۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۱
هشدار نابودی منابع زمینی و آبی کره زمین

هشدار نابودی منابع زمینی و آبی کره زمین

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد هشدار داد منابع زمینی و آبی کره زمین براثر فعالیت‌های انسانی در معرض نابودی قرار دارند.

به گزارش بازار، فائو نسبت به از بین رفتن منابع زمینی و آبی کره زمین هشدار داد. این گزارش می افزاید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد منابع زمینی و آبی کره زمین به شدت بر اثر فعالیت‌های انسانی از بین رفته اند، به طوری که برخی سامانه‌ها «در معرض نابودی» قرار دارند. گزارش فائو با عنوان «اوضاع منابع زمینی و آبی برای تغذیه و کشاورزی در جهان» نگران کننده است. کو دانگیو مدیر کل فائو در مقدمه این گزارش اعلام کرد: «طی ۱۰ سال گذشته و از زمان انتشار نخستین گزارش فائو در این زمینه در سال ۲۰۱۱، اوضاع به شدت تنزل کرده است». این تحقیق نشان می‌دهد که درحال حاضر «شمار بسیاری از اکوسیستم‌های زمینی و دریایی مفید در معرض خطر قرار دارند». کو دانگیو گفت: «از آن پس، فشارها بر اکوسیستم‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و امروزه شمار بسیاری از این اکوسیستم‌ها تحت فشار شدیدی قرار دارند».

با توجه به سرعت گرفتن شهر نشینی و افزایش جمعیت جهان، نیاز به تولیدات غذایی افزایش یافته است و این تمایل در دهه‌های بعدی نیز ادامه دارد. در این گزارش آمده است: «بنابراین، همه چیز نشان می‌دهد افزایش تولیدات کشاورزی رو به کاهش و توان تولید به سرعت رو به اتمام است و خسارات منطقه‌ای افزایش پیدا می‌کند». فائو تخمین می‌زند تا سال ۲۰۵۰، بخش کشاورزی باید سطح تولید مواد غذایی، فیبر و سوخت‌های کشاورزی را نزدیک به ۵۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۲، افزایش دهد تا بتواند تقاضای جهانی را برآورده کند، و در عین حال «در مسیر» هدف «گرسنگی صفر» که سازمان ملل متحد برای سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است، باقی بماند. شمار افراد دچار سوءتغذیه رو به افزایش است و از ۶۰۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ به ۷۶۸ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده است. فائو بر این باور است که «در سطح جهانی، برآوردن نیازهای غذایی ۹ میلیارد و ۷۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۵۰ در محدوده ممکن است».

این گزارش تصریح می کند: «اما در سطح محلی، این نگرانی وجود دارد که مشکلات ناشی از الگوهای تولید و مصرف بدتر به افزایش سطح فزاینده سوءتغذیه و چاقی در بین مردم مناطق همچنان پر جمعیت‌تر و در حال جابجایی منجر شود». در این گزارش آمده است «تخریب زمین‌ها که با فعالیت‌های انسانی مرتبط است، کمبود آب و تغییرات آب و هوایی، سطوح خطر را برای تولیدات کشاورزی در مکان‌هایی که رشد اقتصادی بیشتری لازم دارند، افزایش می‌دهد». برای مقابله با این چالش‌های بزرگ، فائو توصیه می‌کند تولید مسئولانه‌تر در خصوص برنامه‌های زیست‌محیطی و هوشمندانه‌تر در خصوص تغییرات آب و هوایی، در سطح وسیعی توسعه پیدا کند. فائو معتقد است «بهره وری زمین‌ها و آب را باید افزایش داد».

کد خبر: ۱۲۲٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha