۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
حسابرسی در تاریک‌خانه و پَستو جواب نمی‌دهد
دبیرکل جامعه حسابداران:

حسابرسی در تاریک‌خانه و پَستو جواب نمی‌دهد

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران با اشاره به اینکه جامعه کششِ تبعیض و بی عدایتی را ندارد، در عین حال تاکید کرد که امروز نامتعارف دانستنِ حقوق های نجومی خریدار ندارد.

به گزارش بازار، سیدمحمد علوی، با بیان اینکه نتیجه حسابرسی مستقل باید بر افکار عمومی تاثیر گذار باشد، گفت: حسابرسی مستقل به میزان کامل در کشور وجود دارد ولی حسابرسی همچون یک نرم افزار است که پیش زمینه آن، وجود یک سخت افزار می باشد.

وی لزوم بهره مندی از زیر ساخت هایی که حسابرسی را برای ما مهیا می سازد، افزود: حسابرسی در تاریک خانه و پستوها جواب نمی دهد.

علوی با بیان این مطلب، تاکید کرد اقدامات اقتصادی باید شفاف باشد؛ در غیر این صورت حسابرسی مستقل قدرت چندانی ندارد تا با مفاسد برخورد کند.

وی گواه روشن این ادعا را دریافت حقوق نجومی توسط رئیس کل بیمه مرکزی دانست و گفت: بنده با اصل موضوع کاری ندارم ولی جامعه در حال حاضر کششِ نابرابری، تبعیض و ناعدالتی را ندارد.

به گفته علوی در حال حاضر گزارشگری مالی شرکت ها به سمت پایداری سوق یافته است که در ادبیات حسابداری متعارف و جوهرِ آن عدایت محور بودن است.

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی ایران همچنین تاکید دارد که مدیران عامل باید دارای اهلیت و اخلاق، قانون و ارزش مداری باشد؛ در غیر این صورت نمی توان از مدیرانِ راهبر حساب کشی کرد.

علوی به رادیو گفت‌وگو گفت: امروز «قانون تجارت» برای مدیریت اقتصاد کلان جواب نمی دهد چراکه این قانون متعلق به بخش خصوصی بوده که حسابداران مستقلی استخدام می کنند.

وی اقتصاد کشورمان را پیچیده و مقررات فعلی را برای شفاف نماییِ آن ناکارآمد توصیف کرد و افزود: افکار عمومی از حسابرسیِ مستقل انتظاراتی دارد که در برهه کنونی به چالش کشیده شده است؛ چراکه زیر ساخت ها اجازه نمی دهد حسابرسی مستقل به هدف برخورد کند.

علوی با انتقاد نسبت به گزینش مدیران غیر حرفه ای و عمدتا سیاسی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به سلسله اقداماتی نیاز داریم تا حسابرسی مستقل در کشور پاسخگو باشد.

با وجود این نامهربانی ها و اوضاع اسفناکِ هندسه اقتصادی کشور، باز هم حسابرسی خوب دوام آورده است.

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اذعان داشت که قانون تجارت فعلی اجازه نمی دهد حقوق همه سهام داران از خرد تا کلان یکسان شمرده شود و جایگاه مدیریت و حسابرس به صورت شفاف تعریف شود.

کد خبر: ۱۲۱٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha