۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
پای مافیا به زمین‌های راکد صنعتی مازندران رسید| سوداگری در پشت درهای شهرک‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

پای مافیا به زمین‌های راکد صنعتی مازندران رسید| سوداگری در پشت درهای شهرک‌ها

آمل- پای مافیا به زمین های برزمین مانده شهرک های صنعتی مازندران رسید و دلالان و سوداگران برای خارج کردن اراضی از دست تولیدکنندگان و صنعتگران نقشه می کشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: دلالی و سوداگری برای تصاحب اراضی صنعتی در برخی مناطق کشور از جمله مازندران از سال‌ها قبل به صورت چراغ خاموش رواج گرفت و مافیا در تلاش هستند تا اراضی بر زمین مانده را از دست صنعتگران خارج کنند.

کمبود سرانه زمین صنعتی در مازندران، خطر دلالی و واسطه گری برای تصاحب اراضی را بیش از پیش طنین انداز کرده است و برخی گزارش‌ها از شهرهای مختلف در این زمینه هشداردهنده است.

آمل از جمله شهرهایی است که برخی دلالان و سوداگران زمین به دور از چشم متولیان به خرید و فروش اراضی صنعتی روی آورده اند و تولیدکننده نیز برای تأمین زمین، تن به درخواست‌های غیرمنطقی آنان می‌دهد.

دلالان دست روی زمین‌های صنعتی گذاشتند
این درحالی است که خرید و فروش زمین و جواز توسط دلالان و سودجویان ممنوع است. یک صنعتگر مازندرانی که در شهرک صنعتی آمل فعالیت می‌کند، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متأسفانه دلالان و واسطه‌ها بر اراضی صنعتی نیز دست گذاشته اند، گفت: خرید و فروش اراضی در برخی مواقع به صورت غیرقانونی و پشت درهای شهرک انجام می‌شود.

پای مافیا به زمین‌های راکد صنعتی مازندران رسید| سوداگری در پشت درهای شهرک‌ها

وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: دلال و واسطه اراضی صنعتی را تا قیمت بین سه تا چهار میلیون تومان معامله می‌کنند درحالی که قیمت و ارزش واقعی زمین کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود زمین و محدودیت واگذاری، تولیدکننده برخی مواقع ناچار است به خواسته سودجویان تن دهد و اراضی موردنیاز خود را تأمین کند.

این اظهارات درحالی است که سرانه زمین صنعتی در مازندران کمتر از ۵۰ هکتار بوده علاوه براین پای زمین خواران به اراضی صنعتی مازندران هم رسید و بخشی از عرصه‌هایی که درگذشته به نام صنعت واگذار شده بود، امروز کام ویلاسازان را شیرین کرده است.

اراضی راکد شهرک‌های صنعتی تعیین تکلیف شود
سید مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران با بیان اینکه در حال حاضر واحدهای تولیدی در آمل با کمبود شدید اراضی روبرو هستند، گفت: با متقاضیان زیادی برای سرمایه گذاری در شهرک صنعتی روبرو هستیم اما کمبود اراضی داریم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه اراضی مازاد موجود باید به سرمایه گذاران واقعی واگذار شود، افزود: کمبود اراضی صنعتی برخی مواقع سبب فرار سرمایه گذاران و متقاضیان شده است.

در حال حاضر دو هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی صنعتی در مازندران وجود دارد و برخی از واحدهای تولیدی استان برای گسترش و اجرای طرح‌های توسعه با کمبود شدید زمین روبرو هستند. حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به پایش از واحدهای صنعتی راکد در استان، گفت: اراضی مسکوت و راکد توسط مراجع دارای صلاحیت باید پایش و تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه اجازه جولان به دلالان در شهرک‌های صنعتی را نمی‌دهیم از شهرک به عنوان مکانی برای تولید ذکر کرد و گفت: برخی واسطه‌ها و دلالان برای کسب سود شخصی با برخی از صاحبان واحدهای صنعتی بدهکار وارد معامله و همکاری می‌شوند.

پای مافیا به زمین‌های راکد صنعتی مازندران رسید| سوداگری در پشت درهای شهرک‌ها

وی با اظهار اینکه این اقدام دلالان سبب می‌شود تا شهرک‌های صنعتی از حالت تولید به خرید و فروش ملک تبدیل شوند، خرید و فروش زمین و مجوز آن توسط افراد سودجو ممنوع است.

قوانلو با بیان اینکه در شهرک صنعتی آمل برخی دلالان به دور از چشم شهرک صنعتی زمین را تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند، این کار را غیرقانونی دانست و گفت: تولیدکننده با توجه به کمبود زمین چاره ندارد نسبت به خرید با قیمت دلخواه دلال اقدام کند.

در شهرک صنعتی آمل برخی دلالان به دور از چشم شهرک صنعتی زمین را تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند و تولیدکننده با توجه به کمبود زمین چاره ندارد نسبت به خرید با قیمت دلخواه دلال اقدام کند

درحالی که خرید و فروش غیرقانونی زمین توسط واسطه‌ها و دلالان توسط صمت تأیید شده است، شهرک‌های صنعتی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در آن دسته از شهرک‌ها و نواحی صنعتی که متقاضیان به هر دلیلی موفق به ساخت و بهره برداری از اراضی صنعتی نشده‌اند، در راستای تکالیف قانونی و با هدف جلوگیری از دلالی زمین، با هماهنگی و همراهی دستگاه‌های نظارتی و قضائی، نسبت به فسخ و خلع ید اراضی اقدام می‌کند.

همچنین هرگونه نقل و انتقال زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ممنوع بوده و انتقال اسناد واحدهای صنعتی دارای گواهی پایان کار بر اساس مفاد دفترچه قرارداد می‌بایست با هماهنگی شرکت شهرک‌های صنعتی استان صورت پذیرد.

۴۲ شهرک و ناحیه صنعتی در مازندران فعالیت دارد.

کد خبر: ۱۲۲٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha