۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
چرخه مدیریت پسماند در کشور ناکارآمد است| بلاتکلیفی ۲ ساله سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های زباله سوز
رئیس فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس:

چرخه مدیریت پسماند در کشور ناکارآمد است| بلاتکلیفی ۲ ساله سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های زباله سوز

رئیس فراکسیون توسعه پایدار و تأمین مالی، چرخه مدیریت پسماند در کشور را ناکارآمد دانست و از جلسه وزیر کشور و سه استاندار شمالی کشور برای تعیین تکلیف مدیریت پسماند کشور با اعضای فراکسیون خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید شمس الدین حسینی، در تشریح نشست ویژه فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی که با حضور محرابیان وزیر نیرو و معاونان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، سازمان جنگل‌ها سازمان حفاظت از محیط زیست و نماینده دیوان محاسبات برگزار شد، گفت: دستور کار نخست جلسه امروز مربوط به «مدیریت پسماند و چگونگی بهره‌گیری از تأسیسات زباله سوز برای مدیریت پسماند» و دستور کار دوم «موضوع ساماندهی رودخانه‌ها با تاکید بر بند (و) تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰» بود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس یازدهم افزود: در حوزه مدیریت پسماند با توجه به اینکه روزانه ۵۸ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که ۶ هزار تن آن مربوط به ۳ استان شمالی کشور بوده، این مسئله تبدیل به یک معضل در کشور شده، اما در استان‌های شمالی این مسئله تبدیل به یک بحران یا ابرمعضل شده است.

وی با بیان اینکه حجم عمده‌ای از این پسماندها به روش دفن زباله، امحا می شود، افزود: این روش دفن زباله موجب آسیب دیدن سفره‌های زیرزمینی، خاک و آب می شود، اگرچه قانونی در این زمینه در سال گذشته به تصویب رسید، اما چرخه مدیریت پسماند در کشور به هیچ عنوان کارآمد نیست.

حسینی با تاکید بر اینکه چرخه پسماند از مرحله تولید آن تا تبدیل پسماند به مواد بازیافتی نیاز به بازنگری دارد، اضافه کرد: این معضل به حدی است که رئیس جمهور در تشکیل یک سازمان به نام سازمان مستقل پسماند تاکید دارد.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: در نشست امروز همچنین توافق شد وزیر کشور که معاون عمرانی وی در نشست امروز حضور داشت، جلسه ای با استانداران استان های گیلان، مازندران و گلستان با حضور اعضای فراکسیون توسعه پایدار برگزار کند تا در این نشست یک تصمیم قاطع برای مدیریت پسماند در کشور اتخاذ شود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس یازدهم تصریح کرد: درخصوص نیروگاه های زباله سوز نیز که یکی از تاسیسات امحای زباله به شمار می آیند، مقرر شد از ظرفیت این نیروگاه ها بیش از پیش استفاده شود، در حال حاضر نیروگاه تهران با ظرفیت ۳ مگاوات و نیروگاه زباله سوز نوشهر با همین ظرفیت فعال هستند، اما برخی دیگر از نیروگاه ها همچون نیروگاه ساری هنوز به بهره برداری نرسیده اند و معتقدیم نیروگاه های فعلی نیز با تمام ظرفیت خود فعال نیستند.

وی ادامه داد: قریب ۲ سال است که وزارت کشور پیشنهاد تعیین قیمت خرید برق حاصل از نیروگاه زباله سوز را به شورای اقتصاد ارائه کرده است، اما این موضوع با توجه به اینکه هنوز در دستور کار شورای اقتصاد قرار نگرفته، یک بلاتکلیفی برای سرمایه گذاران این حوزه ایجاد کرده که در نشست امروز بر پیگیری و تعیین تکلیف این موضوع تاکید شد.

حسینی دستور کار بعدی نشست امروز را ساماندهی رودخانه ها برشمرد و گفت: متوسط بارندگی در دنیا ۷۵۰ میلیمتر در سال است که این رقم در ایران ۲۵۰ میلیمتر است، بنابراین در کل ایران یک کشور کم آب و خشک به شمار می آید، اما با وجود این مسئله که آب باید یک عنصر ارزشمند در کشور به شمار آید، از منابع آبی به جای استفاده برای تولید ثروت، به دلیل نبود مدیریت یکپارچه در این حوزه با مشکل جدی مواجه است.

رئیس فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس، وجود رودخانه های خروشان را مشکلی مضاعف در حوزه مدیریت آب دانست و افزود: متاسفانه وجود سیل های شمال کشور بیانگر ضعف شرکت های آب منطقه ای به شمار می آید و بیانگر این است که مدیریت آب از بالادست ساماندهی نشده و آبخیزداری نیز به خوبی صورت نمی گیرد و به محض یک بارندگی شدید، با جاری شدن سیل مواجه می شویم.

وی ادامه داد: از طرفی طی سال های گذشته شاهد این بودیم که حکمی تحت عنوان بند (و) تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ تا حدی برای حل معضل مفید بوده، اما متاسفانه کافی و کامل نیست، ضمن اینکه این مهم هر سال باید در قانون بودجه تمدید شود.

حسینی اظهار کرد: در این نشست تاکید شد که وزارت نیرو مطالعه جامعی درخصوص زمین های اطراف رودخانه ها، آب و ابعاد مختلف ماجرا داشته باشد تا ما بتوانیم هم از ثروت و آورده رودخانه استفاده کنیم و هم از بیت المال حراست شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: همچنین باید با اتخاذ تدابیری، ساکنان و روستاهای اطراف رودخانه را از سیل و سیلاب ناشی از خروش رودخانه مصون بداریم، ضمن اینکه باید مردم را در حوزه اقتصاد آب شریک کنیم و بر همین مبنا مقرر شد اگر در بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهادی در این زمینه وجود دارد، این مشکلات را برطرف کنیم.

کد خبر: ۱۲۲٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha