۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ قیمت مرغ و تخم‌مرغ ۲برابر افزایش می‌یابد
پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی:

در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ قیمت مرغ و تخم‌مرغ ۲برابر افزایش می‌یابد

پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ و روغن با قیمت پایین‌تری کار می‌کنند و لذا در صورت حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده‌ها هم حداقل دوبرابر می‌شود.

به گزارش بازار، میرهادی رهگشا پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی و سردبیر رسانه مسیر اقتصاد دررابطه‌ با تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۱ گفتگوی تلفنی کرد. رهگشا انتقادها از سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بابت به‌هم‌زدن مناسبات زنجیره تولید و بحث انحرافات آن کاملاً بجا دانست و گفت: سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌تواند به شکل پایدار ادامه پیدا کند.

وی افزود: اگر ما در شرایط فعلی مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم به‌خاطر شرایط خاصی است که کشور دارد وگرنه این سیاست به‌عنوان راهکار پایدار و ثابت مورد قبول نیست. پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن اذعان به انحرافات و فسادهایی که این سیاست ایجاد کرد درعین‌حال گفت: از طرفی گفته می‌شود که این سیاست هیچ اثری بر زندگی مردم نداشته اما از طرف دیگر گفته می‌شود که در صورت حذف ارز ترجیحی کالاهایی مانند مرغ و تخم‌مرغ و روغن حداقل افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی را تجربه خواهند کرد.

رهگشا با تأکید بر اینکه دولت، اول برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها باید تضمین دهد و بعد از آن ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند گفت: اگر دولت با کاهش تورم، زیرساخت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و خلق پول توسط بانک‌ها و نقدینگی را فراهم نکند قطعاً این افزایش دوبرابری قیمت‌ها به سایر کالاها نیز تسری پیدا خواهد کرد. سردبیر رسانه مسیر اقتصاد با انتقاد از اینکه دولت قبل و دولت سیزدهم هیچ اقدامی در معرفی کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند و انحرافاتی داشتند نکردند گفت: انتظار جامعه این است که چنین افرادی دادگاهی و به انحرافات آن‌ها رسیدگی شود.

پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ و روغن با قیمت پایین‌تری کار می‌کنند و لذا در صورت حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده‌ها هم حداقل دوبرابر می‌شود لذا تولیدکنندگان در گام نخست نیازمند تزریق نقدینگی برای سرمایه در گردش دارند که دولت برای این موضوع باید چاره‌اندیشی کند در غیر این صورت تولیدکنندگان هم از چرخه تولید خارج خواهند شد. رهگشا جبران قدرت خرید مردم را نیز به‌عنوان پیش‌نیاز حذف ارز ترجیحی عنوان کرد و گفت: حذف ارز ترجیحی کالاها بدون جبران در زندگی مردم قدرت خرید را کاهش داده و سؤال ما این است که در بودجه ۱۴۰۱ چه‌قدر از این منابع به یارانه اختصاص پیدا می‌کند که طبق بررسی‌ها برای هر نفر ماهانه ۱۱۰ هزار تومان می‌شود.

وی افزود: درصورتی‌که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کنار گذاشته شود دولت باید اطمینان حاصل کند که واردکنندگان بتوانند از سامانه نیما ارز مورد نیازشان را به دست آورده و صرف واردات نهاده‌ها می‌کنند. رهگشا معتقد است که اگر سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را اصلی‌ترین دلیل کسری بودجه دولت و کسری بودجه دولت را تنها دلیل رشد نقدینگی بدانیم یک تحلیل و آدرس بسیار غلط است و باید جلوی آن گرفته شود.

کد خبر: ۱۲۲٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha