۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
ارز چند نرخی دارو باعث رانت و قاچاق معکوس می شود
رئیس هیأت مدیره سندیکای صنایع دارویی:

ارز چند نرخی دارو باعث رانت و قاچاق معکوس می شود

رئیس هیأت مدیره سندیکای صنایع دارویی گفت: ارز ترجیحی که امروزه در صنعت دارو وجود دارد باعث سوءاستفاده‌ها و قاچاق معکوس شده و بیشتر به نفع وارد کننده است.

به گزارش بازار، محمد عبدزاده رئیس هیأت مدیره سندیکای صنایع دارویی افزود: ارز ترجیحی باعث شده تا برخی وارد کنندگان بتوانند فاکتورها را بیشتر از رقم واقعی ارائه دهند و از مابه التفاوت نرخ ارز سوءاستفاده کنند از طرفی اگر به طور مثال قیمت یک دارو یک دلار باشد و در داروخانه ما با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش برسد چنانچه این دارو از کشور خارج شود ارزش آن بالاتر از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان می‌شود و همین امر باعث قاچاق معکوس شده است.

وی گفت: ما باید منابع را به جای تخصیص ارز ترجیحی در واردات به سمت بیمه‌ها ببریم و چتر بیمه را گسترده‌تر کنیم تا بیمه‌ها از بیمار به طور مستقیم حمایت کنند، این کار جلوی سوءاستفاده‌ها را می‌گیرد و باعث می‌شود مردم هم آسیب نبینند.

عبدزاده افزود: برای تولید ما شاهدیم که ارز ترجیحی فقط به قسمتی از مواد اولیه اختصاص می‌یابد و سایر هزینه‌ها مثل ماشین آلات، بسته بندی و مواد جانبی با ارز آزاد هستند، اما در مقابل یک داروی وارداتی به طور کامل ارز ترجیحی دریافت می‌کند و همین موضوع تبعیض میان تولید کننده و وارد کننده است.

وی گفت: میزان ارزی که برای شش ماهه اول امسال در دارو و تجهیزات پزشکی مصوب شده نزدیک به ۲ میلیارد دلار بوده است در صورتی که فقط بخش دارو به بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد در چنین شرایطی بانک مرکزی اگر بخواهد ثبت سفارش کند در واقع سقف تخصیص آن پر شده و اگر نخواهد ثبت سفارش کند باعث کمبود دارو می‌شود پس آزاد شدن ارز باعث رفع بسیاری از کمبودهای دارویی خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۲٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha