شکاف عمیق تکنولوژیکی میان صنعت ساختمان ایران و سایر کشورها وجود دارد
گفتگوی بازار با مدیر پلتفرم خدمات ساختمانی؛

شکاف عمیق تکنولوژیکی میان صنعت ساختمان ایران و سایر کشورها وجود دارد

بهرنگ دیلمقانی راه انداز (Founder) سامانه جامعه صنعت ساختمان براین باور است که شکاف عمیق تکنولوژیکی بین ایران و سایر کشورها وجود دارد و متاسفانه در صنعت ساختمان این شکاف وسیع تر و گسترده تر هست.

بازار؛ فرحناز سپهری: با توجه به اینکه صنعت ساختمان از جمله صنایع مهم و در عین حال یک از حوزه های سرمایه گذاری به  شمار می رود اما با این حال آنطور گه باید از فناوری نوین در خدمات و مدیریت خدمات آن بهره برده نشده است. این درحالی است که پلتفرمهایی در این حوزه در جهت تسهیل و ارایه خدمات مرتبط وارد این عرصه شده اند.

 پلتفرم پنجره یکی از این پلتفرمهاست که به گفته بهرنگ دیلمقانی راه انداز آن هدف سامانه پنجره ایجاد بازار متشکل و یکپارچه در این بازار بصورت کاملا آنلاین با حضور تمامی خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان بدون محدودیت زمانی و مکانی در کشور و حتی صدور خدمات آن به فراسوی مرزهاست. هرچند وی معتقد است شکاف عمیق تکنولوژیکی بین ایران و سایر کشورها وجود دارد و متاسفانه در صنعت ساختمان این شکاف وسیع تر و گسترده تر هست.

در همین راستا برای آشنایی با چالشها و راهکارهای این مسیر خبرگزاری بازار گفتگویی با بهرنگ دیلمقانی راه انداز (Founder) سامانه جامعه صنعت ساختمان با نام تجاری پنجره و رییس هیئت مدیره شرکت و دکتری مهندسی عمران، عضو هیات علمی دانشگاه، چهره برتر صنعت ساختمان در سال ۹۸، دو دوره رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی و دارای ۲۵ سال سابقه فعالیت در حوزه صنعت ساختمان در بخش های مختلف آموزشی، مدیریتی، سیاست گذاری و مشاور.، انجام داده که در ادامه از نظرتان میگذرد.

*توضیحی درباره استارتاپ  و هدف از راه اندازی آن بیان کنید. 
 شرکت پنجره سامانه اعتمادگستراثر با نام تجاری پنجره به عنوان بزرگترین سامانه جامع صنعت ساختمان در کشور با هدف ایجاد بازار متشکل و یکپارچه صنعت ساختمان در کشور ایجاد شده و ایده آن از سال ۹۷ در ذهن موسسان شکل گرفته است.
از مشخصه های بارز و مشکل ساز صنعت ساختمان سازی کشور نبود بازار متشکل و یکپارچه در این صنعت می باشد که همچنان بصورت سنتی خدمات و مدیریت خدمات در آن انجام می گیرد. تمامی بخش های این صنعت اعم از منابع انسانی، بازار مسکن و مصالح و تجهیزات بصورت مجزا از هم و بدون آمار و سیاست گذاری مشخص و بدون اطلاع از نیازها و بازارهای هدف به فعالیت خود در بستر سنتی ادامه می دهند. هدف سامانه پنجره ایجاد بازار متشکل و یکپارچه در این بازار بصورت کاملا آنلاین با حضور تمامی خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان بدون محدودیت زمانی و مکانی در کشور و حتی صدور خدمات آن به فراسوی مرزها می باشد.

* در راستای تهیه مواد لازم ساختمان و نیروی حرفه ای و معرفی به افراد و پروژه ها و موارد دیگر چگونه این پلتفرم ها می توانند در روند بهبود و رونق کسب و کارهای این حوزه تاثیر بگذارند؟
در دنیا خدمات در حوزه حمل و نقل، خرید و فروش اقلام مصرفی و غذایی، خدمات در حوزه سلامت، دارو و .... برای افزایش سرعت، دقت و کیفیت از طریق نرم افزار، سامانه، سایت و اپلیکیشن انجام می شود. در این میان صنعت ساختمان بخاطر گستردگی، بالا بودن حجم مبادلات و تراکنش ها، پیچیدگی های فنی و حقوقی حاکم در تمامی بخش های آن، نگاه سنتی دست اندرکاران و عدم اعتماد به خدمات الکترونیکی و آنلاین از این قافله عقب مانده است. از طرفی سنتی بودن خدمات و خرید و فروش در این بازار هزینه بسیار زیادی را به صاحبان آن تحمیل نموده و حتی کلاهبرداری های متعدد و متنوعی در آن صورت میگیرد و ورود تکنولوژی به این بخش بسیار ضروری هست.

در روش فعلی ساعت ها وقت، هزینه و انرژی (سوخت و کالری) جهت تامین منابع انسانی توانمند، مصالح مناسب جهت اجرا و بازاریابی و خرید و فروش صرف می شود و همیشه نگرانی و دغدغه در خصوص انتخاب مناسب از نظر کیفیت، تنوع، قیمت و عدم سو استفاده وجود دارد. حدود ۴۰۰ نوع انتخاب در مراحل مختلف از شروع تا پایان فرآیند ساخت و ساز وجود دارد. برای مثال:

· در خصوص زمان صرف شده بایستی برای هر انتخاب حداقل ۲ روز زمان صرف هر انتخاب کنید تا انتخاب مناسب و دلخواه خود را داشته باشد یعنی برای کل پروژه حدود ۸۰۰ روز یا ۱۹۲۰۰ ساعت زمان معادل ۴۰۰ روزکاری یک کارمند صرف انتخاب ها می شود.

· برای هر ساعت زمانی که صرف هر انتخاب می کنید ۴ لیتر بنزین مصرف می شود یعنی ۷۶۸۰۰ لیتر بنزین معادل ۲۳۰ میلیون تومان مصرف بنزین صرف فقط انتخاب ها می شود.

· در ۴۰۰ انتخاب حدودا حداقل ۴۰۰ واسطه وجود دارد که اگر در هر انتخاب متوسط ۲ میلیون تومان صرف هزینه واسطه گری شود در یک پروژه حدود ۸۰۰ میلیون تومان پول صرف واسطه گری می شود که باعث افزایش قیمت تمام شده محصول و نهایتا خدمات می شود.

· از طرفی تنش های ایجاد شده در بدن انسان از بابت استرس و نگرانی که در این فعالیت ها و انتخاب ها متحمل می شوید معادل ۳ سال عمر هر انسانی می باشد.

· دست اندرکاران فعال در این حوزه هیچگونه آشنایی از مسایل حقوقی و فنی در تمامی مراحل اعم از نحوه پیش پرداخت، صحت فاکتور، تنظیم مبایعه نامه، قوانین خرید و فروش و ... ندارند که این امر باعث افزایش تخلفات و افزایش ریسک معاملات در تمامی مراحل شده و خسارت های جزئی و کلی را می تواند برای طرفین تحمیل کند.

همچنین فعالیت های سامانه پنجره در سه بخش مجزا بشرح ذیل است:

۱- بخش منابع انسانی:

- بخش خدمات نیروهای ماهر اعم از جوشکار، آرماتوربند، قالب بند، ....

- بخش خدمات نیروهای متخصص که بصورت حقیقی فعالیت و خدمات ارائه می نمایند.

- بخش خدمات شرکت ها و اشخاص حقوقی اعم از مجریان، مشاوران، پیمانکاران و ...

- امکان استعلام قیمت خدمات بصورت مستقل یا استعلام قیمت از خدمات دهندگان

- سازماندهی و ایجاد بانک اطلاعاتی از فعالان و خدمات دهندگان در کشور

- امکان آموزش و ارتقا دانش فنی نیروهای انسانی بصورت مستمر، کوتاه مدت و بلند مدت

- ساماندهی نیروهای انسانی فعال برای خدمات فنی و تخصصی بصورت فری لنس و آنلاین و دورکاری و صدور خدمات به خارج از کشور

- امکان معرفی جویندگان کار به شرکت ها و پروژه هایی که به خدمات مربوطه نیاز دارند.

- امکان معرفی توانمندی ها، مهارت ها و نیازها در بستر جامع

۲- بخش بازار مسکن

- آشنایی خریداران و فروشندگان به مسائل حقوقی و فنی املاک و مستغلات در بستر مشاوره، آگاه سازی، راهنمایی و هدایت صحیح از شروع تا پایان و کاهش امکان ریسک و تخلف

- هدایت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری صحیح، اثر بخش و موجه از نظر اقتصادی، فنی

- امکان تنوع در انتخاب، مقایسه قیمت ها و انتخاب مناسب از نظر کیفیت و قیمت

- امکان معرفی صاحبان املاک و سازندگان برای مشارکت در ساخت در بستر حقوقی و فنی مناسب

- امکان اطلاع از قیمت معاملات به تفکیک استان، شهر، محله و ...

- امکان جستجوی پیشرفته برای انتخاب ملک متناسب به سلیقه و بودجه

- کاهش وقت و صرفه جویی در زمان برای انتخاب مناسب

- امکان تعریف شرایط متنوعی برای خرید اعم از تهاتر، املاک اقساطی و ....

۳- بخش مصالح و تجهیزات

- بیش از ۵۰۰۰ تولید کننده و صدها هزار فروشنده و تامین کننده را یکجا جمع کرده ایم.

- حذف محدودیت های زمانی و مکانی برای فروش

-  امکان تنوع در انتخاب بر اساس شرایط و موقعیت خریدار

امکان بررسی و رویت قیمت ها در فروشگاه های مختلف و انتخاب مناسب

امکان استعلام قیمت از صدها فروشگاه بصورت همزمان

- امکان معرفی محصولات نوین و ورود تکنولوژی های نوین در عرصه ساخت و ساز

- توسعه سطح فروش و بازاریابی به فراتر از محل تولید و فروش و امکان فروش در کل کشور

- امکان معرفی محصول به متقاضیان خارج از کشور

- حذف محدودیت های فروش و خرید در شزایط فورس ماژور مانند کرونا

- حذف هزینه های جاری برای معرفی و فروش محصولات، حذف هزینه های تبلیغات و امکان عرضه و فروش در یک بازار متشکل

- شناسایی بازارهای هدف در خارج از کشور بصورت متشکل و معرفی و ارائه راحت تر محصولات

- امکان شناسایی و خرید کالاهای خاص براحتی میسر است.

*چه میزان از هزینه ها را کاهش میدهد؟

- کاهش تخلف و سوء استفاده و کاهش ریسک

- کاهش واسطه گری پیش رونده

- افزایش تنوع انتخاب، سرعت انتخاب

- کاهش قیمت ها و ایجاد رقابت سازنده

- حذف محددودیت های زمانی و مکانی و حذف مرزها

- کاهش زمان انتخاب

- کاهش مصرف سوخت های فسیلی و حرکت به سمت ساخت و ساز پایدار

- کاهش استرس و انتخاب آگاهانه

- ورود تکنولوژی های نوین در مدیریت، مصالح، اجرا و طراحی، بازاریابی

- حمل و نقل سازمان یافته

- حضور بیمه در خدمات و تضمین کیفیت در خدمات

- حذف شیوه های سنتی که عمدتا باعث افزایش هزینه ها، افزایش استهلاک، تحریب محیط زیست، افزایش مصرف انرژی می باشد.

- داشتن آمار و تحلیل در برنامه ریزی و سیاست گذاری

- تقویت بازارهای مالی در ساخت و ساز

- کمک به صادرات هدفمند و موثر

- امکان صنعتی سازی خدمات

- امکان معاملات نقد، اقساط، تهاتری در تمامی بخش ها

- حذف فعالیت های جزیره ای

- کاهش هزینه های جاری

- کاهش هزینه های تبلیغات و بازاریابی برای تولیدکنندگان و فروشندگان

- افزایش تعهدات طرفین معاملات

- هزینه بسیار کم خدمات در مقایسه با انواع نمایندگی ها و کارگزاری ها

- تبدیل به مرجع تخصصی رسمی اخبار، آموزش و اطلاعات در صنعت ساختمان.

* مدیران حوزه ساختمانی با این پلتفرم ها آشنایی دارند؟ چند پلتفرم در این حوزه هست؟ 
سایتهای متعدد کاریابی،املاک و مستغلات و خرید و فروش مصالح و تجهیزات ساختمانی توسط مشاورین املاک، کارگزاریهای کاریابی، بنگاههاوتولیدکنندههاوفروشندههاراه اندازی و مورد استفاده قرارمی گیرد ولی سایت جامعی که همه خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان را یکجا جمع نموده وهرنوع خدمات مرتبط را پشتیبانی نماید نه تنها در ایران بلکه درخارج از کشور نیز وجود ندارد. از طرفی این سامانه به صورت هوشمندانه طراحی شده و امکان ارائه آمار و تحلیلهای مختلف در بخشهای مربوطه را جهت تصمیم گیری و سیاستگذاری ارائه می کند. خدمات مشاور حقوقی و فنی، امکان استعلام قیمت و برگزاری مناقصه در خدمات از ویژگیهای منحصربفرد آن میباشد. 

متاسفانه همانطور که عرض کردم مدیران حوزه صنعت ساختمان عمدتا نگاه سنتی به موضوعات دارند و همچنان اصرار دارند با نگاه سنتی مسایل رو مدیریت کنند بعنوان مثال هیچ مدیری از نیاز صنعت ساختمان در آینده اطلاع آنچنانی ندارد چون آماری در این خصوص ندارد که بر اساس آن تحلیل و سیاست گذاری نماید.

*چنین پلتفرمهایی در حوزه ساختمان، روی اقتصاد کشور چه تاثیری دارد؟
شکاف عمیق تکنولوژیکی بین ایران و سایر کشورها وجود دارد و متاسفانه در صنعت ساختمان این شکاف وسیع تر و گسترده تر هست. ما حتی در معرفی و ارائه مصالح نوین و خدمات نوین هم دچار مشکل هستیم و بین تکنولوژی واقتصاد و جذب سرمایه ارتباط مستقیم وجود دارد. طبیعتا هر پلتفرمی که باعث تسریع در خدمات بشود و هزینه خدمات را کاهش دهد از طرفی شرایط مقایسه و انتخاب برای کاربران را ایجاد کند باعث می شود تا کاربران در هر طیفی بیشتر جذب خدمات آن حوزه بشوند. از طرفی پلتفرم های اینچنینی اگر به زبان های مختلف قابلیت ارائه خدمات داشته باشند صد درصد در حوزه معرفی نیروهای کار ماهر و متخصص و همچنین معرفی محصولات و کالاهای این حوزه به کشورهای اطراف بسیار نقش آفرینی کرده و می تواند جذب سرمایه کرد. ما در بخش مصالح و تجهیزات بخشی را تعبیه کردیم با عنوان ((فرم درخواست صادرات محصول)) یعنی هر کس کالایی را برای صادرات دارد ولی نمی تواند آن کالا را صادر کند می تواند در پلتفرم ما معرفی کند تا ما امکان بازاریابی و صادرات آن را با استفاده از شبکه گسترده سامانه انجام بدهیم.

*برای صادرات چنین پلتفرم ها راهکارهایی دارید؟ چه چالش هایی دارید؟ که باید از سوی دولت و ارگان ها اقداماتی صورت بگیرد؟
طبیعتا این ایده ها و پلتفرم ها برای اینکه جهانی سازی و یا حداقل منطقه ای بشوند و برای حمایت از کسب و کارهای مجازی باید نگاه سیاسی و اقتصادی نوینی را به مسایل داشت. طرح هایی مثل طرح های صیانت باعث تضعیف این کسب و کارها خواهد شد.

*برای بهبود توسعه پلتفرم این حوزه چه اقداماتی لازم است؟
اگر حمایت خوبی از طرف دولت و کاربران صورت بگیرد ما میتوانیم این پلتفرم را به عنوان یک پلتفرم برتر در کشور و حتی در جهان تبدیل کنیم ایده های بسیار خوبی برای بهبود و توسعه خدمات آن تدوین کرده ایم مخصوصا در حوزه فن آوری های نوین و ورود آنها به صنعت ساختمان در نقشه راه استارتاپ تعریف کرده ایم که همه آنها مستلزم حمایت کاربران و همراهی مجموعه های دست اندرکار این حوزه است ما میتوانیم در بخش آموزش، فن آوری، افزایش توان صادرات مصالح ساختمانی، برگزاری شو روم ها و .... با حداقل هزینه و بیشترین بازخورد انقلابی را در صنعت ساختمان ایجاد کنیم.

*بازخورد مشتریان در این حوزه بیشتر شامل چه مواردی بوده است؟
تولید کنندگان عمدتا بخاطر مسائل مالیاتی و ارزش افزوده و متخصصین ح
زه صنعت ساختمان در بخش منابع انسانی بیشتر بدلیل نگاه سنتی در ارائه خدمات خودشان از حضور در این پلتفرم ها دچار شک و تردید هستند.

*کلام پایانی را بفرمایید.
دنیا به سرعت در حال تغییر هست امروز مقوله هایی مانند کسب و کار و خدمات و ایجاد درآمد، معرفی و بازاریابی در حال باز تعریف هست و در آینده بسیار نزدیک زمان و مکان در تجارت و کسب و کار مفهوم خود را از دست داده و یک شبکه بزرگ خدمات و تجارت در حال شکل گیری هست به مرئر فضای مجازی تبدیل به دنیای مجازی می شود و در ۵ سال آینده مفاهیمی مانند مغازه برای فروش، نمایندگی فروش محصولات و تولیدات، فضای اداری برای کسب و کار و ارائه خدمات و حتی فضای فیزیکی برای تبادل خدمات و انجام معاملات در حال برچیدن هست. ما چاره ای جزء تغییر نگرش به اتفاقات موجود را نداریم و برای موفقیت باید به این پتلتفرم ها بپیوندیم و استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۲۲٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha