۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
سنددار شدن تمام زمین‌های کشاورزی تا ۴ سال آینده

سنددار شدن تمام زمین‌های کشاورزی تا ۴ سال آینده

معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه‌ریزی برای سنددار شدن اراضی کشاورزی انجام شده و ظرف چهار سال آینده همه زمین‌های کشاورزی سنددار می‌شوند.

به گزارش بازار، محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری صبح امروز افزود: سنددار شدن اراضی کشاورزی قدرت مانور کشاورزان را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد و با پیگیری‌های انجام شده در ۲۲ بهمن ماه امسال جشن اتمام صدور سند برای تمام زمین‌های خرم دره زنجان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: به ترتیب شهرهای دیگر در دستور کار قرار می‌گیرند و تا ۴ سال آینده تمام زمین‌های کشاورزی سنددار می‌شوند.

قربانی گفت: با توجه به بالا رفتن قیمت کودهای فسفاته و پتاسه تا هفت برابر مقرر شد که کشاورزان این کودها را دریافت کنند و وجه آن را در فصل برداشت پرداخت کنند تا به این ترتیب خرید کود برای آن‌ها آسان شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای تامین اقتدار غذایی چند راهبرد دارد که مورد اول مدیریت و تصمیم‌گیری به هنگام است، به این معنا که تصمیمات به موقع اتخاذ شود و ورود و خروج به بازار کالاهای اساسی جنبه حمایتی و نه مداخله‌ای داشته باشد.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: راهبرد بعدی سرمایه‌گذاری است که جهش تولید و امنیت غذایی بدون آن محقق نمی‌شود و باید به مگاپروژه‌های حوزه کشاورزی توجه ویژه شود.

وی افزود: راهبرد سوم مدیریت زنجیره‌های تامین و ارزش در کشاورزی و حمایت تسهیلاتی برای زنجیره‌هاست.

قربانی گفت: راهبرد چهارم استفاده از ظرفیت فعالان کشاورزی است که تحول در بخش کشاورزی تنها با حضور آن‌ها محقق می‌شود و مدیریت توزیع، تولید و فناوری از مزرعه تا سفره تنها با حضور تشکل‌ها میسر است.

وی افزود: راهبرد پنجم هوشمندسازی کشاورزی و گسترش تحقیقات و نوآوری است.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: تامین امنیت غذایی پایدار مردم، همچنین تامین امنیت درآمد کشاورزان و فعالان کشاورزی جزو راهبردهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: محور تمام اقدامات سه ماه گذشته با نگاه توامان به منافع تولیدکننده، مصرف کننده و زنجیره ارزش بوده است و تا ۴ سال آینده و حتی پس از آن این موضوع باید تداوم داشته باشد.

قربانی گفت: ارز مورد نیاز برای تامین نهاده‌های دامی تامین شده و ترخیص نهاده‌ها از گمرک نیز سرعت گرفته است.

وی افزود: نسبت به شهریور و قبل از آن حداقل یک درصد تورم در بخش مواد خوراکی کاهش پیدا کرده است.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: پیگیری برای جبران خسارت بیمه کشاورزان نیز در حال انجام است و از ابتدای دولت تاکنون سهم پرداختی دولت از شش درصد به ۲۸ درصد رسیده است.

وی افزود: برای تامین مرغ و تخم مرغ مورد نیاز مردم نیز برنامه‌ریزی منسجم در معاونت امور دام انجام شده و کاهش تولید که در آبان ماه به وجود آمده بود جبران شده و در حال حاضر با جوجه‌ریزی مناسب و افزایش عرضه هیچ مشکلی در تامین مرغ و تخم مرغ وجود ندارد، همچنین سهم سویه آرین در شبکه مرغداری‌ها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قربانی گفت: به این ترتیب قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار مناسب شده و رو به تعدیل است.

وی افزود: برای پایش مدام بازار محصولات کشاورزی قرارگاه امنیت غذایی راه اندازی شده که هر روز برگزار می‌شود و مدام بازار محصولات کشاورزی را رصد می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: برای اولین بار قیمت تضمینی محصولات کشاورزی قبل از آغاز سال زراعی اعلام شده و این یعنی آرامش برای تولیدکننده که بتواند بدون دغدغه به تولید خود بپردازد.

وی افزود: قیمت دانه‌های روغنی هم تعدیل شده و کمبودی برای تامین روغن وجود ندارد.

قربانی گفت: کشاورزی قراردادی و الگوی کشت در حال ترویج است و سیاست‌های حمایتی مناسبی برای رعایت الگوی کشت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای اولین بار با تدبیر شورای قیمت‌گذاری وزارت کشاورزی خرید تضمینی خرما، سیب صنعتی و زعفران انجام شد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: برای دام عشایر و روستایی برنامه‌ریزی خوبی انجام شده و شرکت پشتیبانی امور دام وظیفه خرید، ذبح و توزیع دام مازاد عشایر را به عهده گرفته است.

وی افزود: ذخایر راهبردی کالاهای اساسی از ۲ به ۴ ماه ارتقا یافته و محصولات و کالاهای اساسی در سیلوها و انبارها به اندازه کافی وجود دارد بطوریکه ۸ میلیون تن گندم و ۴ میلیون تن نهاده دامی در چند ماه اخیر تامین شده است.

وی افزود: ذخایر گوشت قرمز کشور افزایش ۱۳۰ درصدی و مرغ منجمد افزایش ۱۴۰ درصدی داشته است.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: همچنین واردات نهاده‌های دامی نیز افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

وی افزود: حمایت ویژه‌ای از تولید دانه‌های روغنی در حال انجام است که در بخش اهداف کمی دیده شده و این موضوع جزو سیاست‌های راهبردی است چنانچه برای حمایت از تولیدکنندگان قیمت کلزا از ۷ هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رسیده است.

قربانی گفت: رسیدن به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار کشت دیم در دستور کار قرار دارد چرا که افزایش سطح زیر کشت دیم در راستای امنیت غذایی دارای اهمیت ویژه‌ای است و در یک بسته حمایتی برای کشاورزانی که کشت دیم دارند کود رایگان و بذر با تخفیف در نظر گرفته شده که پیش بینی می‌شود با اجرایی شدن این بسته تولید دیم افزایش یابد.

وی افزود: میزان جوجه‌ریزی با افزایش ۲۳ درصدی از ۱۰۶ میلیون قطعه در ماه به ۱۳۰ میلیون رسیده است و برخی استان‌ها در حال حاضر با مازاد تولید مرغ مواجه‌اند. برای تامین مرغ مورد نیاز بازار هیچ مشکلی نداریم و با افزایش تولید، واردات مرغ منجمد کاهش می‌یابد و به سمت توقف می‌رود.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: ۵ میلیون دز واکسن کووپارس تولیدی واکسن سازی رازی به وزارت بهداشت داده شده است، موسسه واکسن سازی رازی در حال بازگشت به اوج است.

وی افزود: کشت فراسرزمینی در کشورهای برزیل و نروژ نیز در دستور کار است تا بتوانیم بخشی از نهاده‌های دامی را به این ترتیب تامین کنیم.

قربانی گفت: شرایط اجرایی، دستورالعمل‌ها و ضوابط اهلیت سنجی برای کشت فراسرزمینی مشخص شده است.

وی افزود: مشکل حمل و نقل نهاده‌های دامی تا حدود زیادی حل شده و مشکلات باقی مانده هم به زودی حل شده است.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: برای جلوگیری از آسیب به بازار، تهاتر محصولات کشاورزی مانند اوره و خشکبار با نهاده‌های دامی نیز در دستور کار است.

وی افزود: تولید برنج ۱۸ درصد کاهش داشته، ولی تنها در ماه گذشته ۱۰۰ هزار تن برنج وارد بازار شده و به لحاظ ذخایر مشکلی وجود ندارد و توزیع در حال انجام است، علت بالا رفتن قیمت نیز قیمت تمام شده این محصول است.

کد خبر: ۱۲۱٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha