۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
آزادسازی مطالبات ایران از یکی از کشورها؛ بزودی
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه خبر داد

آزادسازی مطالبات ایران از یکی از کشورها؛ بزودی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از آزادسازی مطالبات ایران از یکی از کشورها در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش بازار، مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی برای آزاد کردن مطالبات مالی ایران از دیگر کشورها گفت: اخیرا ۳ و نیم میلیارد دلار از این مطالبات آزاد شد و مطالباتی از کشورهای دیگر نیز داریم که مذاکرات مان برای آزادسازی آن انجام شده و به نتایج خوبی رسیده است.

وی افزود: در سفر به یکی از کشورهای اروپایی در مذاکراتی که داشتیم و نیز در مذاکره با کشور مقابلی که باید پول‌های ما را آزادسازی کنند نتایج خوبی حاصل شد و به زودی می‌توانیم آزادسازی خوبی داشته باشیم، اما رقمش را نمی‌توانم اعلام کنم.

معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره اقدام دستگاه دیپلماسی برای اعزام رایزنان بازرگانی به سفارتخانه‌های کشورمان در دیگر کشورها گفت: مقرر شده است که ۳۵ رایزن اقتصادی - بازرگانی اعزام شوند که تاکنون ۸ رایزن آماده اعزام اند و بودجه لازم برای عزیمت آنان نیز تامین شده است و امیدواریم تا آخر سال این ۳۵ رایزن به حوزه‌های ماموریت شان اعزام شوند.

صفری افزود: البته رایزن بازرگانی با کارشناس اقتصادی متفاوت است، زیرا رایزنان بازرگانی را وزارت صمت مشخص و اعزام می‌کند، اما کارشناسان اقتصادی از طریق وزارت امور خارجه اعزام می‌شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه تمام کارشناسان اقتصادی ما را در گذشته مسدود کردند و حدود ۳۵ تا ۴۰ پست مسدود شده بود که در مذاکره با مسئولان سازمان برنامه و بودجه مقرر شد که این پست‌ها را آزاد کنند با این حال تامین بودجه لازم برای آن مسئله‌ای است که باید حل شود.

معاون وزیر امور خارجه گفت: با این حال کار را متوقف نکردیم و در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در صدد اعزام رایزنان اقتصادی به سفارتخانه‌ها هستیم تا این پست‌ها از انسداد خارج شود و بتوانیم از ظرفیت‌های آنان در خارج از کشور استفاده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر تمرکز ما بر این است که صادرات کالاهای مان را به کشورهای هدف افزایش دهیم و واردات مان را از کشورهای مختلف هدفمند و متنوع کنیم.

صفری گفت: براساس این سیاست نباید یک کالا را فقط از فلان کشور وارد کنیم و سفارتخانه‌های ما موظفند ظرفیت‌های صادراتی هر کشور را شناسایی و اعلام کنند تا ما از تنوع انتخاب بهره‌مند شویم.

وی افزود: به عنوان نمونه در حوزه مواد اولیه دارو بر دو سه کشور تمرکز داریم در حالی که می‌شود فرصت تعامل مان را به ۶-۵ کشور افزایش دهیم تا بتوانیم با ایجاد رقابت، نیازهای مان را با قیمت کمتر تامین کنیم.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: در حوزه صادرات نیز تمرکز ما بر صدور خدمات مهندسی است، زیرا صادرات این خدمات ماندگارتر از صادرات کالاست.

صفری گفت: در عرصه انرژی نیز برای اجرای طرح‌های قابل توجه در کشورهای مختلف در حال مذاکره ایم و در حوزه فناوری اطلاعات و پلتفرم نویسی نیز رایزنی‌هایی انجام شده است تا در این خصوص صادرات مان را افزایش دهیم.

وی همچنین از بهبود روابط اقتصادی با سوریه خبر داد و افزود: سفر اخیر وزیر صمت به سوریه در بهبود روابط تجاری با این کشور موثر بود و حرکت مناسبی در ارتقای مناسبات بخش خصوصی دو طرف ایجاد می‌شود.

کد خبر: ۱۲۲٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha