۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
انتشار ۲۵ میلیون مترمکعب co۲ با عقب ماندگی در تجدیدپذیرها
عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر خبر داد

انتشار ۲۵ میلیون مترمکعب co۲ با عقب ماندگی در تجدیدپذیرها

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر، از انتشار ۲۵ میلیون مترمکعب co۲ به دلیل محقق نشدن برنامه ششم توسعه و ساخته نشدن چهار هزارمگاوات نیروگاه تجدید پذیر در چهار سال گذشته خبر داد.

به گزارش بازار، اکبر ادیب فر با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید ۵ درصد از انرژی تولیدی کشور از انرژی‌های تجدید پذیر تامین می‌شد افزود: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ باید هزار ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به ۱۰۰ هزار مگاوات می‌رسید که ۵ درصد از این رقم معادل ۵ هزار مگاوات است در حالیکه تاکنون فقط ۹۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در کشور احداث شده و این رقم تا پایان سال به هزار مگاوات خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ۴ هزار مگاوات از برنامه ششم توسعه عقب هسیتم گفت: به ازای این ۴ هزار مگاوات عقب ماندگی تاکنون و در این چهار سال ۹ میلیارد لیتر گازوئیل بیشتر مصرف شده که این میزان سوخت مصرف شده ۲۵ میلیون مترمکعب co۲ تولید کرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر جذب ۲۵ میلیون مترمکعب co۲ نیازمند ۹ میلیارد درخت است ادامه داد: برای فعالیت نیروگاه‌های حرارتی و تولید ۴ هزار مگاوات برق بیش از ۲۱ میلیون مترمکعب آب مصرف شده که با احداث این حجم نیروگاه تجدید پذیر در مصرف آب صرفه جویی می‌شد.

ادیب فر یکی از مهم‌ترین دلایل عقب ماندگی در تحقق برنامه ششم برای احداث تجدید پذیرها را پرداخت نشدن هزینه خرید تضمینی از سوی دولت دانست و افزود: طبق پیشنهاد دولت انجام خرید تضمینی به مدت ۲۰ سال برای سرمایه گذاران انرژی تجدید پذیر را تعیین کردکه این موضوع موجب استقبال سرمایه گذاران در انرژی‌های تجدید پذیر شده، اما پرداخت نشدن هزینه خریدهای تضمینی در سال‌های گذشته روند توسعه را در کشور کند کرده است.

وی با اشاره به پرداخت نشدن هزینه خریدهای تضمینی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ گفت: سال گذشته ۵۰ درصد از هزینه‌ها پرداخت شد و امسال ۱۰ تا ۱۵ درصد به دست سرمایه گذاران رسید که این موضوع مانعی بزرگ برسر راه توسعه است.

عضو هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر با اشاره به اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ازای سوخت صرفه جویی شده به سرمایه گذاران نیروگاه‌های تجدید پذیر ادامه داد: درحالی که در وزارتخانه‌های نیرو، اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه برای این رقم قانون و ساختار تعیین شده است، اما سازمان برنامه بودجه این بودجه را به دلیل نبود خط اعتباری پرداخت نمی‌کند.

وی گفت: راه حل مشکلات انرژی‌های تجدید پذیر رفع مشکلات فنی و بودجه‌ای است.

کد خبر: ۱۲۱٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha