۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
افزوده شدن ۹۱۳ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور| خاموشی ها تابستان آینده هم ادامه دارد
مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر خبر داد

افزوده شدن ۹۱۳ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور| خاموشی ها تابستان آینده هم ادامه دارد

معصومی، مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر گفت: کلنگ احداث فاز دوم نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد با هدف تامین برق کارخانه آلومینیوم جنوب یکشنبه زده می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فریدالدین معصومی مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه احداث نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی در لامرد اظهار کرد: یکی از اهداف اجرایی این پروژه، تامین برق پایدار برای آلومینیوم ۳۵۰ هزار تنی شمش آلومینیوم جنوب است.

به گفته او،  اگر یک ساعت برق آلومینیوم قطع شود، ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد خواهد شد و حدود ۵۵ میلیارد تومان هم عدم النفع متوجه خود این شرکت خواهد شد.

معصومی تاکید کرد: نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد علاوه بر تامین برق کارخانه آلومینیوم برق جنوب استان فارس را تامین کرده ضمن آنکه به ظرفیت تولید شبکه برق کشور اضافه خواهد کرد.

  خسارت قطع یک ساعت برق آلومینیوم جنوب، ۱۰۰۰ میلیارد تومان و عدم النفع آن هم حدود  ۵۵ میلیارد تومان برآورد می شود

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر همچنین  با بیان اینکه واحد اول گازی نیروگاه با ۳۵۰ مگاوات ظرفیت و تامین مالی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی در تاریخ اول تیرماه سال ١٤٠٢ به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: واحد دوم بهمن ماه همان سال و تامین مالی ۴۵۰۰ میلیارد تومان و بخش سوم به تاریخ دی ماه سال ١٤٠٣ و سرمایه‌گذاری ۷۰۰۰ میلیارد تومانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته معصومی، در حال حاضر راندمان متوسط کل نیروگاه‌های کشور ۳۲ درصد است اما در این نیروگاه ما در بخش سیکل ترکیبی ۵۸.۵ درصد راندمان و در واحدهای گازی ۴۰ درصد راندمان خواهیم داشت و به این ترتیب ۴۹۰ هزار متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد.

او با بیان اینکه کلاس F نیروگاه ظرف ۱۸ ماه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در این پروژه در حال حاضر ۳۰ نفر مشغول به کار هستند. زمان احداث ۱۵۰ تا ۳۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری از سیکل ترکیبی برای ۸۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۴۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

مدیر عامل هلدینگ برق و انرژی غدیر درباره تاثیر تحریم‌ها برای تامین مالی و تجهیزات پروژه گفت: قطعا تحریم‌ها به لحاظ نقل و انتقال پول موجب آزار ما شده به همین دلیل تلاش کردیم از تجهیزات موجود در کشور استفاده کنیم.

مشکلات مربوط به خاموشی طی ۸ سال گذشته به وجود آمده و در مدت کوتاه حل نخواهد شد، حداقل به ۴ سال زمان نیاز است تا بتوانیم ۱۴ هزار مگاوات کمبود برق را جبران کنیم

او همچنین در باره میزان مصرف آب در این نیروگاه، افزود: در بخش گاز نیروگاه هیچ نیازی به مصرف آب نیست و بخش بخار آن به دلیل استفاده از برج خنک کن هوایی حدود ۵ لیتر برثانیه مصرف آب خواهد داشت.

معصومی ادامه داد: نیروگاه‌هایی که از سیستم برج فلر برای خنک سازی استفاده می کنند حدود ۳۰ لیتر برثانیه مصرف آب دارند و با توجه به وضعیت کم آبی باید تلاش کرد این نوع سیستم‌ها جایگزین شوند.

مدیرعامل شرکت برق و انرژی غدیر گفت: تلاش می‌شود برای دیگر صنایع مانند فولاد و سیمان نیز در جهت اجرایی شدن تفاهمنامه ذکر شده گام‌هایی برداشته شود و اقدام‌های لازم در این باره اجرایی شوند.

توقف احداث ۸۰۰ مگاواتی خورشیدی تا زمان تعیین تکلیف وزارت نیرو
معصومی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه احداث نیروگاه تجدیدپذیر گفت: احداث ۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را قبل از ابلاغیه جدید وزارت نیرو در مورد عدم خرید تضمینی برق تولیدی در دستور کار داشتیم اما با اجرای این مصوبه فعلا کار را متوقف شده است. مذاکراتی با ساتبا و وزارت نیرو داشتیم و در صورتی که مشکل خرید تضمینی حل شود، پروژه را اجرا خواهیم کرد.

احتمال خاموشی ها در زمستان و تابستان سال آینده
او همچنین درباره احتمال تداوم خاموشی‌ها گفت: مشکلات مربوط به خاموشی طی ۸ سال گذشته به وجود آمده و در مدت کوتاه حل نخواهد شد، حداقل به ۴ سال زمان نیاز است تا بتوانیم ۱۴ هزار مگاوات کمبود برق را جبران کنیم. ضمن اینکه با افزایش مصرف برق نیز مواجه هستیم.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر با بیان اینکه مشکل قطعی برق با واردات حل نمی‌شود و برای کشوری که قرار بوده هاب برق منطقه باشد، واردات شایسته نیست، گفت: واردات برق ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو وات  است در حالیکه کسری ما در این بخش حدود ۱۴ هزار مگاوات اعلام شده است. با این اوصاف فعلا مشکلات قطعی برق ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که هم زمستان و هم تابستان سال آینده با کمبود برق و خاموشی مواجه باشیم.

کد خبر: ۱۲۲٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha