۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
معرفی میگوی وانامی توسط محققان، صنعت میگوی کشور را نجات داد

معرفی میگوی وانامی توسط محققان، صنعت میگوی کشور را نجات داد

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، از نجات صنعت میگوی ایران با معرفی میگوی وانامی توسط محققان علوم شیلاتی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در سمپوزیوم بین المللی سخت پوستان که به صورت وبیناری برگزار می شود، گفت: تولید میگوی پرورشی طی سال ۱۳۷۴ به بعد به دلیل بروز بیماری های ویروسی مانند لکه سفید در استان های خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان، با مشکلات و مسائل بسیاری روبرو شد.

بهمنی، با اشاره به اینکه محققان این موسسه در سال ۱۳۸۴ با انجام مطالعات گسترده و هدفمند به این موضوع ورود کردند، افزود: محققان با معرفی میگوی پاسفید غربی (وانامی) موجب شدند که این صنعت مجددا رونق گرفته و با ایجاد اشتغال برای ۱۵ هزار نفر و تولید ۵۰ هزار تن میگو از همین گونه، در ارزآوری بیش از ۱۸۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ موثر باشد.

وی، عنوان کرد: در استمرار انتقال دستاوردها و فناوری های مرتبط، مصادیقی مانند تولید انبوه بیش از ۳۰ هزار جفت میگوی مولد عاری از بیماری از سال ۱۳۹۵ تاکنون، تولید بیش از ۲۱ هزار تن پروبیوتیک بومی باکتریایی برای افزایش بهره وری در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو و تولید کیت تشخیص بیماری لکه سفید در اختیار بخش خصوصی و بهره برداران قرار گرفته است.

پشتیبانی و حمایت از توسعه پایدار صنعت میگوی پرورشی کشور از طریق یافته های علمی و انتقال فناوری های نوین، افزایش راندمان و کاهش هزینه های تولید، حفظ و احیای ذخایر ژنتیکی میگوهای بومی خلیج فارس و دریای عمان، انتقال و بومی سازی جدیدترین فناوری ها، اصلاح نژاد و تولید لاین های سریع الرشد و مقاوم به بیماری و ترویج یافته ها و ارتقای سطح دانش بهره برداران از مهمترین سیاست ها و برنامه های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است که دکتر بهمنی به آنها اشاره کرد.

این مقام مسئول، در پایان با بیان اینکه طرح ترویجی مدیریت و پیشگیری از بیماری لکه سفید میگو در مزارع پرورشی توسط موسسه برگزار شده است، گفت: اجرای طرح ترویجی در ۶ مزرعه ۲۰ هکتاری از سه سایت حله، شیف و دلوار، ثبت ۷۲ نفر روز حضور محققین و کارشناسان در مزرعه، ۱۸۰ نفر روز آموزش در مزارع تحت پوشش برای کارشناسان پهنه و ساخت، طراحی، چاپ و توزیع انواع تراکت های آموزشی، مقاله های ترویجی، پوسترها، مستندهای اموزشی و موشن گرافیک، بخشی از فعالیت های ترویجی محققان علوم شیلاتی است.

گفتنی است در سمپوزیوم بین المللی سخت پوستان که به همت پژوهشکده میگوی کشور برگزار می شود، دکتر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور، دکتر خون میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران، دکتر دشتیان نسب رئیس پژوهشکده میگوی کشور و دکتر خدایی دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، به نمایندگی از بخش خصوصی نیز به عنوان سخنران حضور داشتند. این سمپوزیوم به مدت سه روز در ۱۶ تا ۱۸ آذر ۱۴۰۰ برگزار می شود که پنل های تخصصی از برنامه های مهم آن به شمار می رود.

کد خبر: ۱۲۲٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha