۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
سامانه توزیع هوشمند «بازارگام» در گام نخست | مردم از قیمت‌ها گلایه دارند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

سامانه توزیع هوشمند «بازارگام» در گام نخست | مردم از قیمت‌ها گلایه دارند

مشهد- سامانه بازرگام، یک سامانه اینترنتی است که قرار بود در آن کالاهایی ازجمله مرغ منجمد، تخم‌مرغ، شکر، روغن و برنج را باقیمت مصوب دولتی عرضه می‌کند اما ظاهراً هنوز به اهداف خود نرسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: دولت برای تنظیم بازار برخی از کالاها یک‌قدم فراتر رفته و از سامانه‌ای به نام بازرگام رونمایی کرده که در آن کالاهای اساسی مانند مرغ و برنج شکر باقیمت مصوب دولتی عرضه می‌شود اما گشت‌وگذار ما در این سامانه حکایت از داستان دیگری دارد..

آن‌گونه که متصدیان این سامانه در سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرده‌اند سامانه بازرگام، در نخستین گام اجرای توزیع هوشمند کالا در کشور،استان‌های تهران، کرج، یزد، اصفهان و خراسان رضوی به‌عنوان استان‌های پیشگام این طرح تعیین شدند که طبق برنامه از دهم آذرماه توزیع اقلام تنظیم بازار ازجمله شکر، برنج، روغن، تخم‌مرغ و مرغ منجمد را آغاز کرده‌اند.

مردم چه می‌گویند؟
علی نصرتی یکی از شهروندان مشهدی در این رابطه به ما می‌گوید: قیمت‌ کالاهای ارائه‌شده در بازرگام نه‌تنها ارزان‌تر از بازار نیست بلکه در مواردی حتی گران‌تر از بازار نیست قیمت‌گذاری شده است.

این شهروند در این رابطه توضیح می‌دهد: به‌طور مثال روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰گرمی  در حالی در این سامانه به قیمت ۱۴ هزار تومان عرضه‌شده است که در بازار همین روغن را می‌توان ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری کرد.

سامانه توزیع هوشمند «بازارگام» در گام نخست | مردم از قیمت‌ها گلایه دارند

وی بیان می‌کند: این در حالی است که در سامانه بازرگام خرید به مقدار محدود است اما در بازار این محدودیت هم وجود ندارد.

وی به ما می‌گوید: در این سامانه ظاهراً بیشتر منت آن بر سر مردم است زیرا اگر شما سری به آن بزنید شکر قیمت‌گذاری شده در آن به قیمت  ۱۵هزار تومان عرضه می‌شود درحالی‌که همین‌الان شکر در بازار مشهد به کیلویی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در مصلا و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.

این شهروند بابیان اینکه نرخ تخم‌مرغ هم نسبت به بیرون بیشتر است اظهار می‌کند: این در حالی است که در این سامانه مرغ هم برای خریداری یافت نمی‌شود.

نصرتی اذعان می‌کند: در سامانه‌ای که افراد نمی‌توانند به هر میزان که بخواهند  خرید کنند و هر شخص سهمیه مصرف سالانه‌ای دارند که تنها بر اساس آن می‌تواند کالا بخرد پس فایده آن چیست؟

وی ابراز می‌کند: به نظر من راه‌اندازی این سامانه بیشتر برای تمرین کردن دریافت خدمات کوپنی مثل گذشته است که برای هر شخص سهمیه ایجاد کردند حالا آن موقع کالابرگ‌ها به‌صورت کاغذی بود ولی امروزه به‌صورت الکترونیکی در حال اعمال است.

وی در خصوص سایر اقلام عرضه‌شده در این سامانه نیز اظهار می‌کند: آن‌طور که متولیان سازمان روستایی در خصوص این سامانه تبلیغات کردند تصورمان بر این بود که محصولات روستایی باقیمت ارزان‌تر و با حذف دلالان قرار است در اختیار مردم قرار گیرد اما در واقعیت چنین اقدامی از طرف مسئولان دیده نمی‌شود!

این شهروند می‌گوید: در این سامانه حتی سیب به قیمت ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود درحالی‌که ما بهترین سیب را به قیمت ۱۷ هزار تومان در بازار خریداری می‌کنیم.

توزیع هوشمند
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی البته در این رابطه توضیح می‌دهد که در ابتدای کار بوده و هنوز طرح توزیع هوشمند کالا به معنای واقعی غاز نشده است.

ایرج ناصری مقدم در گفت‌وگو با بازار پیرامون گلایه شهروندان مبنی بر اینکه برخی محصولات مانند مرغ ر این سامانه یافت نمی‌شود به ما گفت: در حال حاضر سامانه فعال است؛اما عرضه محصول صرفاً با توزیع تخم‌مرغ است و مرغ منجمد به دلیل عدم تخصیص کالا هنوز در این قالب عرضه نخواهد شد.

سامانه توزیع هوشمند «بازارگام» در گام نخست | مردم از قیمت‌ها گلایه دارند

وی بابیان اینکه خرید از این سامانه باقابلیت‌های ارائه خدمات همراه است اظهار کرد: به‌طور مثال ارسال رایگان در سامانه توزیع هوشمند کالا برای خریدهای بیش از ۸۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی بابیان اینکه بنا بود سامانه بازرگام  هفته گذشته هم‌زمان با استان‌های تهران، یزد، کرج و اصفهان در مشهد نیز فعال شود اما  با تأخیری سه‌روزه نسبت به سایر استان‌های منتخب کشور فعال شد و علت آن عدم تخصیص به‌موقع کالا بود.

ناصری مقدم در مورد توزیع مرغ منجمد نیز افزود: با توجه به وضعیت خوب مرغ گرم و قیمت مناسب آن در بازار ضرورتی برای عرضه مرغ منجمد وجود ندارد و به همین دلیل توزیعی در این بخش نیز انجام نمی‌شود.

وی در خصوص تفاوت قیمت‌ها در این سامانه و بازار نیز توضیح داد: البته درزمینهٔ قیمت عرضه نیز مشکلاتی وجود دارد که برای اصلاح قیمت‌ها به تهران اعلام‌شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی هم‌چنین در توضیح به این سؤال که تا چه میزان دلالان در این میان حذف و قیمت باقیمت مناسب قرار است به دست مصرف‌کننده برسد توضیح داد: سیستم توزیع هوشمند یکی از روش‌هایی کوتاه کردن دست دلالان است و لذا  در حال حاضر تمامی محصولات تنظیم بازار از طریق سامانه روستا بازار کارآفرینان در خراسان رضوی انجام می‌شود اما همچنان درزمینهٔ اجرای طرح توزیع هوشمند ملی دچار مشکل هستیم.

ناصری مقدم خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی که درحالی‌که حاضر در سامانه بازرگام برای عرضه تعیین‌شده، تخم‌مرغ و مرغ منجمد است. سایر کالاها ازجمله شکر، گوشت و سایر اقلام نیز پس از تخصیص سهمیه به قیمت تنظیم بازار، عرضه خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۱٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha