۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
 پژوهش  صنعتی در زنجان تقویت شود
 نماینده مردم زنجان و طارم:

پژوهش صنعتی در زنجان تقویت شود

زنجان- نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس بر لزوم تقویت پژوهش در بخش صنعتی تاکید کرد و گفت: باید این مساله در استان به جد مورد توجه قرار گیرد. 

به گزارش خبرنگار بازار، مصطفی طاهری ظهر چهارشنبه در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان، به آسیب های پژوهش و آموزش اشاره کرد و گفت: در خصوص مساله محور بودن دانشگاهها حدود ۲ هزارو ۵۴۰ دانشگاه، موسسه پژوهشی و آموزشی و ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشجو در کشور وجود دارد. 

وی با بیان اینکه از این تعداد دانشجو ۱۵۰ هزار نفر را دانشجویان دکترا تشکیل می دهند، اظهار کرد: کشورمان در مساله محوری و حل مسائل کشور یک درد جدی وجود دارد و باید برای آن راهکار ی پیش بینی شود. 

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه متناسب با کمیت رشد آموزش عالی، کیفیت رشد پیدا نکرده است، ابراز کرد: در ارزیابی مهارت فارغ التحصیلان از بین ۱۴۱ کشور جهان ایران رتبه ۱۳۶ را کسب کرده و  با بررسی انجام شده در ارتباط با کیفیت آموزش حرفه ای نیز از بین ۱۴۱ کشو جهان ایران در رده  ۱۱۵  قرار گرفته است.

طاهری تاکید کرد: در شاخص نسبت استاد به دانشجو در بین دو هزار و ۵۴۰ موسسه و آموزشی کشور این عدد ۴۸ بوده، یعنی به ازای هر ۴۸ دانشجو یک استاد وجود دارد که نسبت به میانگین جهانی فاصله وجود دارد.

وی گفت: طبق بررسی انجام گرفته در بازه زمانی سال گذشته  از بین حدود ۴۰ هزار پایان نامه تحصیلات تکمیلی کمتر از دو درصد تقاضا محور بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  از هر ۱۰۰ پایان نامه حداکثر دو مورد تقاضایی بوده است،گفت: بررسی‌ها در ۷۰ درصد رشته های دانشگاهی نشان می دهد که بیش از پنج سال سرفصل های  آموزشی با نیازهای کنونی به روز نشده  است.

طاهری بر لزوم تقویت پژوهش در بخش صنعتی تاکید کرد و افزود: باید این مهم در استان به جد مورد توجه قرار گیرد. 

پژوهش ها باید اقناع کننده باشد
در ادامه این مراسم،محسن افشارچی  استاندار زنجان گفت: سرمایه ای که مملکت برای ما هزینه می کند باید خروجی متناسب داشته باشد و بهره وری در امور به اندازه سرمایه گذاری که می شود نیست و در این خصوص با حد ایده‌آل فاصله داریم.

وی افزود: باید سیاست های کلانی در حوزه های مختلف به طور مثال هوش مصنوعی تعریف کنیم و  این موارد را می توان به دانشگاه و اعضای هیات علمی ارائه داد. 

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۴۰۰ عضو  هیات علمی در دانشگاه زنجان مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: دانشجوی دکترا، یعنی تولید کننده علم که در پی آن ثروت می آید، اما مشکل اصلی نگاه نفتی است که حتی در زمان تحریم ها نیز هدف اصلی رفع این مشکل و فروش نفت بوده است.

افشارچی با اشاره به اینکه پژوهش ها باید اقناع کننده باشد، اظهار داشت: یکی از شاخص های رشد علمی کشورهای خارجی تعداد دانشجویان خارجی است که در این میان ۴۹ درصد دانشجویان دکترای کنونی آمریکا خارجی هستند.

کد خبر: ۱۲۲٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha