۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
نرخ ارز در مسیر نزول! | دلار ۳۰ هزار تومانی واقعی نیست| افزایش ۳ برابری عرضه در سامانه نیما
«بازار» گزارش می هد

نرخ ارز در مسیر نزول! | دلار ۳۰ هزار تومانی واقعی نیست| افزایش ۳ برابری عرضه در سامانه نیما

قیمت ارز در حالی بی قاعده بر مدار رشد قرار گرفته است که به احتمال زیاد با اجرای سیاست های جدید بانک مرکزی چون ساماندهی بازار این کالا، همچنین اصلاح قوانین و مقررات ارزی، نرخ آن بزودی متعادل شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دلار، قیمت هیجانی ۳۱ هزار تومان را در حالی لمس کرد که مشخص شد این قیمت خیلی به واقعیات نزدیک نیست و جو روانی بازار باعث گرانی قیمتها در چنین بازار مهم اقتصادی شده است. دلاری که بصورت غیر واقعی و البته توسط دلالان سودجود و سوداگران فرصت طلب با جوسازی بر مدار رشد قرار گرفته طوری که آنها مذاکرات برجام را دستمایه کرده اند تا از این طریق به نفع خود بازار را روانی و قیمت ارز را بالا ببرند.

با توجه به سیاست های بانک مرکزی و برنامه ریزهای آن برای تامین نیازهای واقعی ارز صادرکنندگان و فعالان اقتصادی روند اکنون طوری است که عرضه ارز در سامانه نیما افزایش یافته است طوری که عرضه ارز بصورت اسکناس در بازار متشکل ارزی نسبت به سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است

افزایش ۳ برابری عرضه ارز در سامانه نیما
اینکه چرا قیمت دلار طی چند روز اخیر با رشدی شتابان در بازار بی منطق سیر صعودی به خود گرفته کاملا واضح است چرا که سوداگران سودجو وقتی می بینند روند مذاکرات ادامه دار می شود با روانی کردن بازار، از آب گل آلود ماهی گرفته در حالی که هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده است که منجر به افزایش بی منطق و غیر واقعی قیمت ارز دربازار شود.
از طرفی با توجه به سیاست های بانک مرکزی و برنامه ریزها برای تامین نیازهای واقعی ارز صادرکنندگان و فعالان اقتصادی اکنون طوری است که روند عرضه ارز در سامانه نیما افزایش یافته است آنگونه که عرضه این کالا بصورت اسکناس در بازار متشکل ارزی نسبت به سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است.

با راه اندازی سامانه فروش ارز صف های ایجاد شده در مقابل صرافی ها جمع خواهد شد و این سامانه  تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید، هموطنان با ورود به این درگاه نیاز خرد ارزی خود را اعلام و سپس با مراجعه به صرافی های مجاز ارز موردنیاز را دریافت می کنند

نیازهای ارز قانونی متقاضیان را تامین می کنیم 
در چنین شرایطی با توجه به رشد روز افزون اما بی منطق و غیر واقعی نرخ ارز در بازار، رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی علل این افزایش قیمت و بازدید از صرافی ها به میدان فردوسی رفت تا از نزدیک با مردم و فعالان ارزی صحبت کند.

علی صالح‌آبادی ضمن بازدید از صرافی‌های موجود در میدان فردوسی و گفتگو با صرافان و خریداران ارز تاکید کرد که منابع ارزی کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد. نیازهای ارز قانونی مردم را به صورت کامل تامین می کنیم و منابع ارزی ورودی در بازار متشکل ارزی در وضعیت مناسبی قرار دارد. وی تاکید کرد: با راه اندازی سامانه فروش ارز صف های ایجاد شده در مقابل صرافی ها جمع خواهد شد و این درگاه تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و هموطنان با ورود به این درگاه نیاز خرد ارزی خود را اعلام و سپس با مراجعه به صرافی های مجاز ارز موردنیاز را دریافت می کنند. از طرفی  روند تامین و عرضه ارز به بازار در حال بهبود است.

برخی ها  در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند، منابع ارزی کشور نگران کننده نیست و دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افرادی هستند که مخل بازار ارز شده اند 

تلاش شبانه روزی عده ای برای بالابردن قیمت ارز
سخنان رئیس کل بانک مرکزی در خصوص وضعیت منابع ارزی و ایجاد دسترسی متقاضیان واقعی ارز با برنامه های خاص این بانک در حالی مطرح است که رئیس جمهور کشورمان نیز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو؛ (۱۶ آذر) اعلام کرد؛ این بار در قضیه مذاکرات عده‌ای شبانه روز در تلاشند نرخ دلار را بالا ببرند و ثابت کنند (نرخ) دلار به مذاکرات وصل است.
سید ابراهیم رئیسی با اشاره به تلاش عده‌ای برای ربط دادن مذاکرات عزتمندانه کشور به قیمت ارز، اظهار داشت: خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاش هستند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند.
وی تاکید کرد: برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.

رئیسی تاکید کرد: منابع ارزی کشور نگران کننده نیست و علیرغم تحریم و تهدید ثابت کردیم که می‌توانیم صادرات نفت و میعانات را بیشتر از قبل انجام دهیم همچنین اقتصاد، نان و سفره مردم را هرگز به مذاکرات گره نخواهیم زد و برخلاف عده‌ای که تلاش می‌کنند آینده را تاریک نشان دهند، شدیداً به آینده روشن کشور امیدوار هستم.

با افزایش قیمت ارز معمولا قیمت همه کالاها و خدمات دربازار تحت تاثیر قرارمی گیرند  بنابراین مخلان بازار ارز و سری افرادی که با شانتاژ اخبار غیر واقعی برای افزایش نرخ ارز تلاش می کنند تا به نفع خود و یا اهدافی که دارند برسند باید شناسایی شوند چرا که رشد بی منطق ارز بازار را به هم میریزد

اذهان عمومی درگیر جو روانی افزایش قیمت ارز 
بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره افرایش قیمت ارز طی یکی دو هفته اخیر توسط برخی ها که با ایجاد جو روانی، اذهان عمومی را درگیر کرده اند گفت: فرصت طلبان این روزها تداوم مذاکرات برجام را بهانه ای برای رشد قیمت ها در بازار ارز دانسته و تلاش می کنند تا از این طریق بازار را ملتهب و متشنج کنند.
وی با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز، معمولا قیمت همه کالاها و خدمات نیز دربازار تحت تاثیر قرارمی گیرند افزود: مخلان بازار ارز و سری افرادی که با شانتاژ اخبار غیر واقعی برای افزایش نرخ ارز تلاش می کنند تا به نفع خود و یا اهدافی که دارند برسند باید شناسایی شوند چرا که رشد بی منطق ارز بازار را به هم می ریزد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: قیمت ارز در بودجه سال آینده ۲۲ هزار تومان تعیین شده است که البته احتمال تغییر در آن نیز وجود دارد در چنین شرایطی رسیدن قیمت دلار در بازار آزاد ارز به بیش از ۳۰ هزار تومان به واقعیات نزدیک نیست.

بنده در صحن علنی مجلس در تذکری شفاهی اعلام کردم که چرا قیمت ها در بازار بدون نظارت و کنترل افزایشی یافته است، باید مشخص شود که افزایش قیمت هر کالایی بر چه اصول و قاعده ای است، دلار چرا باید به این رقم برسد و یا لبنیات و گوشت که همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی می گیرند چرا باید روز به روز گران شوند

تذکر به مسئولان در پی ضعف کنترل قیمت ها
محبی نجم آبادی تصریح کرد: هراقدامی از سوی هر کسی که منجر به رشد غیر واقعی قیمت کالاها در بازار شود چنانچه اساس و علل مشخصی نداشته باشد نابخشودنی است زیرا الان مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و چنین اقدامات هدفداری می تواند فشار اقتصادی را بر مردم مضاعف کند.
وی با بیان اینکه بنده در صحن علنی مجلس در تذکری شفاهی اعلام کردم که چرا قیمت ها در بازار بدون نظارت و کنترل افزایشی است اظهار داشت: باید مشخص شود که افزایش قیمت هر کالایی بر چه اصول و قاعده ای است. دلار چرا باید به این رقم برسد و یا لبنیات و گوشت که همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی می گیرند چرا باید روز به روز گران شوند.
بنا به این گزارش، پس از رسیدن نرخ دلار به بیش از ۳۱ هزار تومان، بانک مرکزی برنامه های خود را برای ساماندهی این بازار طوری که متقاضیان واقعی ارز به راحتی بتوانند ارز مورد نیاز خود را از صرافی ها تهیه کنند اعلام کرد، از طرفی رئیس جمهور نیز هشدا داد؛ دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند که موجب اختلال در بازار و تلاش برای افزایش قیمت بی منطق و غیر واقعی ارز شده ان،  بنابراین در چنین شرایطی ورود به سرمایه گذاری در بازار ارز بسیار پرریسک خواهد بود چرا که قیمت ارز بی قاعده در بازار افزایش یافته است. از طرفی با اعلام ساماندهی بازار ارز از سوی رئیس کل بانک مرکزی  با سیاست گذاری های خاص دیروز قیمت ها در بازار ارز دچار تغییر شد و نرخ ها در این بازار سیر نزولی به خود گرفتند.

کد خبر: ۱۲۲٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha