۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
«کرونا» سد راه تجار خراسان رضوی/ قطار صادرات در مرز ترکمنستان متوقف شد
گزارش بازار از وضعیت ترانزیت در شرق کشور

«کرونا» سد راه تجار خراسان رضوی/ قطار صادرات در مرز ترکمنستان متوقف شد

مشهد- هم زمان با شیوع بیماری کرونا از اسفند ماه سال گذشته کشور ترکمنستان نیز به دلیل وجود مرزهای مشترک با استان خراسان رضوی محدودیت هایی را برای تردد مسافران و کامیون های تجاری قائل شد که حال این محدودیت ها تا انسداد تجارت از طریق مرز ریلی نیز پیش رفته است.

خبرگزاری بازار- گروه استان ها:منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل موقعیت جغرافیایی در کانون کشورهای عضو «اکو» قرار گرفته و همچنین به خاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی به عنوان بهترین دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب ایران و اروپا در غرب میهن اسلامی  است و البته کشورهای افغانستان و پاکستان درشرق کشور است.

سرخس در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد از سمت شمال و شرق با کشور جمهوری ترکمنستان هم مرز است لذا با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی، ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی کالای این استان از همین طریق صورت می گیرد.

بیماری کرونا موجب شد تا ترکمنستان چهارم اسفند ماه سال گذشته ورود کامیون‌های ایرانی و غیرترکمن از مرزهای خراسان رضوی و حتی  تردد کامیون‌های ترکمنستانی به این استان را از سه مرز سرخس، باجگیران و لطف آباد ندهد.

با ایجاد محدودیت برای تردد کامیون ها و ممنوعیت حمل مواد غذایی به کشور ترکمنستان مقررشد تا کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی در مرزهای سرخس و لطف آباد بار خود را تخلیه کنند و سپس کالاها از کامیون به واگن های باری منتقل و توسط خطوط ریلی به کشورهای مقصد منتقل شود.

شرایط غیر قابل پیش بینی بود

در همین رابطه نایب‌رئیس اتاق صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: شرایط موجود برای هیچ شخصی قابل پیش‌بینی نبود.

محمود سیادت با بیان اینکه کشورهمسایه ترکمنستان از ابتدای اسفند با اعمال این محدودیت، از تردد تمامی کامیون‌ها و تریلی‌های ایرانی و ترانزیت خارجی حامل مواد غذایی به کشورش جلوگیری کرد، افزود: محدودیت تردد تنها برای کشور ما نبود و ترکمنستان حتی برای کامیون‌های ترانزیت متعلق به اتباع خود نیز این محدودیت را در نظر گرفت و لذا آن‌ها را پس از ورود، قرنطینه می‌کرد.

وی با بیان اینکه محدودیت صادرات در ابتدا شامل حال کالاهای صادراتی خوراکی ازجمله تره‌بار، پسته، خرما و سایر محصولات فسادپذیر می شد، بیان کرد: ترکمنستان در خصوص صادرات کالاهایی ازجمله کاشی، سرامیک و یا فولاد مشکلی نداشت و صادرات این محصولات از طریق ریلی انجام پذیر بود.

سیادت با اشاره به این موضوع که اگرچه ضرر و زیان به‌عنوان ریسک در تجارت محسوب می‌شود لذا بدون شک این شرایط زیان قابل‌توجهی را در بردارد که هنوط نمی توان رقمی را برای آن مشخص کرد.

انسداد مرز موقتی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بخشی از صادرات استان به کشورهای آسیای مرکزی از طریق راه آهن صورت می گیرد به ما گفت: شیوع بیماری کرونا ابتدا موجب محدودیت تردد برای کامیون ها و در حال حاضر برای خطوط ریلی شده است.

علی رسولیان با بیان اینکه توقف صادرات از طریق راه آهن به صورت موقتی  است افزود: دلیل انسداد موقتی مرز ریلی مشترک ایران- ترکمنستان به دلیل شیوع بیماری کروناست. 

وی با بیان اینکه پیگیری لازم با تلاش سفیر کشورمان در دست انجام است، بیان کرد: موضوع بسته شدن مرز با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد مطرح شده و ازسوی سفیر نیزملاقات هایی نیز با مسئولان ترکمنستانی در این خصوص به سرانجام رسیده است.

رشد صادرات در سال ۹۸

خراسان رضوی تعداد سه هزار صادرکننده دارد که سال گذشته بنا بر گفته رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از این تعداد ۳۶ صادرکننده به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب و معرفی شدند.

اگر چه تا پیش از این چنین تصور می شد که تحریم ها تاثیر سوئی بر صادرات کالا در استان خراسان رضوی داشته است، اما محمدعلی امیرفخریان پیش از این در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی صادرات و واردات به خبرنگار ما گفت: صادرات کالا از این استان طی سال ۹۸ از نظر وزن با  ۳۰ درصد افزایش همراه بوده است.

وی مقاصد اصلی کالاهای صادراتی خراسان رضوی را کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، امارات متحده عربی، ویتنام و هنگ کنگ عنوان کرد و افزود: بیشترین میزان صادرات به این کشورها زعفران، انواع کف‌پوش، هیدروکربن‌های حلقوی و صنایع تبدیلی بوده است.

وی بیشترین اقلام مورد نیاز برای تولیدات این استان شامل پنبه و مواد اولیه صنعتی و کودهای شیمیایی اغلب از کشورهای ازبکستان، کشورهای آسیای میانه، ترکیه، روسیه، چین و هند وارد می‌شود.

فخریان گفت: تحریم‌ها بیشتر بر کالاهایی وضع شده که در سبد صادرات استان خراسان رضوی قرار نداشته و به همین خاطر تحریم‌ها بر صادرات این استان تاثیر سوء نداشته است.

وی افزود: از سوی دیگر در شرایط تحریم‌ها که محدودیت واردات ایجاد شده این فرصت برای تولیدکنندگان فراهم شد که با افزایش میزان تولید مازاد آن را صادر کنند.

کد خبر: ۱۲٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha