۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
دست دلالان امسال از بازار زعفران کوتاه شد| کاهش تولید دلیل افزایش قیمت طلای سرخ
نائب رییس شورای ملی زعفران در گفت و گو با بازار؛

دست دلالان امسال از بازار زعفران کوتاه شد| کاهش تولید دلیل افزایش قیمت طلای سرخ

مشهد- میری نایب رییس شورای ملی زعفران علت گرانی و افزایش قیمت زعفران را خشکسالی و کاهش تولید عنوان کرد و گفت: امسال خوشبختانه دست دلالان از بازار این محصول کوتاه شد.

غلامرضا میری در گفت و گو با بازار بیان کرد: افزایش قیمت امسال به دلیل کاهش تولید بوده و با مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت بالا رفته است.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت زعفران چه تاثیری در صادرات داشته است و این افزایش ناگهانی در نرخ زعفران تا چه میزان حباب دارد اظهار کرد: افزایش قیمت اخیر کاملا به جا بود زیرا چندین سال است که قیمت زعفران ثابت بوده حال آنکه قیمت نهاده های کشاورزی بعضا بالای ۱۰۰ درصد رشد کرده و مایحتاج معیشتی کشاورزان هم افزایش شدید داشته است.

وی در پاسخ به سوال ما مبنی بر رابطه گرانی زعفران با صادرات نیز افزود: گرانی زعفران بیشتر بر روی مصرف داخلی تاثیر گذار است تا مصرف خارجی لذا بررسی آمار ها نشان می دهد که آمار صادرات طی ۷ ماهه سال جاری با میزان صادرات زمان مشابه در سال قبل برابری دارد.

وی با اشاره به این موضوع که در سال گذشته حدود ۳۲۵ تن صادرات زعفران داشتیم اظهار کرد: در داخل کشور نیز حدود ۸۰ تن مصرف داخلی داریم.

کوتاهی دست دلالان از بازار زعفران
نایب رییس شورای ملی زعفران با بیان اینکه افزایش نرخ زعفران امسال بسیاری از معادله خرید و فروش دلالان و حتی دولت را برهم ریخت اظهار کرد: با اینکه دولت قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت خرید هر کیلو زعفران به صورت تضمینی را اعلام کرده بود اما افزایش قیمت ها موجب شد تا کشاورزان زعفران خود را با قیمت بیش از ۳۲ میلیون تومان عرضه کنند و لذا حاضر به فروش محصول خود به دولت نشدند.

بازار زعفران کوتاه شد| کاهش تولید دلیل افزایش قیمت طلای سرخ" height="413" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/07/06/4/82354.jpg" width="600" />

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران  اذعان کرد: نرخ خرید تضمینی رغبتی امسال در کشاورزان برای فروش محصول خود به دولت ایجاد نکرد  و همان طور که مشاهده کنید که کشاورزان‌محصول خود را امسال به تعاونی روستایی تحویل ندادند  چون بالاترین قیمتی که تعاونی روستایی اعلام کرده است ۲۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان است درحالی‌که ما الآن همان زعفران راداریم از کشاورز ۳۲ میلیون تومان خریداری و صادر می‌کنیم.

میری اذعان کرد: از آن جا که امسال شاهد تولید و کاشت کمتر زعفران نسبت به سال های گذشته بودیم لذا کشاورزان از فروش گل به دلالان نیز خودداری کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل افزایش دو برابری قیمت تنها به کاهش محصول می‌توان ربط داد یا دست دلالان نیز در کار است به ما گفت: علت افزایش قیمت زعفران هم به این دلیل است که تولید محصول در سال جدید کاهش داشته است.

خوشبختانه امسال تفاوت قیمت زعفرانی که مستقیما از کشاورز خریداری می شود با بازار و واحدهای بسته بندی و صادراتی حداکثر دو درصد است و دست دلالان آنچنان در کار نیست

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال تفاوت قیمت زعفرانی که مستقیما از کشاورز خریداری می شود با بازار و واحدهای بسته بندی و صادراتی حداکثر دو درصد است و دست دلالان آنچنان در کار نیست.

رئیس اتحادیه صادرکندگان زعفران به بازار گفت: ما همه‌ساله شاهد حضور دلالان بسیاری در بازار بودیم  که برای خرید محصول کشاورزان راهی مناطق زعفران خیز می‌شدند اما امسال به دلیل حاشیه سود اندک زعفران و قیمت های صادراتی و حدود ۲ درصد لذا دست واسطه ها ازاین بازار کوتاه شده است.

میری با اشاره به این موضوع که قیمت زعفران هنوز هم به حد نرمال قیمت‌های جهانی نرسیده افزود همان‌طور که میدانید ۸۵ درصد تولید زعفران جهان از ایران است و بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان هستیم و لذا در صورت رسیدن به جایگاه اصلی در دنیا و صادرات با بالا رفتن قیمت و تشویق در تولید بیشتر این محصول ارزآور خواهد بود و این هدف نیازمند حمایت دولتمردان از کشاورزان و هم‌چنین صادرکنندگان است.

کد خبر: ۱۲۲٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha