۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
گلخانه داران کرمان در آستانه ورشکستگی| خیار در مزرعه ۲ هزار و در بازار ۱۲ هزار تومان
پای دلالان در میان است؛

گلخانه داران کرمان در آستانه ورشکستگی| خیار در مزرعه ۲ هزار و در بازار ۱۲ هزار تومان

کرمان- افزایش قیمت نهاده ها و هزینه تولید محصولات گلخانه ای در حالی کمر کشاورزان را خم کرده که دلالان محصولات را ارزان می خرند و گران می فروشند.

بازار؛ گروه استان ها: جنوب استان کرمان قطب تولید انواع محصولات کشاورزی است، آب و هوای معتدل و وجود منابع نسبی آب در این مناطق موجب شده امکان تولید این محصولات مهیا باشد.

عدم وجود زیر ساخت های اشتغال در بخش های دیگر نیز دلیل عمده گرایش گسترده مردم به کشاورزی است، همین مساله موجب شده جنوب استان کرمان در کشور رتبه نخست تولید محصولات جالیزی گلخانه ای را داشته باشد.

هم اکنون دو هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای در جنوب کرمان وجود دارد و سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول از این مراکز تولید برداشت می شود که بسیاری از کشاورزان برای تولید این حجم محصول اقدام به اخذ وام های سنگین کشاورزی و اجاره زمین می کنند تا شاید بتوانند معیشت خود را تامین کنند.

اما طی سال های اخیر قیمت نهاده های کشاورزی به شدت افزایش یافته است و تامین سرمایه اولیه را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است؛ این تنها سد مقابل تولید کنندگان محصولات کشاورزی نیست. افزایش نهاده های سم، کود و بذر تقلبی در بازار از یک سو و از سوی دیگر خشکسالی و افزایش هزینه های کارگر و حمل و نقل نیز بر مشکلات افزوده است.

کشاورزان در محاصره دلالان
اما مهمترین مشکل کشاورزان همان دلال های همیشه حاضر در مزارع و باغ های کشاورزی جنوب کرمان هستند که اکثرا بومی نیستند و دسترنج کشاورزان را به تاراج می برند.

بازار ۱۲ هزار تومان" height="۴۱۸" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/۲۰۱۹/۱۲/۱۵/۴/۴۶۰.jpg" width="۶۰۰" />

بعد از اجرای طرح کشاورزی قراردادی حالا دلالان به سمت کشاورزانی که کشت آزاد انجام داده اند و گلخانه ها و باغ های میوه رفته اند.

از سوی دیگر سخت شدن و یا ممنوعیت صادرات به روسیه و عراق که از مهمترین مقاصد تولیدات جنوب کرمان بودند نیز بر چالش های کشاورزی در جنوب استان کرمان افزوده است.

با وجود تورم بالای ۴۰۰ درصد و قیمت بالای سم، کود و کارتن و نایلون که ساعت به ساعت بالا می رود حتی در برآورده کردن مایحتاج روزمره زندگی خانواده خود عاجز ماندم

کشاورز و مصرف کننده له می شوند تا دلال نان بخورد
محمد اقدسی از جمله کشاورزان جیرفت است که به خبرنگار بازار گفت: اینجانب کشاورزی مقروض و گرفتار با پنج فرزند هستم که با هزار قرض گلخانه اجاره و خیار کشت کردم که با درآمدش بتوانم خانه ای درست کنم برای خانواده ام که از مستاجری راحت شوم.

وی افزود: اما با وجود تورم بالای ۴۰۰ درصد و قیمت بالای سم، کود و کارتن و نایلون که ساعت به ساعت بالا می رود حتی در برآورده کردن مایحتاج روزمره زندگی خانواده خود عاجز ماندم.

این کشاورز گفت: می خواهم درد دل من که حرف تمام کشاورزان جیرفت است را به گوش مسئولان مربوطه به خصوص نماینده که موقع انتخابات وعده رونق کشاورزی می داد برسانید؛ یک نگاه به قیمت بقیه محصولات بندازید ببینید کدام محصول به غیر از خیار زیر ۲۰ هزار تومان در بازار وجود دارد. خیاری که بذرش دانه ای ۳ هزار تومان و کارتن بسته ای ۱۴۰ هزار تومان و نایلون کیلویی ۴۸ هزار تومان و کارگر روزی ۲۵۰ هزار تومان و کود مرغ ماشینی ۲۸ میلیون است الان خدا را خوش می آید که کیلویی ۲ هزار تومان می خرند.

خیار سر جالیز ۲ هزار تومان در بازار بالای ۱۲ هزار تومان
احسان شاهرخی دیگر کشاورز جیرفتی است که به خبرنگار بازار گفت: هزینه تولید محصول خیار و اکثر محصولات جالیزی از دو هزار تومان بیشتر است اما دلال محصول را مفت می خرد و چندین برابر قیمت به مردم از همه جا بی خبر می فروشد و پولش را به جیب می زند.

وی گفت: هم کشاورز ضرر می کند و هم مصرف کننده بار سنگین گرانی را احساس می کند؛ در حالیکه در همین وضعیت بازار هم در صورتی که این دلالان از خدا بی خبر از بازار حذف شوند قیمت ها نصف قیمت کنونی در بازار می شود و هم کشاورز سود می کند و هم مصرف کننده پول کمتری پرداخت می کند.

جنوب کرمان قطب تولید محصولات گلخانه ای است
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفتگو با بازار در این خصوص اظهار داشت: جنوب کرمان بهشت تولید محصولات کشاورزی گوناگون است و کشت گلخانه ای در این منطقه دارای ارجحیت بالایی است زیرا با استفاده از روش های مکانیزه کشاورزی و آبیاری هم سطح تولید افزایش می یابد و هم آب کمتری استفاده می شود.

امیر امیرشکاری بیان کرد: در شهرستانهای جنوبی کرمان دو هزار ۵۰۰ هکتار گلخانه برای تولید محصولات مختلف وجود دارد و بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

مقام نخست تولیدات گلخانه ای جالیزی در اختیار کشاورزان جنوب کرمان است که حذف دلالان و بازاریابی مطلوب می تواند گره گشای کار باشد

وی تصریح کرد: مقام نخست تولیدات گلخانه ای جالیزی در اختیار کشاورزان جنوب کرمان است که حذف دلالان و بازاریابی مطلوب می تواند گره گشای کار باشد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ادامه داد: وجود اقلیم مناسب از جمله دلایلی است که سبب شده جنوب کرمان یکی از قطب های تولید انواع خیار، بادمجان، فلفل، گوجه فرنگی و توت فرنگی گلخانه ای به شمار آید.

  امیرشکاری با اشاره به زمان برداشت محصولات گلخانه ای منطقه جنوب کرمان اعلام کرد: برداشت محصولات گلخانه ای منطقه از نیمه دوم آبان ماه آغاز و تا پایان خرداد ماه سال بعد ادامه دارد.

 وی افزود: انواع محصولات گلخانه ای شامل خیار گلخانه ای، بادمجان گلخانه ای، فلفل، گوجه فرنگی و توت فرنگی است که جمعا ۴۳۰ هزار تن محصولات گلخانه ای به منظور صادرات به کشورهای روسیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان و کشور های حاشیه خلیج فارس و همچنین مصرف داخلی، تولید و روانه بازار می گردد.

یکی از سیاست های ما مقابله با توزیع بذر تقلبی است
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان، بیشترین سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای منطقه در سطح دو هزار هکتار را مربوط به کشت خیار با تولید سالانه ۳۸۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: سایر محصولات نظیر انواع فلفل، بادمجان، گوجه فرنگی، توت فرنگی، و گیاهان دارویی نیز در گلخانه های منطقه کشت و تولید می شود.

امیرشکاری گفت: مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در راستای سیاست های ابلاغی و به منظور افزایش بهره وری از منابع آب و خاک و ایجاد اشتغال طرح توسعه گلخانه ها را در دستور کار قرار داده و به متقاضیان احداث گلخانه تسهیلات کم بهره پرداخت می کند. متقاضیان می توانند با مراجعه به نظام مهندسی کشاورزی شهرستان، نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام و از تسهیلات احداث گلخانه استفاده کنند.
وی ادامه داد: یکی از سیاست های ما مقابله با توزیع بذر تقلبی است و به همین دلیل هم عرضه مستقیم بذر در دستور کار قرار دارد و در خصوص سم و کود هم به صورت میدانی روند توزیع نظارت می شود و از کشاورزان هم می خواهیم نهاده های کشاورزی را از مراکز معتبر دریافت کنند.

محصولات گلخانه ای جنوب کرمان در حالی روانه بازار کشور شده است که همچنان کشاورزان فریاد حذف دلالان را سر می دهند و از مسئولان می خواهند واسطه گری در بخش توزیع را حذف کنند.

کد خبر: ۱۲۱٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha