۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
ADSL  در نقطه پایان/ چه کسانی مشمول‌اینترنت VDSL می‌شوند؟
چطور سرعت اینترنت خانگی را ۴ برابر کنیم

ADSL در نقطه پایان/ چه کسانی مشمول‌اینترنت VDSL می‌شوند؟

سخنگوی شرکت مخابرات با بیان اینکه ظرف مدت ۲ ماه آینده ۵۵۰ هزار پورت در تهران از ADSL را به VDSL سوییچ داده می‌شود، ادامه داد: اولویت اصلی با مشترکانی است که فاصله کمتری با مراکز مخابرات داشته و از امکانات فنی بیشتری برخوردار هستند.

بازار- سرعت‌اینترنت خانگی مخابرات چهار برابر می‌شود. آن‌گونه که وزیر ارتباطات اعلام کرده سرویس ADSL خانگی به سرویس‌های پرسرعت VDSL تبدیل خواهند شد. ماجرا ازاین قرار است که شرکت مخابرات‌ایران می‌خواهد ظرف مدت ۲ ماه ۵۵۰ هزار پورت را در تهران از ADSL را به VDSL سوییچ دهد. البته‌این‌این هدف گذاری برای فاز نخست است و آنگونه که بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات به بازار اعلام کرده در فازهای بعدی احتمال می‌رود تمام ۹۰۰ هزار مشترک فعال‌اینترنت خانگی در تهران ازاینترنت VDSL بهره مند شوند. اما فاز دوم مربوط به ارتقای سرعت‌اینترنت خانگی در قم است که به گفته بیدخام‌ایجاد زیرساخت‌های آن از پایان فروردین در دستور کار شرکت مخابرات قرار خواهد گرفت.

چه کسانی مشمول‌اینترنت پر سرعت می‌شوند

در تهران حدود ۹۰۰ هزار ADSL فعال وجود دارد که قرار است در فاز نخست ۵۵۰ هزار پرت را به VDSL سوییچ شود. آنگونه که بیدخام اعلام کرده نیازی به مراجعه حضوری مشترکین به امورمشترکین نیست و خود مخابرات از طریق پرتال مخابرات  به آدرس WWW.TCI.IR یا تماس تلفنی اطلاع رسانی لازم را دراین خصوص را انجام خواهیم داد.

به گفته او، مشترکینی که در نزدیکی مراکز مخابراتی قرار داشته و از امکانات فنی بیشتری برخوردار هستند، در اولویت افزایش سرعت اینترنت خانگی هستند.

مصرف بیشتر شد، سرعت کمتر

اما در شرایطی وزیر ارتباطات برای چندمین بار از رشد ۴ برابری‌اینترنت خانگی خبر داده که میزان مصرف به دلیل شیوع ویروس کرونا چند برابر شده است. هرچن که آمارهای اعلامی‌از طرف شرکت مخابرات نشان می‌دهد که میزان مصرف‌اینترنت در نوروز نسبت به متوسط اسفند حدود ۲.۵ برابر رشد کرده اما بسیاری از کاربران از کاهش شدید سرعت و حتی از قطع سرویس خود در ساعت‌های پرترافیک خبر می‌دهند. به‌نظر می‌رسد نبود ظرفیت لازم در شبکه زیرساخت کشور در کنار افزایش مصرف‌اینترنت کاربرانی که بنا به توصیه‌ها خود را در خانه قرنطینه کرده‌اند، دلیل‌این موضوع باشد.

سوییچ شدن ازADSL بهVDSL چقدر هزینه دارد؟

همان‌طور که سخنگوی شرکت مخابرات اعلام کرده است؛ تبدیل سرویس ADSL به VDSL برای کاربران هزینه‌ای ندارد. به گفته بیدخام تمام سیم‌کشی و تنظیمات لازم هم توسط خود مخابرات انجام می‌شود و کاربران فقط هزینه مودم و حجم مصرفی‌اینترنت را  بایدبپردازند. البته اواین نکته را هم گفته که هزینه مودم به صورت اقساطی روی قبض تلفن مشترکین محاسبه شود.

بیدخام همچنین در رابطه با تعرفه‌اینترنت خانگی بر پایه VDS گفت: هنوز بررسی‌های دقیق در رابطه با هزینه و قیمت تمام شده‌این نوع‌اینترنت انجام نشده و مشخص نیست مشترکانی که خواهان استفاده ازاینترنت پر سرعت خانگی هستند، چقدر بیشتر باید پول پرداخت کنند.

روند نزولی کابران‌اینترنت خانگی درایران

 بر اساس آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت بخش ICT کشور، تا پایان شهریور ۹۸ بیش از ۶۷ میلیون کاربراینترنت در سال ۹۸ درایران وجود داردازاین تعداد تنها ۴ میلیون و ۶۹ هزار و ۲۲۷ نفر، مشترک‌اینترنت ثابت (از طریق فناوری‌هایی مانند ADSL و یا فیبر) هستند و ۶۳ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۷۷۷ نفر از موبایل برای اتصال به‌اینترنت استفاده می‌کنند. براساس‌این آمار که تا پایان شهریورماه سال ۹۸ به دست آمده است، ضریب نفوذاینترنت در کشور به ۸۱.۴۸ درصد رسیده است و ضریب نفوذاینترنت موبایل ۷۶.۵۸ درصد و ضریب نفوذاینترنت ثابت ۴.۹ درصد برآورد می‌شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که روند نفوذاینترنت ثابت در کشور رشد نزولی داشته و با وجودی که ضریب نفوذاینترنت ثابت در پایان سال ۹۷ حدود ۱۲.۵ درصد اعلام شده بود هم اکنون و در نیمه سال ۹۸ به ۴.۹۰ درصد رسیده است. این درحالی است که بر خلاف‌اینترنت ثابت، نفوذاینترنت موبایل در کشور در حال رشد است و به بیش از ۷۶ درصد رسیده است.

وعده برزمین مانده وزیر ارتباطات عملیاتی می‌شود؟

البته این اولین بار نیست که وزیر ارتباطات از رشد ۴ برابری سرعت اینترنت ثابت خبر می دهد. تیر پارسال بود که محمد جواد آذری جهرمی اعلام کرد که سرویس VDSL در شهر دزفول انجام شده و ظرف چند روز ِآینده در قم نیز اجرایی می‌شود اما این اتفاق رخ نداد و اکنون در فرودین ۹۹ قرار است که جایگزینی این سرویس انجام شود.

این عضو کابینه حسن روحانی همچنین شهریور ۹۸ گفته بود که  به‌طور کلی از برنامه و اهدافمان عقب نیستیم تنها در یک حوزه مشکل داریم آن هم اینترنت خانگی است که باید از ADSL به فیبر نوری و VDSL می‌رفتیم که در دو سال اخیر خیلی با آن کلنجار رفتیم و جالب است بدانید دلیل اجرایی نشدن آن مشکل مالی نیست بلکه مشکل، بازارگردان‌های بازار هستند که خوشبختانه برای حل آن برنامه‌هایی را نیز آغاز کردیم.

البته سخنگوی شرکت مخابرات اما دلیل اصلی عقب ماندگی در اینترنت ثابت را نبود زیرساخت های لازم عنوان کرده و می گوید: زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری فراهم شود مشکلی در افزایش سرعت اینترنت ثابت وجود نخواهد داشت.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا وعده وزیر ارتباطات برای چندمین بار برای رشد ۴ برابری سرعت اینترنت خانگی اینبار محقق و مشترکان کوچ کرده به اینترنت موبایل دوباره به اینترنت ثابت باز می‌گردند.  

کد خبر: ۱۲٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      0 0
      سقف سرعت ADSL هرگز ارائه نشده تا توجیهی برای وعده‌دهی باشد
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      0 0
      سقف سرعت ADSL هرگز ارائه نشده تا توجیهی برای وعده‌دهی باشد