۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کاهش آب‌ زیرزمینی و تولید پسماند گچی؛ دو معضل نصب فیلتراسیون در نیروگاه
مسئول محیط زیست شرکت برق حرارتی مطرح کرد

کاهش آب‌ زیرزمینی و تولید پسماند گچی؛ دو معضل نصب فیلتراسیون در نیروگاه

مسئول محیط زیست شرکت برق حرارتی گفت: نصب تجهیزات فیلتراسیون در نیروگاه‌ها ضمن مصرف حجم بالای آب و کاهش میزان ذخایر آب‌های زیرزمینی موجب تولید ‌پسماند گچی می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، ساناز جعفرزاده مسئول محیط زیست شرکت برق حرارتی گفت: طبق نتایج تحقیق و ارزیابی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن و کنسرسیوم متشکل از دانشگاه‌های برتر ایران، نصب فیلتراسیون در نیروگاه‌ها جهت کاهش میزان آلایندگی سوخت مایع به دلیل مصرف بالای آب و تولید پسماند گچی عملا بی‌فایده است.

ساناز جعفرزاده با تاکید بر اینکه این مهم رافع معضل خوردگی و آسیب تجهیزات نیروگاهی ناشی از آلودگی اولیه گوگرد در سوخت مازوت تحویلی به نیروگاه‌ها نمی‌باشد، افزود: به استناد دو مطالعه مذکور راهکار حل مسئله انتشار ترکیبات اکسید گوگردی، تعهد وزارت نفت به اجرای ماده ۱۸ قانون هوای پاک و استانداردسازی سوخت مازوت تحویلی به صنایع است.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه نصب تجهیزات فیلتراسیون در نیروگاه‌ها ضمن مصرف حجم بالای آب و کاهش میزان ذخایر آب‌های زیرزمینی موجب تولید ‌پسماند گچی می‌شود، افزود: این درحالی است که در صورت رفع آلودگی گوگرد موجود در مازوت توسط پالایشگاه‌ها سوخت مناسب‌تری تحویل نیروگاه‌ها و سایر صنایع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پروسه تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی ناشی از احتراق سوخت فسیلی بوده و هیچگونه ماده شیمیایی در این فرایند اضافه نمی‌شود، ادامه داد: بدیهی است در صورت تحویل مازوت گوگردزدایی شده‌ به نیروگاه‌ها، استفاده از این سوخت برای تولید برق با آلایندگی بسیار کمتری همراه خواهد بود.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه معضل آلودگی هوای کلانشهرها از سال ۹۴ تاکنون منتسب به ذرات معلق بوده است، گفت: به استناد اطلاعات ترازنامه انرژی کشور ۸۰.۸ درصد ذرات معلق تولید شده ناشی از سهم بخش حمل و نقل در کشور بوده و سوخت مازوت تنها ۱.۹ درصد در انتشار ذرات معلق سهم دارد.

کد خبر: ۱۲۱٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha