۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
برگزیده شدن طرح «سیستم تعاملی انسان با رباتهای هوشمند» در جشنواره رویش و شکوفایی
در نخستین جشنواره در اردبیل رخ داد؛

برگزیده شدن طرح «سیستم تعاملی انسان با رباتهای هوشمند» در جشنواره رویش و شکوفایی

طرح سیستم های تعاملی «مهندس میثم عباسی » مخترع و پژوهشگر کشوری، تحت عنوان سیستم تعاملی انسان با ربات های هوشمند در نخستین جشنواره رویش و شکوفایی پارک فناوری اردبیل طرح برتر شناخته شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی، طرح مهندس میثم عباسی سرپرست پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی تحت عنوان سیستم تعاملی انسان با ربات های هوشمند (MHRI) در نخستین جشنواره رویش و شکوفایی پارک فناوری اردبیل به عنوان طرح برتر برگزیده شد.

طرح مذکور در هفتمین کنفرانس بین المللی فناوری و مدیریت انرژی (IEANC۲۰۲۱)  به عنوان مقالات‌ برگزیده شناخته شد. شایان ذکر است که میثم عباسی از متخصصان مکاترونیک و فناوری های پیشرفته کشور نیز می باشد.

گزیده ای از مطلب این متخصص فعال در فناوریهای پیشرفته در زیر آمده است: 

امروزه با گسترش حوزه فناوری های رباتیک و افزایش حوزه نفوذ این فناوری ها در عرصه های صنعتی،پزشکی،اجتماعی، کشاورزی و سایر زمینه ها شاهد دگرگونی در فرآیندهای انجام کارها هستیم.توسعه و حضور سیستم های خودکار و خودمختار در ابعاد مختلف زندگی بشر مقوله ای غیر قابل چشم پوشی می باشد به گونه ای که روند گسترش این ابعاد در سالهای آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت. هم اکنون نیز موضوع تکینکی ربات و انسان یکی از موضوعات بسیار مهم در توسعه سیستم های دارای هوش و توان تصمیم گیری در پژوهش های آینده می باشد.

یکی از جدیدترین مباحث مربوط به کاربرد ربات ها در زندگی انسان ها، بحث تعامل انسان و ربات ( HRI ) می باشد. مجموعه استاندارد ها و پروتکل های ارتباطی بین یک انسان و یک سیستم رباتیک موضوعی هستند که از کوچکترین قوانین مربوط به فرآیند های حرکتی تا سطوح پیشرفته تعامل مستقیم بین ماشین و انسان را شامل می شوند.تعاملات مابین سیستم ها در راهکار های هوشمند ، شهرهای هوشمند و حتی مواردی مانند سبک حمل و نقل در دهه های آینده با ورود ربات هایی که در آنها هوش مصنوعی پیشرفته به کار رفته دچار تغیرات زیادی خواهند شد.

HRI حوزه ای است که در آن به درک مسائل، ارزیابی، طراحی و پیاده سازی سیستم های رباتیک دارای تعامل با انسان پرداخته می شود. به هر میزان بتوان با روش هایی به بهبود ارتباط بین انسان و ربات پرداخت ، در نتیجه تعاملات بین انسان و ماشین (ربات را اینجا در مفهوم عام ماشین به کار می بریم) بهترشده و انجام ماموریت های تعریف شده برای ربات با دقت بیشتر و کیفیت بالاتری صورت خواهد گرفت.

انواع تعامل بین انسان و ربات

دسته بندی HRI از لحاظ نوع ارتباط معمولا در دو نوع می باشد :

· نوع ارتباط نزدیک

· نوع ارتباط از راه دور

ظهور نسل چهارم صنعت از سال ۲۰۱۷ که خروجی بهینه صنایع را در تعامل سه فاکتور انسان، ماشین ها و محیط می داند مفهوم جدیدی تحت عنوان پلتفرم های هوشمند تعاملی محور در صنایع و کسب و کار ها را خلق کرده است.

تشریح ویژگی محصول و کاربرد آن: ( کالا / خدمت)

دلایل این که این پژوهش روی تعاملات از راه دور و روش های شناسایی بدون لمس تمرکز دارد چندین مورد هستند. اول اینکه در سالهای آینده اولویت ارتباطات بر مبنای ارتباطات وایرلس خواهد بود. دوم آنکه مباحث مربوط به سنجش یک پارامتر، شناسایی یک هدف، تعقیب هدف، شکل گیری یک الگو بر اساس موقعیت و فرآیند های حاصل از آنها به صورت از راه دور امروزه بسیار مورد تاکید می باشد.

سوم اینکه به هر میزان بتوان روش های استخراج اطلاعات به صورت از راه دور و غیرمستقیم را توسعه داد این موضوع علاوه بر مواقع استفاده عادی، می تواند در مواقع خاص و بروز مشکلات نیز سودمند باشند ( در مواردی مانند پاندمی بیماری هایی مانند کرونا که هرگونه تماس باعث انتقال آلودگی میگردد، سیستم های سنجش از راه دور جهت دریافت اطلاعات بدون تماس می توانند بسیار مفید باشند.). باتوجه به آنچه بیان شد برای ربات های با کاربرد های ویژه دارا بودن یک رابط ارتباطی جهت دریافت داده ها از راه دور با دقت و کیفیت بالا یکی از چالش های آینده رباتیک محسوب می شود.

این طرح سعی دارد با مطالعه فاکتور های موثر در بکارگیری فناوری های هوشمند سخت افزاری و نرم افزاری در محیط های صنعتی پلتفرمی جدید در اینتراکشن انسان با ربات ها را ارائه نماید که در آن چهار فاکتور ارتباط و تعامل، مدیریت، خودمختاری و بدون دخالت انسان بودن فرآیند های خطرناک و دشوار مد نظر است.  از منظری این طرح به دنبال طراحی سیستمی است که در آن اجزا به عنوان عامل های هوشمند تعریف شده اند و قادر هستند در سه سطح ارتباط با محیط، ارتباط با یکدیگر و ارتباط با اپراتور های انسانی فعالیت کنند.

کد خبر: ۱۲۱٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha