۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
صنایع دستی در ویترین صادراتی آذربایجان غربی/ فرصت طلایی در سال جهش تولید
بازار گزارش می دهد؛

صنایع دستی در ویترین صادراتی آذربایجان غربی/ فرصت طلایی در سال جهش تولید

ارومیه- صنایع دستی آذربایجان غربی را می توان یکی از کالاهای مهم در سبد اقتصادی استان دانست؛ محصولی که در سال جهش تولید می تواند برای اقتصاد استان نقش آفرین باشد.  

فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار- صنایع دستی ایران از شاخص ترین صنایع هنری است که ریشه‌های عمیقی در فرهنگ و تاریخ این سرزمین دارد و با زیبایی های خود و روح لطیف آمیخته با آثار، توانسته جایگاه خود را بین مردم کشورهای جهان یافته و به خانه های مختلفی در سراسر جهان راه یابد.

این محصول با وجود تمام زیبایی و نشانه هایی که از فرهنگ و هنر ایرانی دارد، به دلیل محبوبیت جهانی آن یکی از محصولاتی است که در سبد صادراتی کشور قرار گرفته و با اندکی توجه بیشتر به هنرمندان این رشته و فنون بازاریابی در سطح جهان، حرفی برای گفتن داشته و برای اقتصاد کشور تعیین کننده باشد.

استان آذربایجان غربی را نیز می توان از استان هایی دانست که دارای سبکی ویژه در تولید صنایع دستی بوده و محبوبیت ویژه ای بین مشتریان این نوع هنر دستی دارد. انواع قالی و گلیم، نساجی سنتی، رنگرزی و چاپهای سنتی، رودوزی و بافتنی، سفالگری و سرامیک سازی، فرآورده های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، چوب، حصیربافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی، گیوه دوزی و نمدمالی را از صنایع دستی استان می توان دانست.

صادرات ۱۴ میلیون دلاری صنایع دستی از آذربایجان غربی

صادرات بیش از ۱۴ میلیون دلاری صنایع دستی از استان آذربایجان‌غربی در سال گذشته، گواهی بر این مدعا است که این رشته هنری قابلیت ایفای نقشی مهم در اقتصاد استان را دارا بوده و می تواند مشکلات بیکاری در بسیاری از شهرستان های استان را حل کند.

آنچه تولید این نوع محصولات را باارزش می کند توجه به این نکته است که صنایع دستی نیاز به سرمایه‌گذاری مالی سنگینی نداشته و در زمینه محیط زیستی هیچ گونه اثر مخربی ندارد. از امتیازات ویژه این صنایع، قابلیت بسترسازی در صنعت گردشگری و ایجاد درآمد مکمل و قدرت اشتغال‌زایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در گفتگو با بازار با اشاره به صادرات بیش از ۱۴ میلیون دلاری صنایع دستی استان طی سال گذشته می گوید: در حوزه صنایع دستی حمایت از تولید، آموزش، توسعه و ترویج صنایع دستی و امور بازرگانی و صادرات سه مولفه مهم است.

صدور ۷۰۰ پروانه تولید صنایع دستی در سال گذشته

جلیل جباری، حوزه صنایع دستی را یکی از بخش های اشتغال زا در شهرستان های استان دانسته و می گوید: در سال گذشته ۷۰۰ پروانه تولیدی صنایع دستی به صورت انفرادی و کارگاهی در استان صادر شده و همچنین دوره‌های آموزش عمومی برای یک هزار نفر و همچنین دوره‌های آموزش ویژه شاغلین برای ۳۰۰ نفر برگزار شده است.

وی برگزاری این دوره ها را در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی و حفظ شغل‌های موجود در حوزه صنایع دستی دانسته و می گوید: صنایع دستی مختلف استان باید به خوبی به مخاطبان شناسانده و معرفی شوند که در این راستا سال گذشته چهار فیلم مستند آموزشی صنایع دستی تولید شده و از طریق رسانه ملی پخش شد.

راه‌اندازی دائمی بازارچه صنایع دستی در ارومیه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی همچنین از برگزاری ۳۵ بازارچه و نمایشگاه در سطح استان برای ایجاد فرصت‌های فروش و معرفی صنایع دستی خبر داده و می گوید: یکی دیگر از اقدامات مهم در حوزه بازرگانی و صادرات صنایع دستی استان راه‌اندازی دائمی بازارچه صنایع دستی در ارومیه است که سال گذشته این امر محقق شد.

جباری برگزاری ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در ارومیه، نمایشگاه صنایع دستی در مهاباد و تکاب، نمایشگاه قرآن و عترت در آثار صنایع دستی و نمایشگاه ملی فجر صنایع دستی را از جمله فرصت های ایجاد شده برای معرفی صنایع دستی استان به مخاطبان می داند.

دریافت ۱۳ نشان ملی مرغوبیت توسط هنرمندان صنایع دستی

وی با اشاره به ثبت رشته نساجی سنتی، نمد مالی و ریزه‌ کاری چوب ارومیه در فهرست میراث ناملموس می گوید: همواره در تلاش برای احیای رشته منسوخ شده نساجی سنتی و نمدمالی در استان بوده ایم، از سوی دیگر دریافت ۱۳ نشان ملی مرغوبیت توسط هنرمندان صنایع دستی استان از ظرفیت های ویژه آذربایجان غربی درحوزه صنایع دستی است.

جباری همچنین از پرداخت بیش از ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به تولیدکنندگان صنایع دستی استان خبر داده و می گوید: در سال گذشته در راستای حمایت و تامین نقدینگی برای تولیدکنندگان صنایع دستی در استان از محل اشتغال پایدار روستایی و مشاغل خانگی و منابع داخلی بانک‌ها بیش از ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره در اختیار تولیدکنندگان صنایع دستی استان قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ادامه می دهد: سال گذشته از ۵۰۰ کارگاه تولیدی فعال در سطح استان بازدید به عمل آمده و ۲۲ کارگاه موفق به دریافت گواهی کیفیت شده‌اند.

نقش پررنگ بانوان در تولید صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی آذربایجان غربی نیز نقش بانوان را در تولید صنایع دستی استان پررنگ دانسته و می گوید: ۷۰ درصد از فعالین صنایع دستی استان را بانوان تشکیل می دهند و از سویی دیگر بیشترین فعالان صنایع دستی استان در ارومیه مشغول کار هستند.

افسانه رنجبر با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از استان‌های شاخص کشور در تولید صنایع دستی است، می افزاید: در استان ۴۰ رشته صنایع دستی فعال است که در سال‌های اخیر رشته‌های صنایع چوب، معرق، گلیم بافی، قالی بافی، ملیله سازی و چرم از پیشرفت خوبی برخوردار شدند و هنرمندان این رشته در سطوح ملی و بین المللی به موفقیت‌های خوبی دست یافتند.

ظرفیت ویژه صنایع دستی برای ایجاد اشتغال

وی ادامه می دهد: صنایع دستی آذربایجان غربی دارای ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال است و هنرمندان بسیاری در رشته های چوب، شیشه، گلیم در استان فعال هستند.

رنجبر با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه صنایع دستی در رشته های مختلف می گوید: قیمت مواد اولیه زمینه افزایش چند برابری قیمت محصولات تولیدی را فراهم می‌کند، مردم استان خواهان خرید صنایع دستی هستند ولی با توجه به افزایش غیر متعارف قیمت‌ها، بیشتر به دنبال محصولات ارزان قیمت می گردند.

لزوم شناسایی صنایع دستی مختلف به جامعه

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی آذربایجان غربی ادامه می دهد: باید صنایع دستی استان را به درستی به جامعه معرفی کنیم تا حداقل مردم کشور در درجه اول انتخاب هدایا به جای خرید وسایل چینی به سمت خرید صنایع دستی رو بیاورند.

صنایع دستی تولید هنرمندان داخل اگر مورد حمایت قرار گرفته و سرمایه‌گذاری صحیحی بر روی آنها صورت گیرد، درآمد بالایی برای استان به همراه خواهند داشت. بدیهی است که با بسترسازی و توسعه سرمایه‌گذاری در این زمینه، نرخ اشتغال نیز افزایش یافته و می تواند در حوزه اقتصادی استان تاثیرگذاری والایی داشته باشد.

کد خبر: ۱۲٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha