باران به علت اینکه استان در ارتفاعات قرار دارد موجب خروج منابع آب از سطح منطقه می شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون شاهد تغییر الگوی بارش در سطح استان هستیم که موجب شده است که دمای هوا در زمستان افزایش یابد و بجای بارش برف، باران می بارد این امر نقش کمرنگی در تقویت منابع زیر زمینی دارد.

کارشناس ارشد منابع آب در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: حفط منابع آب زیر زمینی در سطح استان بسیار ضروری است.

وی تاکید کرد: باید تلاش شود که مدیریت مناسبی در مصرف آب کشاورزی صورت گیرد و مصرف آب از منابع زیرزمینی برای توسعه کشاورزی کاهش یابد.

مقدس بیان کرد: توسعه تجهیزات آبیاری نوین در اراضی کشاورزی نقش مهمی در کاهش مصرف آب در سطح استان دارد.

بهره گیری مناسب از آب در سالجاری با توجه به کاهش بارندگی ها در سطح استان ضروری است و باید تلاش شود که صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و شرب مورد توجه جدی قرار گیرد تامشکلات کم آبی برای استان ایجاد نشود.

کد خبر: ۱۲٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha