۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
بارش و دمای هوا در فصل زمستان طبیعی خواهد بود
رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی کشور:

بارش و دمای هوا در فصل زمستان طبیعی خواهد بود

وظیفه، رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: پیش بینی ما این است که بارش‌ها در فصل زمستان بیش از حد طبیعی باشد و بارندگی‌های خوبی در فصل زمستان خواهیم داشت.

به گزارش بازار، احد وظیفه با بیان اینکه پیش‌بینی بارشی برای بیش از دو هفته با احتمال خطا همراه است افزود: وضعیت بارش‌ها نسبت به آنچه که از ابتدای پاییز و آغاز سال آبی جدید تاکنون  دیده‌ایم خیلی بهتر خواهد شد.

وی گفت: البته برای تحقق این اتفاق باید تغییراتی در سطح کلان و بزرگ مقیاس رخ دهد که قابل پیش‌بینی دقیق نیست، اما احتمال اینکه زمستان امسال نرمال باشد بسیار زیاد است.

وظیفه افزود: احتمال اینکه زمستان نرمالی داشته باشیم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است و در برخی مناطق مثل جنوب غرب این احتمال تا ۷۰ درصد خواهد بود.

وی گفت: باید یک سری فعل و انفعالاتی در مقیاس بزرگ رخ دهد و از جمله تغییرات دمای سطح اقیانوس‌ها و پهنه‌های بزرگ آبی باید رخ دهد چرا که کشور ما در یک منطقه جنب حاره‌ای قرار دارد و به همین دلیل، هم از توده هوای منطقه حاره‌ای نشأت گرفته و متأثر می‌شود و هم از توده‌های هوایی که از عرض‌های قطبی ساطع می‌شوند بنابراین در یک منطقه بینابینی قرار داریم که تغییرات هردو جریان می‌تواند در آب و هوای کشور تاثیر گذار باشد.

به گفته رئیس مرکز ملی مدیریت بحران خشکسالی، در پهنه جنوبی حاره‌ای شاخصی به نام ان سو (نوسان جنوبی) داریم که دو فاز سرد و گرم دارد و فاز سرد آن برای بارش در کشور ما خیلی مطلوب نیست و تجربه نشان داده که در این حالت، بارندگی‌ها کمتر از حد نرمال خواهد بود که امسال هم این شاخص در فاز سرد یا لانینا قرار دارد.

وظیفه افزود: گردش مشابه دیگری هم روی اقیانوس هند وجود دارد که سال قبل در فاز منفی بود و تاثیرات خوبی برای ما نداشت و کم بارشی داشتیم، اما امسال این فاز، به سوی فاز خنثی حرکت کرده و اثر منفی آن کمتر شده است.

وی تصریح کرد: یک شاخص دیگر در اقیانوس اطلس وجود دارد که به لانو معروف است و شاخص نوسانات اقیانوس اطلس شمالی است که تغییرات به گونه‌ای است که در مسیر حرکتی خود، طوفان‌ها جهت عرض‌های جنوبی را به خود می‌گیرند و در گذر از شرق، از روی دریای مدیترانه عبور می‌کنند و ایران را تا حدی تحت تأثیر قرار می‌دهند که امسال به نظر می‌رسد با شروع فصل زمستان گذر طوفان‌های غربی از روی ایران بیشتر شود و در نتیجه با زمستان نسبتاً نرمالی مواجه خواهیم بود.

وظیفه افزود: امید برای بارش‌های بیشتر درفصل زمستان وجود دارد، اما پیش‌بینی فصلی بیشتر از دو هفته با احتمالات بیان می‌شود و پیش بینی ما این است که امسال به احتمال زیاد، زمستانی با بارش بالاتر از نرمال خواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در خصوص اطلاعات تولیدی این مرکز و ارتباط آن با سایر دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در کشور گفت: اطلاعاتی که در مرکز ملی مدیریت بحران خشکسالی تولید می‌شود باید در دستگاه‌های دیگر، پایه تصمیم‌گیری و عملیات روزانه و بلندمدت باشد و در دستگاه‌هایی مثل وزارت جهاد کشاورزی و نیرو و محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد بنابراین سعی ما این است که با انتشار بولتن‌های فنی و علمی، اطلاعات را در اختیار این مراکز قرار دهیم و این وزارتخانه‌ها را ترغیب کنیم که از بولتن‌های ما در مدیریت کشاورزی و آب استفاده کنند و از آن‌ها بازخورد بگیریم که آیا مشکل یا کسری در محصولات ما وجود دارد یا خیر؟

وی افزود: در شوراهای عالی و مراجع تصمیم‌گیر مثل شورای عالی آب در کارگروه‌ها شرکت می‌کنیم چراکه سازمان هواشناسی عضو این شوراهاست و اطلاعات را به افراد تصمیم‌گیر می‌رسانیم ضمن اینکه این اطلاعات را در سایت مرکز ملی منتشر می‌کنیم و مراجعه‌کنندگان زیادی هستند که از اطلاعات ما به خصوص در بحث‌های عملیات کشاورزی و بیمه کشاورزی و آبیاری و کوددهی استفاده می‌کنند و این اطلاعات نقش مهمی در کاهش خسارت و بهبود عملکرد دارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: سعی ما بر این است که نفوذ این اطلاعات را در تصمیم گیری‌ها افزایش دهیم.

وی همچنین در خصوص پیش بینی دمای هوا در فصل زمستان نیز افزود: از ابتدای پاییز شایعاتی مطرح شد که زمستان بسیار سردی خواهیم داشت که موجب نگرانی مردم شد، اما خوشبختانه می‌توانیم بگوییم که با زمستان خوبی مواجه خواهیم بود و دما سردتر از نرمال نخواهد بود و با زمستان نسبتاً گرمی مواجه هستیم.

وظیفه گفت: اگر دمای هوا در زمستان طبیعی باشد بارش‌ها به صورت برف خواهد بود و این برف مهمترین عامل تغذیه رودخانه‌ها در فصل‌های گرم است، اما متاسفانه در سال گذشته شرایط مطلوبی نداشتیم.

وی افزود: امیدوارم امسال با شرایط بهتری مواجه بوده و با بارش برف بیشتری روبه‌رو باشیم تا در فصل گرما رودخانه‌ها پر آب‌تر باشند.

کد خبر: ۱۲۱٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha