۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
روابط ایران و سوریه راهبردی است
وزیر امور خارجه:

روابط ایران و سوریه راهبردی است

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، روابط دو کشور ایران و سوریه را راهبردی و ممتاز دانست.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در تهران گفت: در آینده نزدیک برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در سطح عالی را شاهد خواهیم بود، همچنین امیدواریم که در آینده نزدیک دیدار روسای جمهور دو کشور در مکان مورد توافق انجام شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به درگیری مرزی اخیر بین ایران و افغانستان تصریح کرد: ما در وزارت امور خارجه طی یادداشت رسمی به سفارت افغانستان در تهران و سفارت ایران در کابل، اعتراض رسمی خود را به این تعرض محدود مرزی اعلام کردیم و نیروهای مسلح ما با قدرت و به لحظه با عوامل این موضوع برخورد کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان، سوریه را خط اول محور مقاومت دانست و گفت: رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیاست

امیرعبداللهیان در ادامه نشست خبری با وزیر خارجه سوریه در تهران افزود: سفر آقای فیصل مقداد به تهران زمانی انجام می‌شود که یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در سوریه جریان دارد و کمیسیون مشترک همکاری‌های مشترک دو کشور را در آینده در سطح عالی شاهد خواهیم بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون هماهنگی با دولت مقتدر و برآمده از رای مردم سوریه محکوم می‌کند، گفت: این حضور را به نفع امنیت، صلح و ثبات منطقه نمی‌دانیم.

وی از بازنگری برخی کشورهای غربی و عربی در سیاست‌های خارجی خود در قبال سوریه و راه اندازی سفارتخانه در این کشور ابراز خرسندی کرد و با اشاره به مشارکت ایران در بازسازی سوریه گفت: برنامه‌های جامع فنی مهندسی و مشارکت بازسازی سوریه در عرصه‌های مختلف و همکاری‌های بخش خصوصی در حوزه تجارت به عمل آمده است.

وزیر امور خارجه همچنین ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های شهدای امنیت و مدافع حرم را گرامی داشت و گفت: شهدای ایرانی که در کنار نیروهای مسلح سوریه سهم مهمی در مبارزه با تروریسم و بازگرداندن امنیت به منطقه ایفا کردند و به طور ویژه یاد خاطره سردار حاج قاسم سلیمانی عزیز که نقش کلیدی در منطقه ایفا کرد، گرامی می‌داریم.

امیرعبداللهیان افزود: همچنین گرامی می‌داریم یاد و خاطره همه شهدای مقاومت و شهدای سوریه را که آن‌ها هم سهم مهم و کلیدی در دفاع از تمامیت ارضی کشور خود و بازگرداندن امنیت به منطقه و سوریه برعهده داشتند.

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه تاکید کرد: رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیاست و تردیدی نداریم که سوریه در خط اول محور مقاومت در دفاع از امنیت ملی و سرزمینی خود در این موضوع کوتاه نخواهد آمد ضمن اینکه سازش کشورهای معدود عربی با رژیم صهیونیستی را به نفع صلح و ثبات و امنیت در منطقه نمی‌دانیم.

پیام بشار اسد به رئیس جمهور ایران تقدیم شد
وزیر امور خارجه سوریه گفت: در دیدار امروز با آقای سید ابراهیم رئیسی، پیام آقای بشار اسد به رییس جمهور ایران تقدیم کردم.

فیصل المقداد امروز دوشنبه در نشست خبری مشترک با آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در تهران، افزود: روابط اقتصادی بین ایران و سوریه محور گفتگوهای امروز بود. همه موضوعات مورد گفتگو مهم بودند، اما آنچه پیش روی ماست، توسعه روابط دوجانبه است.

وزیر امور خارجه سوریه اظهار داشت: مایل هستیم که این روابط به عالی‌ترین سطح ممکن برسد. ملت‌های ایران و سوریه و رهبران آن‌ها علاقمند به گسترش روابط هستند.

فیصل مقداد با بیان اینکه حملات رژیم اسراییل به سوریه نمی‌تواند بی پاسخ بماند، تصریح کرد: ما هر روز در حال پاسخ دادن به این حملات هستیم. کسانی که سوریه را مورد حمله قرار دادند دشمن سوریه هستند و از تروریست‌ها حمایت کردند. شاید نحوه پاسخ امروز با فردا و پاسخ امروز با دیروز متفاوت باشد.

وی ادامه داد: سوریه به شکل‌های مختلف در حال پاسخ دادن به این حملات است، به خصوص با تعقیب بقایای گروه‌های تروریستی. برخی انتظار دارند که پاسخ حمله هواپیما با هواپیما باشد، ولی اسراییل نباید فراموش کند که شاید سوریه از حق چنین حملاتی بگذرد، اما اصل این مسئله را از یاد نخواهد برد.

وزیرخارجه سوریه گفت: رژیم اسراییل نباید دچار سو محاسبه شود و باید بداند که پاسخ این حملات داده خواهد شد.

فیصل مقداد در ادامه این نشست گفت: من تمام کشورها از جمله کشورهای در حال توسعه را دعوت می‌کنم که سکوت خود درباره تحریم‌ها را بشکنند. این تحریم‌ها مردم ضعیف‌و فقیر را هدف قرار می‌دهد. ما خواستار لغو هر چه سریعتر تحریم‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: سوریه اهمیت ویژه‌ای را برای روابط با ایران قائل است و مسیر را برای مشارکت ایران در پروژه‌های اقتصادی باز کرده است. ما از هرگونه مشارکت ایران در سوریه استقبال می‌کنیم.

کد خبر: ۱۲۱٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha