۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
 تورهای صیادان از دریا جمع شد/ کاهش ۵۰ درصدی صید
بازار گزارش می دهد؛

تورهای صیادان از دریا جمع شد/ کاهش ۵۰ درصدی صید

بابلسر – فصل صید به پایان رسید و تورهای صیادان امسال نسبت به سال قبل خالی‌تر بود.

 فصل صید ماهیان استخوانی ۱۵ فروردین به پایان رسید اما کرونا ویروس سبب شد صیادان از چند روز پیش تورهایشان را از دریای خزر جمع کنند.

فصل صید امسال چندان برای صیادان که روزی خود را از دل امواج خروشان خزر صید می‌کنند، رضایت‌بخش نبود، روزهای زیادی دریا مواج و طوفانی بود و بیش از ۴۰ روز آخر نیز به دلیل شیوع کرونا مجبور شدند، روزهای کمتری به دریا روند.

فصل صید پارسال صیادان مازندرانی بیش از ۷۰۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی صید کرده بودند که این میزان امسال به بیش از سه هزار تن کاهش‌یافته است.

از امروز بسیاری از صیادان به جرگه کارجویان و بیکاران اضافه شده اند و شش ماه از سال باید برای شروع فصل صید جدید روزشماری کنند. اتابک میرزایی ۵۳ ساله و اهل اردبیل است و هرسال برای صید و صیادی به مازندران مهاجرت می‌کند و دوباره پایان فصل صید به شهرش بازمی‌گردد، می‌گوید: امسال صید به‌هیچ‌وجه راضی‌کننده نبود و میزان صید کاهش چشمگیری داشته است.

هرسال وضعیت صید و صیادی بدتر از سال‌های قبل می‌شود و دلیل عمده کاهش صید، صید غیر مجاز و آلودگی دریا است

وی با اشاره به اینکه مواج بودن دریا از یکسو و شیوع کرونا ویروس، خستگی کار صید و صیادی رابرتن صیادان نشانده است، ادامه می‌دهد: هرسال وضعیت صید و صیادی بدتر از سال‌های قبل می‌شود و دلیل عمده کاهش صید، صید بی‌رویه غیر مجاز و آلودگی دریا است.

این صیاد کهنه‌کار می‌گوید: دام‌های غیرمجاز صیادی فعالیت صیادان پره را سخت کرده است و از سوی دیگر آلودگی‌های رودخانه و ورود آلاینده این سختی‌ها را مضاعف کرده است.

یارعلی صیاد ۳۷ ساله جویباری که از پایان فصل صید و صیادی غمگین است، می‌گوید: امسال صیادان چند روز زودتر به دلیل شیوع کرونا تورهایشان را از دریا بیرون کشیدند و ماه پایانی صید راضی‌کننده نبود.

وی بابیان اینکه با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی زودهنگام صید، مسئولان باید از صیادان حمایت داشته باشند، از آنان خواست حداقل روزهای صید را برای حمایت از این قشر تمدید می‌کردند تا جبران ضرر و زیان آنان باشد.

به گفت این صیاد، هزینه‌های بالای مواد اولیه نظیر طناب، تور و ادوات صیادی از یکسو و کاهش میزان صید، سبب ضرر و زیان صیادان شده است، تصریح کرد: تعرفه بالای حق بیمه صیادی در فصل غیرصید مشکلات این قشر را بیشتر کرده است.

این صیاد تصریح کرد: بسیاری از صیادان در روزهای غیر مجبورند به کارگری و اشتغال در حرفه‌هایی که هیچ سنخیتی با صیادی ندارد، بپردازند، ادامه داد: دولت همان‌گونه به برخی مشاغل بسته‌های معیشتی پرداخت می‌کند، لازم است برای صیادان نیز بسته‌های حمایتی در نظر گیرد.

حال روز بازار فروش ماهی نیز در روزهای پایانی صید چندان مساعد نبود، ماهی‌فروشان عنوان می‌کنند به دلیل کاهش خرید در ماه پایانی به خاطر شیوع کرونا از سماکان و صیادان تقاضا کردیم میزان عرضه را کاهش دهند.

در سال‌های قبل در روزهای پایانی صید، قیمت ماهی افزایش پیدا می‌کرد اما امسال به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضا قیمت ها رشد چندانی نداشته است

محمد خزایی یک فروشنده ماهی در غرب مازندران می‌گوید: در حالی در سال‌های قبل در روزهای پایانی صید قیمت ماهی افزایش پیدا می‌کرد، امسال به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضا قیمت رشد چندانی نداشته است.

وی افزود: قیمت ماهی سفید از کیلویی ۸۰ هزار تومان در شروع فصل صید به ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان در روزهای پایانی صید رسیده است و این افت قیمت را در دیگرگونه‌های ماهی نیز شاهد هستیم.

وی یادآور شد: تعطیلی بازار و کاهش مراجعه مردم به بازار برای حفظ سلامتی و پیشگیری از کرونا به بسیاری از کسب‌وکارها ازجمله ماهی‌فروشان نیز لطمه زده است.

چهار هزار صیاد در قالب ۵۴ تعاونی پره در مازندران فعالیت می‌کنند که امسال بیش از سه هزار تن ماهی صید و روانه بازار کردند و این میزان به گفته ولی اله محمد زاده مدیرکل شیلات مازندران نسبت به فصل صید سال قبل کاهش ۴۸ درصدی داشته است.

۷۳ درصد صید مربوط به ماهی سفید است

وی بابیان اینکه فصل صید ماهیان استخوانی از ۲۰ مهرماه آغاز شد و ۱۵ فروردین به پایان رسید، میزان صید را سه هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی اعلام کرد و گفت: از این میزان ۷۳ درصد گونه‌سفید، ۱۳ درصد کپور و ۱۴ درصد کفال بوده است.

وی با اشاره به کاهش ۴۸ درصدی صید ماهیان استخوانی نسبت به سال قبل، شرایط نامساعد جوی و شیوع کرونا را دلیل کاهش میزان صید برشمرد و افزود: این کاهش در حالی است که صیادان استان پارسال هفت هزار و ۱۰۰ تن ماهیان استخوانی صید کردند.

محمد زاده از صیادان خواست تا دستورالعمل‌های فنی و بهداشتی را مدنظر قرار دهند و افزود: شیوع کرونا سبب شد تا یک‌سوم فعالیت‌های صیادی کاهش یابد و این امر به اقتصاد آنان ضربه زده است.

مدیرکل شیلات مازندران شمار صیادان استان را چهار هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد در ۵۴ شرکت صیادی پره مشغول فعالیت هستند.

وی درآمد اقتصادی ناشی از فعالیت‌های صیادی را بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان اعلام کرد.

با برچیده شدن تورهای صیادان از دریا، فصل بیکاری صیادان آغاز شد و شش ماه از سال باید چشم‌انتظار روزهایی باشند که دوباره صید و صیادی را در دریای خزر از سر گیرند.

کد خبر: ۱۲٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha