۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۱
دولت صنعت گردشگری را به بخش‌خصوصی واگذار کند
رئیس انجمن‌صنفی راهنمایان گردشگری:

دولت صنعت گردشگری را به بخش‌خصوصی واگذار کند

رئیس انجمن‌صنفی راهنمایان گردشگری تهران به تشریح نقش استارتاپ‌ها در توسعه صنعت گردشگری پرداخت و تاکید کرد: دولت باید این حوزه را به بخش‌خصوصی واگذارد.

به گزارش بازار، محمدحسین یزدانی رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران در خصوص ظرفیت های کارآفرینیِ حوزه گردشگری اظهار کرد: بر اساس آنچه در دانشگاه تدریس می شود، حضور یک گردشگر بالغ بر ۲۰۰ شغل مستقیم و غیر مستقیم را رونق می دهد.

وی چنین تعریفی را نشان از کارآفرینیِ ذاتی صنعت گردشگری دانست و افزود: منظرهای جدید گردشگری در دنیا باعث می شود فضای کارآفرینی گسترش یابد؛ به عنوان مثال گردشگری خلاق خارج از چارچوب ها قرار می گیرد و فرصت های بی شماری را برای فعالیت و کار به وجود می آورد.

در این راستا می توان به استارتاپ های نوین در دنیا اشاره کرد. در ایران نیز جوانان خلاقی استارتاپ هایی را برای ارائه خدمات در صنعت گردشگری طراحی کرده اند.

یزدانی همه این فعالیت ها را در نهایت منجر به ایجاد انگیزه‌ی سفر برای یک گردشگر دانست و گفت: در این راستا فضای گردشگری به قدری بی نهایت می شود که گویی به تعدادِ افرادِ صاحب ایده در این صنعت، راه و فضا برای کار آفر ینی وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: سیاست گذاران وظیفه برنامه ریزی و همسوسازی کل این فرایند را بر عهده دارند و مجموعه های دولتی باید ساختار هایی را طراحی نمایند تا استارتاپ ها در زمینِ هم بازی نکنند و فرایندهای کارآفرینی خلاق موجب خنثی سازی آثار یکدیگر نشوند تا همگی در کنار هم به سمت مسیر توسعه پیش روند.

یزدانی معتقد است کارآفرینی و سرمایه گذاری دو مفهومِ لزوما همسو نیستند؛ بدین معنا که نمی توان گفت هر جا سرمایه گذاری تفاق می افتد، قطعا کارآفرینی نیز شکل می گیرد.
بخشی از فضای استارتاپ برای ورود به بازار به منظور کاهش هزینه ها و فعالیت در زمینه ظرفیت های موجود است. قطعا کارآفرینی در صنعت گردشگری به سرمایه گذاری وابسته است ولی داشتن سرمایه شرط لازم است؛ نه شرط کافی!

وی افزود: در این راستا حتی در وزارت گردشگری به صورت جزیره ای عمل می شود و تازه امسال معاونت گردشگری و سرمایه گذاری را در هم ادغام کردند ولی مشخص نیست این طراحی ساختار قرار است چه رویکردی را دنبال کند.

یزدانی یادآور شد: بیشتر سرمایه گذاران در یکی از بخش هی گردشگری سرمایه گذاری کرده و سپس مجوزها را دریافت می کردند. حال آنکه در بین دو بخش از بدنه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هماهنگی وجود نداشت و حتی سرمایه گذاران را با قوانینِ موجود در هر بخش، سردرگم می کردند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران افزود: دولت به جای اینکه وارد کارهای اجرایی شود، این حوزه را باید به بخش خصوصی واگذارد چون فعالان این بخش به خوبی می دانند چه وقت و به چه میزان سرمایه گذاری کنند و حتی می توانند میزان سود برگشتی را تخمین بزنند.

کد خبر: ۱۲۱٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha