۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
چالش‌های صنعت برق آذربایجان شرقی
یادداشت؛

چالش‌های صنعت برق آذربایجان شرقی

تبریز- «پایین بودن قابلیت اطمینان شبکه های انتقال در مناطقی از آذربایجان شرقی را می توان مهمترین چالش صنعت برق در این استان نام برد» این بخشی از یادداشت محمدرضا علی اشرفی فعال رسانه ای برای بازار است.

محمدرضا علی اشرفی؛ بازار: بـا توجـه بـه موقعیـت ویـژه اسـتان آذربایجان شـرقی به عنـوان مرکـز مبادله انـرژی با اسـتان های آذربایجـان غربـی، اردبیـل و زنجـان و کشـورهای همجـوار یعنـی آذربایجان و ارمنسـتان، صنعـت بـرق کشـور همـواره نـگاه خـود را به این اسـتان متمرکـز و بخش بزرگـی از تأسیسـات زیربنایـی و خطـوط انتقـال، فوق توزیـع و توزیع برق باوجـود مراکز بـزرگ صنعتـی در ایـن منطقـه، بر اهمیـت بخش انرژی در اسـتان افزوده اسـت.

شـرایط طبیعـی و اقلیمـی منطقه طوری اسـت کـه از نظر تأمین بـرق و برق رسـانی دارای مزیت نسـبی اسـت و بـه همیـن جهت اسـت که شـرکت بـرق منطقـه ای آذربایجـان به عنوان اولیـن شـرکت، فـروش انـرژی الکتریکـی به کشـورهای همسـایه را آغاز نموده اسـت.

در حـال حاضـر در مناطـق تحـت پوشـش ایـن اسـتان ۳.۴ درصـد از برق کل کشـور تولید می شـود. در محدوده عملیاتی شـرکت در این اسـتان تعداد ۷۲ دسـتگاه ایسـتگاه انتقـال و فوق توزیع با ظرفیتی بالـغ بر ۷۵۹۷ مگاولـت آمپـر مورد بهره بـرداری قرار گرفته اند.

 بـا توجـه بـه فرسـودگی تجهیـزات، پاییـن بـودن قابلیـت اطمینان شـبکه های انتقـال و فوق توزیع در مناطقی از اسـتان، عدم کفایـت تأمین برق متقاضیان در مناطـق هشـترود و تیکمـه داش، عـدم کفایـت ظرفیـت شـبکه های تولیـد و انتقـال بـرای تأمیـن تـوان مـورد نیـاز متقاضیان بخـش صنعـت مسقر در شهرکهای صنعتی و سـازمان قطار شـهری تبریز، محدودیـت جـدی منابـع مالـی، فراهـم نبـودن زمینـه مشـارکت بخـش خصوصـی در سـرمایه گذاری های بخـش تولیـد و شـکاف تکنولوژیکـی، برون رفـت از ایـن چالش هـا نیازمنـد برنامه ریـزی و اقدامـات جـدی در ایـن حـوزه می باشـد.

وجـود چالش های مذکـور می تواند ناشـی از وجود نقاط ضعـف و نادیده گرفتـن تهدیدهـای سـر راه صنعـت برق اسـتان باشـد. لـذا نقاط قـوت و ضعـف، فرصت و تهدیدهـای پیـش روی صنعـت بـرق را می تـوان بـه شـرح ذیـل دسـته بندی نمـود.

نقاط قوت:
برخورداری از نیروی انسانی متخصص و نیز مشاورین و پیمانکاران باتجربه و باصلاحیت، وجود پتانسیل های لازم در زمینه انرژی های نو (پاک و تجدید پذیر) و وجـود زیرسـاخت های لازم صنعتـی در اسـتان جهـت تولید قطعـات و تجهیزات مـورد نیـاز بخـش انرژی.

نقاط ضعف:
کاهـش قابلیـت اطمینـان شـبکه انتقـال و فـوق توزیـع در شـرکت به ویـژه درمرکـز کلان شـهر تبریـز، عدم توسعه بخش ICT در بخش انرژی، فرسـودگی تجهیـزات و خطـوط انتقـال، وجـود تلفـات در سیسـتم های انتقـال و توزیـع انـرژی و فقـدان فن آوری هـای اندازه گیـری، کنتـرل و حفاظـت مـدرن، عـدم وجـود مراکـز اسـتخراج آمـار تخصصـی و ممیـزی انـرژی و نظرسـنجی در بخـش تولیـد و مصـرف انـرژی، تولید و استفاده پایین از انرژیهای نو و پاک، بـالا بـودن سـرانه مصرف و پایین بـودن فرهنگ مصرف انـرژی در بخش های مختلف وعدم استفاده بهینه از ظرفیت های بخش خصوصی.

فرصت ها:
برخــورداری از مرزهــای مشــترک بــا کشــورهای همســایه به منظــور تبــادل انــرژی، وجـود پتانسـیل کافـی بـرای تشـکیل شـرکت های همـکار در اسـتان و خـارج از اسـتان بـرای انتقـال تکنولوژی هـای جدیـد وافزایــش تمایــل برخــی از صنایــع عمــده جهــت بهینه ســازی سیســتم ها وتأسیســات.

تهدیدها:
قوانین و مقررات نامناسب در مسیر سرمایه گذاری در بخش انرژی، پایین بودن قیمت برق، تهدیــد زیســت محیطی نیروگاه هــا بــه علــت عــدم تأمیــن گاز نیروگاه هــا و کیفیــت پاییــن ســوخت مــازوت مصرفــی نیروگاه هــا، واگذاری نیروگاه ها به سازمان های فاقد صلاحیت و مشکلات تأمین کنندگان قطعات نیروگاهی به واسطه تحریم ها.

تأمیـن بـرق مطمئن اسـتان متناسـب بـا ظرفیت های توسـعه اسـتان، نیازمند راهبردهایی است که در ذیل به مهم ترین آنها اشاره می گردد:

۱. به کارگیری روش های نوین در تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر.

۲. ارتقــاء اطمینــان شــبکه برق رســانی بــه لحــاظ تــداوم برق رســانی بــه مصرف کننــده.

۳. ارتقــاء راندمــان نیروگاه هــا، کاهــش تلفــات انتقــال و توزیــع و بهینه ســازی مصــرف انــرژی بــرق.

۴. توسعه صادرات برق و مبادلات منطقهای و اصلاحات اقتصادی و مدیریتی بخش برق.

۵. افزایـش قابلیـت اطمینـان در تداوم نیرورسـانی به مشـترکین با حداقل خاموشـی و افزایـش کیفیـت بـرق باحداقـل نوسـان و رعایـت محدوده هـای مجاز اسـتاندارد شـده بـرای ولتـاژ، فرکانس و شـکل مـوج بـرق.

۶. سازگاری هرچه بیشتر با محیط زیست در توسعه شبکه و ادامه روند کاهش تلفات در شبکه های انتقال، فوق توزیع و توزیع.

۷. ایجاد زیرساخت های لازم جهت حصول قابلیت اطمینان در شبکه وتنــوع بخشــی بــه منابــع تأمیــن منابــع مالــی پروژه هــای طرح هــای توســعه.

کد خبر: ۱۲۲٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha